Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: SUMTK
Koordineret med:
Sagsnr.: 1706796
Dok. nr.: 456144
Dato: 15-11-2017
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[30. november 2017, kl. 15:00 – 16:00, Christiansborg 2-133, Sundheds- og Ældreudvalget]
Tale vedr. samrådsspørgsmål M om akutlægebilen i
Hjørring
Samrådsspørgsmål M (stillet af Flemming Møller Mortensen
(S))
Mener ministeren, at det skaber tryghed for de 180.000
borgere i Hjørring og Frederikshavn kommuner samt de
nordlige dele af Jammerbugt og Brønderslev kommuner, og at
det skaber lighed i sundhed for disse borgere i Vendsyssel
sammenlignet med borgerne i andre dele af Danmark, at de fra
næste år står til at få forringet den akutte og livsnødvendige
hjælp, som akutlægebilen i Hjørring i dag giver, fordi
regeringen ikke vil forlænge det statslige tilskud til
akutlægebilen, som senest blev givet af den tidligere Venstre-
regering i 2016 for at kompensere for, at disse borgere ellers
ville have en ringere akutdækning, fordi den nordligst
placerede akutlægehelikopter i Danmark i sin tid blev placeret i
Skive og ikke i Region Nordjylland?
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 264: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/11-17 om akutlægebilen i Nordjylland, til sundhedsministeren
Tak til udvalget for invitationen – og tak til spørgeren for
spørgsmålet.
Spørgsmålet handler kort fortalt om akutlægebilen i Hjørring,
som regionen ønsker, at staten skal medfinansiere.
***
[Region Nordjyllands ansvar]
Jeg vil gerne slå fast, at alle borgere i alle dele af landet skal
være trygge ved, at der kommer den nødvendige hjælp, når de
kommer ud for en ulykke eller bliver akut syge. Det gælder
selvsagt også borgerne i Vendsyssel
Jeg vil også gerne slå fast, at det er regionerne – i dette tilfælde
altså Region Nordjylland - som er ansvarlige for at stille den
nødvendige hjælp til rådighed for borgerne og have et
dækkende akutberedskab.
Regionen har ansvaret for planlægning og drift af den
præhospitale indsats.
Side 2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 264: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/11-17 om akutlægebilen i Nordjylland, til sundhedsministeren
Det er derfor også regionen, som beslutter, hvad denne hjælp
skal bestå af. Herunder om den præhospitale indsats skal
omfatte en akutlægebil i Hjørring eller andre steder. Hvis man
kigger lidt bredere end Vendsyssel og Hjørring området, som
spørgeren har fokus på, må man sige, at der også er andre egne
af landet, som ligger uden for tæt flyveafstand for
akutlægehelikopteren. Bornholm er et eksempel og Langeland
er et andet eksempel. Det er tilsvarende også regionernes
ansvar.
***
[Puljemidler til akutlægebil i Hjørring]
Regionernes pligt til løbende at vurdere beredskabets
sammensætning og størrelse - og reagere herpå, ændres ikke af,
at skiftende regeringer også har afsat ekstra midler til at
understøtte den præhospitale indsats i regionerne.
Side 3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 264: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/11-17 om akutlægebilen i Nordjylland, til sundhedsministeren
Senest har vi som regering med økonomiaftalen i foråret tilført
regionerne 500 mio. kr. ekstra, herunder blev 50 mio. kr.
specifikt udmøntet til Region Nordjylland som frie midler. Det
var dermed også midler, som Region Nordjylland kan bruge på
at prioritere det præhospitale område – herunder akutlægebil i
Hjørring.
Der er også ad to omgange givet tilskud til akutlægebilen i
Hjørring fra statslige puljemidler.
Første gang var i 2013 fra en ansøgningspulje på 50 mio. kr. til
en styrket akutindsats i de områder af landet, hvor der pga.
helikopternes placering vil være relativt lang responstid med
lægehelikopter [finanslovaftalen for 2013].
Anden gang var i 2016 fra en ansøgningspulje på 20 mio. kr.,
som var afsat på finansloven for 2016 til at styrke den regionale
indsats i områder med relativt lang responstid.
Det gælder for begge puljer, at det i puljeopslaget stod klart, at
der var tale om tilskud i form af et
engangsbeløb.
Side 4
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 264: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/11-17 om akutlægebilen i Nordjylland, til sundhedsministeren
1833063_0005.png
Det er derfor vigtigt, at regionerne er opmærksomme på deres
forpligtelse til at videreføre. Men det har de også været i det her
tilfælde, da de søgte de her tilskud.
Det tilkendegav Region Nordjylland i øvrigt også i deres
ansøgning fra 2013, at de ville, når puljepengene udløb.
Midlerne fra den sidste pulje i 2016 blev udmøntet til Region
Nordjylland til akutlægebilen i Hjørring og til Region
Hovedstaden til en akutlægebil på Bornholm.
For begge tilskud gælder, at de udløber omkring årsskiftet
2017/18. Der er derfor ikke tale om, at regeringen har skåret i
bevillingen til Region Nordjylland eller fjernet den, som
spørgeren siger. Der er tale om engangsmidler, som løber ud,
og som regionen helt fra start i egen ansøgning har indikeret
selv at ville overtage.
Region Hovedstaden har selv prioriteret midler til fortsættelse af
akutlægebilen i budgettet for 2018, fordi de tilsvarende vidste,
at der var tale om et tilskudsbeløb, som havde et udløb.
Side 5
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 264: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/11-17 om akutlægebilen i Nordjylland, til sundhedsministeren
Det samme gør sig desværre ikke gældende for Region
Nordjylland, som ikke har valgt at videreføre akutlægebilen i
Hjørring.
Jeg forstår så - ud fra regionsrådsformandens udmeldinger i
starten af november -at regionen nu alligevel selv vil se på
finansieringen af akutlægebilen i Hjørring, og det synes jeg
sådan set er klogt.
[Midler til Region Nordjylland]
Regionen burde også have mulighed for selv at finansiere
akutlægebilen af de ikke-øremærkede midler, som regeringen
løbende har tilført sundhedsvæsenet.
Og hvor vi siden sommeren 2015 sammen med Dansk Folkeparti
samlet set har løftet sundhedsvæsenet med 3,8 mia. kr. ekstra.
Alene i den seneste aftale om regionernes økonomi fra 2018
blev sundhedsvæsenet sikret et løft på 500 mio. kr. til en fortsat
udvikling af sundhedsområdet.
Side 6
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 264: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/11-17 om akutlægebilen i Nordjylland, til sundhedsministeren
Det betyder, at alene Region Nordjylland som følge af aftalen
om regionernes økonomi for 2018 har fået tilført ca. 50 mio. kr. i
frie midler, som de selv kan bestemme, hvad de skal bruge til.
Denne tilførsel sammen med et samlet budget i regionen på
11,5 mia. kr. burde nok give råderum til, at regionen selv kan
dække den udgift på 8,5 mio. kr. til akutlægebilen i Hjørring, hvis
det var det regionen ønskede at prioritere.
[Frie midler vs. pulje]
Egentlig var det også min opfattelse, at regionerne foretrak at få
tilført ekstra midler som frie midler, sådan at de selv kan
bestemme, hvad de skal bruges til. Det var sådan set det,
regeringen valgte at imødekomme i økonomiaftalen fra foråret. I
stedet for at øremærke midlerne, så udmøntede vi dem som frie
midler. Vi kunne også have valgt at øremærke dem til det
præhospitale område, og når jeg kigger på den debat, der bl.a.
er foregået i det nordjyske, så kunne jeg da godt have tænkt
mig, at vi havde øremærket pengene.
Side 7
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 264: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/11-17 om akutlægebilen i Nordjylland, til sundhedsministeren
Jeg synes bare, det bryder med det princip, jeg egentlig har hørt
regionerne, herunder formanden for Region Nordjylland - Ulla
Astmann – indikere, at man var interesseret i. Nemlig at
prioriteringen i højere grad påhvilede regionerne – også på det
præhospitale område.
Men jeg vil da gerne tilkendegive her på samrådet i dag, at hvis
der er et ønske – særligt fra Region Nordjyllands side - om, at
man udmønter i puljer i stedet for i frie midler. Så vil jeg
selvfølgeligt som sundhedsminister tage det med.
Jeg synes, det er bemærkelsesværdigt, hvis det skulle være
nødvendigt. Jeg har egentlig en tiltro til, at beslutninger omkring
hvordan det præhospitale område skal organiseres og præcis
hvor, der skal være placeret hvilke køretøjer, er en beslutning,
som træffes godt i regionen tæt på borgerne. Det havde vi også
en forventning om, at vi med de frie midler, vi tilførte Region
Nordjylland, gav dem råderum tilstille den nødvendige hjælp til
rådighed ved akut sygdom og ulykke.
Side 8
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 264: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/11-17 om akutlægebilen i Nordjylland, til sundhedsministeren
Det samme gælder i forhold til dækning andre steder i det
nordjyske, hvor der også er pågået diskussioner, fx om akutbilen
i Skagen, hvor der kun er halvårsdækning, eller på Mors og i
Ålestrup, hvor man tidligere på året valgte at opprioritere. Det
er jo den frihed og handlekraft, der ligger i regionen, og det er
sådan set også det, vi udmøntede frie midler til. At man kunne
træffe de beslutninger i regionen tæt på borgerne.
Det er jo som nævnt før regionernes ansvar at planlægge for og
drive den præhospitale indsats. Et ansvar går jeg ud fra og
forventer, Region Nordjylland tager alvorligt, når de ser, at de i
forhold til de andre regioner ligger lavest, når man opgør
regionernes responstider.
***
[Landsdækkende akutlægehelikopterordning]
Derudover synes jeg, at spørgsmålet giver grund til at nævne, at
akutlægehelikopterordningen er en landsdækkende ordning,
som også omfatter Region Nordjylland.
Side 9
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 264: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/11-17 om akutlægebilen i Nordjylland, til sundhedsministeren
Og vi oplever, at rigtig mange borgere heldigvis har glæde af
vores landsdækkende akuthelikopterordning.
Jeg er naturligvis opmærksom på, at akutlægehelikopterne pga.
deres placering har relativt lang responstid til den nordlige del af
Region Nordjylland. Men akutlægehelikopterne skal rykke ud
over hele landet. Det ligger i hele grundlaget, og hvis man fx ser
på fx Læsø, så har man sidste år været på Læsø 43 gange. Og
det på trods af, at flyvetiden sådan set er endnu længere til
Læsø. Jeg synes, det er et signal om, at vi har en landsdækkende
akutlægehelikopterordning, som også kan være med til at skabe
tryghed i det nordjyske.
[Afslutning]
Set i lyset af, at Region Nordjylland helt tilbage i 2013
indikerede, at man selv ville overtage forpligtigelsen, når puljen
udløb, så er jeg ret uforstående over for, at Region Nordjylland
ikke har set sig i stand til at prioritere akutlægebilen som en del
af deres budgetlægning, hvis de vurderer, der er behov for
akutlægebilen.
Side 10
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 264: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/11-17 om akutlægebilen i Nordjylland, til sundhedsministeren
Men jeg har positivt noteret, at regionsrådsformand Ulla
Astmann i valgkampen har sagt, at hun nu alligevel vil finansiere
bilen. Det synes jeg er positivt, og det må også give tryghed for
borgerne i Nordjylland og Vendsyssel.
Tak for ordet.
Side 11