Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 01-02-2018
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: SUMTK
Sagsnr.: 1708956
Dok. nr.: 497423
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 30. november 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 251 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Peter Kofod Poulsen (DF).
Spørgsmål nr. 251:
”
Ministeren bedes oplyse, hvordan myndighederne evaluerer på uacceptable sager i
ambulanceberedskabet med det formål at minimere eventuelle fejl og negative ople-
velser for patienterne, f.eks. patienter fra Sønderjylland.”
Svar:
Til brug for min besvarelse af spørgsmålet har ministeriet anmodet Danske Regioner
om bidrag.
Danske Regioner har oplyst følgende:
”Regionerne
arbejder løbende med at udvikle kvaliteten af ambulanceberedskabet.
Kvalitetsudviklingen sker med en lang række metoder, herunder evaluering og op-
følgning på patientklager og patienterstatningssager, behandling af utilsigtede hæn-
delser samt gennemførelse af journalaudit og patienttilfredshedsundersøgelser.
Når en region bliver bekendt med et uhensigtsmæssigt præhospitalt patientforløb,
via en klage, en rapporteret utilsigtet hændelse eller ad anden vej, foretages en grun-
dig gennemgang af hændelsesforløbet. Dette sker med henblik på at afklare årsager
til eventuel fejlhåndtering af patienten samt for at uddrage læring af hændelsen for
at undgå, at fejlen sker igen. Hvis der er tale om en fejl, som regionens eksterne am-
bulanceleverandør er ansvarlig for, inddrages ambulanceleverandøren i udredningen
af forløbet, ligesom ambulanceleverandøren har et ansvar for at sikre, at der drages
læring af forløbet i egen organisation.
Hvordan der evalueres og følges op afhænger af den konkrete sag. Overordnet er der
forskel på, om det drejer sig om en sundhedsfaglig klage eller en serviceklage. Ser-
viceklager behandles af regionen selv, hvorimod klager, der handler om sundhedsfag-
lige forhold, behandles i Styrelsen for Patientsikkerhed.
I forhold til den konkrete sag og patienter fra Sønderjylland generelt, henviser Danske
Regioner til Region Syddanmark.”
Jeg kan henholde mig til Danske Regioners bidrag, idet jeg samtidigt henviser til den
samtidige besvarelse af spørgsmål 250.
Jeg kan herudover oplyse, at det overordnede mål med at rapportere utilsigtede
hændelser er at forbedre patientsikkerheden og understøtte en sikkerhedskultur i
sundhedsvæsenet, hvor man lærer af de fejl, der bliver begået. Hensigten er, at viden
om utilsigtede hændelser kan bruges til at undgå lignende situationer i fremtiden til
gavn for den næste patient. Siden 1. januar 2004 har sundhedspersoner på offentlige