Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1836120_0001.png
REDEGØRELSE
Redegørelse om forløb m.v. i forbindelse
med ændret tærskelværdi for
overbelægning
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om oversendelse af al kommunikation mellem Sundhedsdatastyrelsen og departementet og al kommunikation internt i departementet i sagen om ændring af regnemetode for overbelægning, til sundhedsministeren
1836120_0002.png
Indhold
1.
2.
3.
3.1
3.2
Indhold og afgrænsning af redegørelsen ....................................................................... 3
Konklusioner ................................................................................................................. 4
Definitioner på (over)belægning og teknisk understøttelse og formidling af data .........6
Belægningsopgørelser på eSundhed (Sengepladser og Belægning) ........................................... 6
Definition af Overbelægningssengedage (Nationale Mål) .......................................................... 8
4.
4.1
4.2
4.3
4.4
Tidslinjen
Forløbet i perioden januar 2016
november 2017 .......................................9
Forhistorien ............................................................................................................................... 9
Arbejdet med Sengepladser og Belægning (SOB-data på eSundhed) ....................................... 10
Parallelt arbejde med udvikling af overbelægningsindikator til Nationale Mål ..........................12
Opsamling ................................................................................................................................14
Bilag 1.
Driftshjul ................................................................................................................. 15
Sengepladser og Belægning ................................................................................................................. 15
Aktuel status for offentliggørelse ......................................................................................................... 15
Processen fremover.............................................................................................................................. 15
Ad. 1. Indberetning fra regionerne ........................................................................................................16
Ad. 2. Indlæsning af data fra regionerne ...............................................................................................16
Ad. 3. Valideringslister til regionerne ....................................................................................................16
Ad. 4. Tilbagemeldinger fra regionerne ................................................................................................16
Ad. 5. Endelige tal på eSundhed PREPROD; hver måned ...................................................................... 17
Ad. 6. Offentliggørelse af kvartalstal på eSundhed ............................................................................... 17
Manglende indberetninger ................................................................................................................... 17
Tidsplan ............................................................................................................................................... 18
Redegørelse om forløb m.v. i forbindelse med ændret tærskelværdi for over-
belægning
2 / 18
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om oversendelse af al kommunikation mellem Sundhedsdatastyrelsen og departementet og al kommunikation internt i departementet i sagen om ændring af regnemetode for overbelægning, til sundhedsministeren
1836120_0003.png
1. Indhold og afgrænsning af redegørelsen
Redegørelsen omhandler forløbet i forbindelse med ændringen af tærskelværdi for opgørelsen
af antallet af dage med overbelægning.
Indledningsvist indeholder redegørelsen Sundhedsdatastyrelsens overordnede konklusioner på
det samlede forløb (afsnit
2).
Dernæst redegøres for de forskellige begreber/definitioner, der gøres brug af i forbindelse med
opgørelse af belægning og overbelægning samt for den systemmæssige/tekniske understøttelse
og formidling af data på området (afsnit
3).
Herefter indeholder redegørelsen en aktivitetsmæssig gennemgang af forløbet i januar 2016 og
frem til november 2017 (afsnit
4).
Beskrivelsen heraf er primært baseret på mailkorrespondance
og drøftelser mellem de relevante aktører i hhv. Sundhedsdatastyrelsen (SDS) og Sundheds- og
Ældreministeriets departement (SUM) undervejs i forløbet. Med til det samlede billede af forlø-
bet hører dog også, at der undervejs i forløbet var gang i en række forskellige udviklingsprojek-
ter, som alle havde det til fælles, at de vedrørte belægning og belægningsindikatorer, men havde
forskellige vinkler og/eller formål. Som det vil fremgå af redegørelsen, så bærer forløbet også
præg af, at der i det daglige har været en ret uformel dialog mellem styrelsen og departementet,
og det er derfor heller ikke nødvendigvis alt i forløbet, der kan skriftligt dokumenteres.
Redegørelse om forløb m.v. i forbindelse med ændret tærskelværdi for over-
belægning
3 / 18
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om oversendelse af al kommunikation mellem Sundhedsdatastyrelsen og departementet og al kommunikation internt i departementet i sagen om ændring af regnemetode for overbelægning, til sundhedsministeren
1836120_0004.png
2. Konklusioner
Opgørelse af overbelægning blev diskuteret i flere fora i foråret 2016
I perioden primo 2016 til foråret 2017 blev der arbejdet med indikatorer for overbelægning i
flere sammenhænge (data om Sengepladser og Belægning på eSundhed, Nationale Mål og
Akutpakken). I alle sammenhænge var der fokus på at udvikle en retvisende og brugbar indika-
tor. Der var tale om en indikator, der havde været til diskussion i en længere periode og kun
var opgjort ganske få gange. Arbejdet blev udfordret af, at kvaliteten af særligt data om senge-
kapacitet på hospitalerne i hele perioden er problematisk.
Kompleksiteten i forhold til sengeplads- og belægningsopgørelser er i øvrigt både beskrevet og
illustreret i den konsulentrapport, der blev udarbejdet som en del af opfølgningen på Akutpak-
ken (Rehfeld-analysen).
Ændring af tærskelværdi beror på en misforståelse
Da Sundhedsdatastyrelsen ændrede tærskelværdien for overbelægning fra 100 til 105 i den lø-
bende opgørelse af overbelægning i marts 2016, beroede det på en misforståelse. Der blev
handlet i den tro, at der på et møde den 3. marts 2016 var truffet beslutning om at ændre den
tærskelværdi, der anvendes i forhold til data om Sengepladser og Belægning på eSundhed.
Der var imidlertid ikke blevet truffet beslutning om ændring af tærskelværdien på mødet den
3. marts 2016, som i øvrigt også først og fremmest omhandlede en mulig belægningsindikator i
Nationale Mål. At der ikke var blevet truffet en sådan beslutning, gik først op for Sundhedsda-
tastyrelsen i forbindelse med behandlingen af en aktindsigtsanmodning primo juli 2017.
Dokumentation for tærskelværdi var tilgængelig sammen med opgørelserne
Ændringen af tærskelværdien blev implementeret i det relevante beregningsprogram i over-
ensstemmelse med den tekniske procedure, der gælder ved ændringer, herunder at der fore-
tages de nødvendige ændringer i den officielle dokumentation på eSundhed. Der var således
åbenhed om ændringen på eSundhed, om end ændringen ikke blev eksplicit kommunikeret
hverken da den blev ændret fra 100 til 105 eller, da den blev ændret tilbage fra 105 til 100.
Forud for hver offentliggørelse på eSundhed
også de fire offentliggørelser i perioden oktober
2016
maj 2017, hvor tærsklen for overbelægningsdage var 105
har regionerne haft lejlig-
hed til at gennemse og godkende deres egne belægningsdata. Departementet har haft adgang
til at se data samtidig med regionerne. Der er tale om et meget omfangsrigt materiale, der fx
dækker godt 400 forskellige sygehusafdelinger med en række indikatorer.
Sammenfald med organisationsændring og chefskifte i en ny styrelse
Internt i den nydannede Sundhedsdatastyrelse blev der i starten af 2016 gennemført en orga-
nisationsændring og et chefskifte, som bidrog til, at der ikke i tilstrækkeligt omfang var overblik
over de sammenhænge, hvor der blev arbejdet med belægningsindikatorer, og at der både
Redegørelse om forløb m.v. i forbindelse med ændret tærskelværdi for over-
belægning
4 / 18
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om oversendelse af al kommunikation mellem Sundhedsdatastyrelsen og departementet og al kommunikation internt i departementet i sagen om ændring af regnemetode for overbelægning, til sundhedsministeren
1836120_0005.png
blev arbejdet med tekniske løsningsmuligheder og drøftet muligheder, der også ville have poli-
tisk betydning. Der blev således ikke
som der burde have været - sat spørgsmålstegn ved be-
slutningen eller implementeringen af den nye tærskelværdi på 105 internt i styrelsen.
Uformelle samarbejdsrelationer og uklar beslutningsproces
Samspillet mellem Sundheds- og Ældreministeriets departement og Sundhedsdatastyrelsen
spiller også en rolle i forløbet omkring ændringen af tærskelværdien for overbelægning.
På det tidspunkt, hvor der blev ændret på tærskelværdien for overbelægning (marts 2016), var
Su dhedsdatastyrelse relativt y og u der op yg i g og ed ’arvede’
samarbejdsrelationer i
forhold til departementet, som betød jævnlige drøftelser om belægningsdata på teknikerni-
veau. I disse drøftelser blev der ikke nødvendigvis skelnet mellem tekniske dataovervejelser på
den ene side og strategiske og/eller politiske dataovervejelser på den anden side.
I den klassiske departements-/styrelsesmodel vil det sædvanlige organisatoriske over-/under-
ordnelsesforhold typisk indebære, at det er departementet, der definerer (de politiske) behov
og udstikker retningen, mens styrelsen står for at sikre løsningers faglige holdbarhed samt for
den tekniske og praktiske implementering af de konkrete løsninger.
Forløbet i denne sag peger imidlertid på, at der er behov for tydeligere snitflader og ansvars-
fordeling mellem departement og styrelse og for en mere klar kommunikation af bestillinger
og beslutninger samt opfølgning herpå, herunder sikring af at løsninger og implementering af
disse i Sundhedsdatastyrelsen følger interne procedurer og i tilstrækkeligt grad er chefgod-
kendte.
Redegørelse om forløb m.v. i forbindelse med ændret tærskelværdi for over-
belægning
5 / 18
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om oversendelse af al kommunikation mellem Sundhedsdatastyrelsen og departementet og al kommunikation internt i departementet i sagen om ændring af regnemetode for overbelægning, til sundhedsministeren
1836120_0006.png
3. Definitioner på (over)belægning og teknisk
understøttelse og formidling af data
I dette afsnit redegøres der for de definitioner/indikatorer, der indgår i den nationale monitore-
ring af status og udvikling i forhold til belægningssituationen, og som er baseret på indberetnin-
ger fra regionerne.
3.1
Belægningsopgørelser på eSundhed (Sengepladser og Be-
lægning)
Belægningsopgørelserne er baseret på månedlige indberetninger fra regionerne. Opgørelserne
blev første gang offentliggjort i starten af september 2015 baseret på indberetning af tal for
2014.
Både dataindsamling og beregning er behæftet med usikkerhed, bl.a. fordi der stadig forekom-
mer variationer i de regionale opgørelser og indberetningers form og indhold. Som det belyses
i den konsulentrapport, der blev aftalt som led i Akutpakken (Rehfeld-analysen), betyder varia-
tionerne i datagrundlaget, at opgørelserne må tages med forbehold og ikke egner sig til at sam-
menligne på tværs af enheder. Særligt opgørelserne af antal disponible senge varierer mellem
hospitalerne, ligesom data leveres i forskellige formater, hvilket gør, at Sundhedsdatastyrelsen
bliver nødt til at bearbejde datagrundlaget en del forud for beregningerne med usikkerhed til
følge. Der tages forbehold herfor i dokumentationen for opgørelserne på eSundhed og i de lø-
bende besvarelser, der har været til Folketinget.
Definitioner og opgørelsesmetoder er udarbejdet af en arbejdsgruppe med repræsentanter fra
alle regioner, Danske Regioner, Sundheds- og Ældreministeriets departement og Sundhedsda-
tastyrelsen
og udgivet i ’Fællesindhold
for indberetning af sengepladser for offentlige sygehuse’.
Arbejdsgruppen har haft en teknisk karakter med medlemmer, der har godt kendskab til regi-
streringsforhold i deres respektive regioner.
I beregningen af belægningsgraden sammenholdes sygehusets aktivitet og kapacitet, dvs. antal
indlagte patienter i forhold til antallet af disponible sengepladser. En disponibel sengeplads er
en seng i et sengeafsnit, som er reelt til rådighed for indlagte patienter kl. 23.00.
Belægningsgraden opgøres ud fra en indeksværdi. En indeksværdi på 100 angiver således, at der
er lige mange indlagte patienter og disponible sengepladser, og en indeksværdi på 105 vil angive,
at der er 5 % flere indlagte patienter, end der er disponible sengepladser, og en indeksværdi på
95 vil angive, at der er 5 % færre indlagte patienter, end der er disponible sengepladser.
Redegørelse om forløb m.v. i forbindelse med ændret tærskelværdi for over-
belægning
6 / 18
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om oversendelse af al kommunikation mellem Sundhedsdatastyrelsen og departementet og al kommunikation internt i departementet i sagen om ændring af regnemetode for overbelægning, til sundhedsministeren
1836120_0007.png
Den beregnede belægningsgrad benyttes efterfølgende til at opgøre antallet af dage med over-
belægning
overbelægningsdage
- for en given afdeling. Dette sker ved, at man tæller antallet
af dage, hvor belægningsgraden overstiger tærskelværdien. På hospitalsniveau tælles antallet
af dage i en kalendermåned, hvor der er belægning over tærskelværdien på en eller flere afde-
linger på hospitalet.
Det er ændringen af denne tærskelværdi fra 100 til 105 i marts 2016, der er i fokus i denne
redegørelse, da denne ændring betød, at tærskelværdien for opgørelse af overbelægningsdage
i offentliggørelserne på eSundhed fra oktober 2016 og frem til september 2017 var sat til 105
frem for 100. Antallet af overbelægningsdage i opgørelsen faldt som følge heraf for hele den
periode, der har været opgjort overbelægningsdage, det vil sige alle data fra 2014 og frem.
Processer i Sundhedsdatastyrelsen i forbindelse med behandlingen af data om Sengepladser
og Belægning på eSundhed (SOB-data)
Opgørelse af Sengepladser og Belægning (SOB-data) offentliggøres og er tilgængelige på eSund-
hed. SOB-data er som nævnt baseret på indberetninger fra regionerne. Når indberetningerne er
blevet behandlet og indlæst i SOB-statistikprogrammet er datasættet klar til, at der kan foreta-
ges forskellige beregninger på det. Det er disse beregninger, der efterfølgende gøres tilgænge-
lige på eSundhed
1
, som bliver brugt i forbindelse med opgørelse af Nationale Mål eller benyttes
til besvarelse af spørgsmål fra Folketinget. I den aktuelle sag skete ændringen i programmet, der
beregner overbelægningsdage den 9. marts 2016, men opgørelserne blev først tilgængelige på
eSundhed den 25. oktober 2016.
Inden beregningerne offentliggøres på eSundhed (i det såkaldte produktionsmiljø), gøres data
tilgængeligt på eSundheds såkaldte pre-produktionsmiljø, hvor en udvalgt gruppe af personer
fra regionerne og Sundheds- og Ældreministeriet har mulighed for at se og - for regionernes
vedkommende også at godkende
data, inden de gøres offentligt tilgængelige på eSundhed.
Hvis regionerne ikke siger fra inden et givent tidspunkt, betragtes data i pre-produktionsmiljøet
som godkendt.
Overordnet set er det kun medarbejdere, som har særlige adgangsrettigheder til eSundheds
produktionsmiljø, der kan foretage ændringer i de forudsætninger, der indgår i et givent bereg-
ningsprogram. De samme medarbejdere sørger også for at foretage de nødvendige rettelser i
datadokumentationen. Når de data, der hviler på beregningsprogrammet, så efterfølgende skal
offentliggøres på eSundhed, vil det være en anden gruppe af medarbejdere, der tager over. Der
er således tale om to adskilte og forskellige opgaver.
I den konkrete sag om ændring af tærskelværdien, som er en beregningsforudsætning i data-
programmet, var der således en medarbejder, som ændrede i programmet i produktionsmiljøet
i marts 2016, og en anden medarbejder som på et senere tidspunkt sørgede for offentliggørelsen
på eSundhed i oktober 2016.
1
http://esundhed.dk/sundhedsaktivitet/SOB/Sider/SOB.aspx
Redegørelse om forløb m.v. i forbindelse med ændret tærskelværdi for over-
belægning
7 / 18
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om oversendelse af al kommunikation mellem Sundhedsdatastyrelsen og departementet og al kommunikation internt i departementet i sagen om ændring af regnemetode for overbelægning, til sundhedsministeren
1836120_0008.png
Det er nødvendigt at have kendskab til programkomplekset om SOB for at kunne foretage en
ændring af en beregningsforudsætning, men kender man til programkomplekset og SAS-pro-
grammering, er det en ret enkel øvelse, der kan udføres på få minutter. Når der foretages æn-
dringer, vil data blive ændret for hele den periode, hvor Sundhedsdatastyrelsen har modtaget
SOB-data fra regionerne, dvs. at alt data bliver ændret.
Der er normalt ikke sammenfald mellem medarbejdere, der har ansvar for nationale monitore-
ringer og medarbejdere med adgang til eSundheds produktionsmiljø, men det har der af histo-
riske årsager været for SOB-data.
3.2
Definition af Overbelægningssengedage (Nationale Mål)
Som led i de nationale kvalitetsmål for sundhedsvæsenet (Nationale Mål), som er aftalt mellem
Danske Regioner, KL og Sundheds- og Ældreministeriet blev der i starten af 2016 påbegyndt et
arbejde med at inddrage overbelægning som en mulig kvalitetsindikator. Indikatoren indgik
imidlertid ikke i Nationale Mål 2016 på grund af problemer med at finde en velegnet opgørel-
sesmetode. Først i 2017 indgår en ny indikator for
’over elæg i gsse gedage’
som en del af de
Nationale Mål for 2017.
Overbelægningssengedage måler, hvor mange patienter der er i forhold til antallet af disponible
senge inden for et hospitals
edi i ske afdeli ger, kaldet ’medicinsk
blok’. Denne indikator si-
ger derfor noget om, hvor meget overbelægning der har været og hvor stor en andel af patien-
terne, som har været indlagt i en
’ikke-disponibel’/overbelagt
seng i en given periode. Indikato-
ren tager i større omfang højde for graden af overbelægning end antal dage med overbelægning.
Overbelægningssengedage baserer sig på det samme datagrundlag som indikatoren overbelæg-
ningsdage beskrevet oven for, dvs. indlagte patienter og disponible senge, og der gælder derfor
samme kvalitetsforbehold i forhold til data. Forskellene mellem de to indikatorer omhandler
derfor kun beregningsmetoden.
Det er vigtigt at være opmærksom på, at både overbelægningsdage og overbelægningssenge-
dage belyser, hvordan overbelægningssituationen har været i en forudgående periode. Opgø-
relserne siger ikke noget om den aktuelle belægningssituation, og de to indikatorer anvendes
normalt ikke i den løbende kapacitetsstyring på sygehusene og regionerne.
Redegørelse om forløb m.v. i forbindelse med ændret tærskelværdi for over-
belægning
8 / 18
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om oversendelse af al kommunikation mellem Sundhedsdatastyrelsen og departementet og al kommunikation internt i departementet i sagen om ændring af regnemetode for overbelægning, til sundhedsministeren
1836120_0009.png
4. Tidslinjen
Forløbet i perioden januar 2016
november 2017
4.1
Forhistorien
Sundhedsdatastyrelsen blev etableret i november 2015 ved at samle National Sundhedsdoku-
mentation og National Sundheds–IT, som indtil da havde været en del af Statens Serum Institut
siden 2012. Disse to enheder var tre år tidligere blevet til med personale fra den daværende
Sundhedsstyrelse, Lægemiddelstyrelse, Statens Serum Institut, National Sundheds-it og
Sundhedsministeriets departement.
Sundhedsdata og digitalisering spiller en stadigt større rolle i sundhedsvæsenet. Sundhedsdata-
styrelsen blev således etableret for at styrke og understøtte sundhedsvæsenets brug af data og
digitalisering.
I januar 2016 var Sundhedsdatastyrelsen således en ny og selvstændig styrelse, der på den ene
side var u der op yg i g og på de a de side fra start havde ’arvet’ e række ar ejdsga ge,
processer og samarbejdsformer fra de organisatoriske forgængere, herunder i forhold til Sund-
heds- og Ældreministeriets departement.
Navnlig sidstnævnte betød, at der var og i et vist omfang stadig er en ret uformel dialogkultur
mellem styrelse og departement, hvor der arbejdes tæt sammen på etablering af løsninger, der
både er politisk og fagligt holdbare. Dette gør sig ikke mindst gældende på belægningsområdet,
hvor der i en række forskellige, men delvist overlappende, sammenhænge blev arbejdet på at
forbedre og udvikle retvisende og brugbare data i forhold til belægnings-/overbelægningssitua-
tionen, og dette afspejles også i sagsforløbet, som gennemgås neden for.
Men det er også vigtigt at være opmærksom på, at det uformelle samarbejde kan have bidraget
til en uhensigtsmæssig uklarhed i opgave- og ansvarsfordelingen mellem styrelse og departe-
ment og misforståelser i forhold til, hvad der er besluttet hhv. til drøftelse.
I starten af 2016 var situationen den, at der havde været store udfordringer med at få offentlig-
gjort data om Sengepladser og Belægning (SOB) på eSundhed i det foregående halvår. Data for
1. halvår 2015 kom således først på eSundhed den 21. december 2015. Samtidig hermed blev
der i et parallelt spor arbejdet på at udvikle en belægningsindikator i regi af Nationale Mål, og i
Akutpakken, som også havde fokus på belægning og kapacitetsudnyttelse, var der planer om at
iværksætte en konsulentundersøgelse, der bl.a. skulle se på retvisende og ensartet monitore-
ring.
Redegørelse om forløb m.v. i forbindelse med ændret tærskelværdi for over-
belægning
9 / 18
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om oversendelse af al kommunikation mellem Sundhedsdatastyrelsen og departementet og al kommunikation internt i departementet i sagen om ændring af regnemetode for overbelægning, til sundhedsministeren
1836120_0010.png
4.2
Arbejdet med Sengepladser og Belægning (SOB-data på
eSundhed)
Kort før jul 2015 bliver SOB-data for 1. halvår af 2015 offentliggjort på eSundhed, og den
15.
januar 2016
bliver der afholdt møde i Danske Regioner i den tekniske arbejdsgruppe vedr. Sen-
gepladser og Belægning. I dette møde deltager repræsentanter for Danske Regioner og regio-
nerne samt repræsentanter for hhv. SUM og SDS. Mødet var et status- og evalueringsmøde efter
de første offentliggørelser af SOB-data på eSundhed i hhv. september og december 2015. Region
Syddanmark havde endvidere bedt om, at man på mødet drøftede en graduering af overbelæg-
i gspro e te efter ’alvorlighed’.
Den
18. februar 2016
fremsender SDS referat fra mødet den
15. januar 2016
til arbejdsgruppen.
Af referatet fremgår bl.a., at Region Hovedstaden ville sende et udkast ud til arbejdsgruppen
med vægtet overbelægning. Sundhedsdatastyrelsen modtog
29. januar 2016
eksempler fra Re-
gion Hovedstaden på, hvordan man illustrerede graden af overbelægning i sin lokale opfølgning
i forskellige intervaller.
Af en mail fra den
1. februar 2016
om planerne for kommende offentliggørelser af SOB-data fra
den sektionsleder i Sundhedsdatastyrelsen, der hidtil har haft ansvar for området, informeres
om at vedkommende er gået på barsel, og at der vil ske en omorganisering i SDS den 10. februar
2016. Det fremgår, at SDS forventer at kunne offentliggøre SOB-data for 1. kvartal 2016 i maj
2016.
Omorganiseringen den
10. februar 2016
indebar bl.a., at den sektion, der havde ansvar for Sen-
gepladser og Belægning blev flyttet til en nydannet, mere teknisk præget afdeling i Sundheds-
datastyrelsen. Sektionslederen var som nævnt gået på barselsorlov kort tid forinden, og en kol-
lega fra den nye afdeling overtog herefter ansvaret for sektionens opgaver og medarbejdere.
Den
2. februar 2016
indgås den politiske aftale om Akutpakken. Et af initiativerne, der blev
igangsat i forlængelse af Akutpakken, var en konsulentundersøgelse, der bl.a. skulle se på retvi-
sende og ensartet monitorering af overbelægning på sygehusene.
Som det vil fremgå af næste afsnit, indgår SDS og SUM parallelt med dette forløb i et arbejde
med at udvikle en retvisende indikator for overbelægning til de Nationale Mål. Det er i den for-
bindelse, at styrelsen efter at have deltaget i et internt møde med departementet den
3. marts
2016
har fået opfattelsen af, at det er besluttet at ændre tærskelværdien for overbelægnings-
dage til 105.
Der foreligger ikke dokumentation for, at ændringen af tærskelværdien har gennemgået en for-
mel godkendelsesproces i SDS. Omvendt har der været åbenhed om ændringen, hvilket også
understøttes af den efterfølgende dokumentation af indikatoren, og på det tidspunkt var det
Redegørelse om forløb m.v. i forbindelse med ændret tærskelværdi for over-
belægning
10 / 18
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om oversendelse af al kommunikation mellem Sundhedsdatastyrelsen og departementet og al kommunikation internt i departementet i sagen om ændring af regnemetode for overbelægning, til sundhedsministeren
1836120_0011.png
ikke usædvanligt, at der løbende skete justeringer på mere teknisk plan på baggrund af dialog
mellem departement og styrelse.
Som nævnt havde der været store problemer med at få offentliggjort data i løbet af 2. halvår
2015, og problemerne hermed fortsatte i 2016, idet regionerne ikke foretog de nødvendige ind-
eret i ger, og i odsæt i g til SDS’ eldi g til SUM i starte af fe ruar
6, lykkedes det
ikke at få offentliggjort data for 1. kvartal 2016 i maj 2016.
SDS rykker således hhv. den
7. april, 27. april og 10. maj 2016
regionerne for indberetninger af
deres overbelægningsdata for 2. halvår 2015. Disse data offentliggøres først på eSundhed den
25. oktober 2016, hvor offentliggørelsen således genoptages efter en længere pause.
På baggrund af en række folketingsspørgsmål om den manglende opdatering af SOB-tal på
eSundhed (SUU 115 fra den 20. oktober 2016 og SUU 80 og 81 fra den 19. oktober 2016) var der
i løbet af ultimo oktober
primo november en dialog mellem SUM og SDS om hvilke data, der
var lagt ud, hvorfor der opstod en pause i leverancerne og planerne for at få offentliggørelserne
opdateret igen. Derfor blev flere regioner også rykket for indrapporteringer til SDS. SDS havde
været af den opfattelse, at der ikke skulle offentliggøres ufuldstændige data i forhold til belæg-
ning, hvilket var tilfældet, da ikke alle regioner havde indberettet data. Videre havde SDS været
af den opfattelse, at departementet skulle give grønt lys til offentliggørelsen af SOB-data på
eSundhed.
Offentliggørelserne af belægningsdata på eSundhed genoptages den
25. oktober 2016
og inde-
holder for første gang den nye tærskelværdi på 105, som samtidig er indarbejdet som en del af
datadokumentationen, der også ligger på eSundhed. Belægningsdata er dog uden data fra Re-
gion Hovedstaden og fra Region Syddanmark, som samme dag rykkes for deres data for 1. halvår
2016.
Næste offentliggørelse på eSundhed finder sted den
7. december 2016,
hvor der er foretaget
en opdatering af de seneste indberetninger i forhold til 1. halvår 2016. Tærskelværdien er fortsat
på 105 pct.
SUM skriver den
19. december 2016
til SDS med en bestilling om at få afklaret, hvordan der
undgås flere forsinkelser i forhold til offentliggørelse af belægningsdata på eSundhed. Konkret
bestilles et driftshjul for offentliggørelse mv. SDS fremsender den
21. december 2016
det øn-
skede driftshjul til SUM (bilag
1).
Tærskelværdien i forhold til SOB-data er ikke genstand for drøftelse i forbindelse med bestillin-
gen eller udarbejdelsen af dette driftshjul. De næste offentliggørelser af SOB-data hhv. den
1.
februar 2017
og den
1. maj 2017
hviler derfor fortsat på tærskelværdien 105.
Redegørelse om forløb m.v. i forbindelse med ændret tærskelværdi for over-
belægning
11 / 18
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om oversendelse af al kommunikation mellem Sundhedsdatastyrelsen og departementet og al kommunikation internt i departementet i sagen om ændring af regnemetode for overbelægning, til sundhedsministeren
1836120_0012.png
Sundheds- og Ældreministeriet har oplyst Sundhedsdatastyrelsen, at departementet først i star-
ten af maj 2017, i forbindelse med beskrivelsen af den nye indikator overbelægningssengedage
i Nationale Mål 2017 opdager, at eSundhed anvender tærskelværdien 105 ved opgørelsen af
overbelægningsdage.
Den
3. maj 2017
sender SUM en mail til SDS med flg. bestilling:
’a. Ny elæg i gsi dikator skal offe tliggøres på li je ed de øvrige elæg i gstal
. ’’A tal dage ed over elæg i g’’ tælles lige u år elægningsgraden
er over 105. Den vil vi
ger e have til age til at tælle, år elæg i gsgrade er over
.’
Begge dele ønskes implementeret til september. SDS svarer den
9. maj 2017
SUM, at begge dele
kan implementeres til september 2017.
I forbindelse med behandling af en aktindsigtsanmodning fra slutningen af maj 2017, der om-
handler ændringen af tærskelværdien fra 100 til 105, bliver SDS i tvivl om, hvad der blev beslut-
tet på mødet den 3. marts 2016, og efterspørger derfor den
14. juni 2017
et referat fra mødet
hos SUM. Det er imidlertid først, da der primo
juli 2017
er dialog på kontorchefniveau om be-
svarelse af aktindsigtsanmodningen, at det går op for SDS, at det ikke er blevet besluttet at æn-
dre tærskelværdien fra 100 til 105 tilbage i marts 2016.
De efterfølgende offentliggørelser af SOB-data på eSundhed hhv. den
1. september
og den
1.
november 2017
anvender den rettede tærskelværdi på 100 og dokumentationen ændres tilsva-
rende. Dette sker som følge af bestillingen fra SUM den
3. maj 2017
i forbindelse med udvikling
og forberedelse af en ny belægningsindikator i Nationale Mål 2017, jf. neden for under afsnit
4.3.
Der gøres, som det var tilfældet ved ændringen i marts 2016, beklageligvis ikke eksplicit op-
mærksom på ændringen, hverken ved offentliggørelsen den
1. september 2017
eller
den 1. no-
vember 2017
udover ændringen af den datadokumentation, der ledsager SOB-data på eSund-
hed, ligesom der heller ikke tages initiativ til at berigtige tidligere afgivne svar til Folketingets
Sundhedsudvalg.
4.3
Parallelt arbejde med udvikling af overbelægningsindika-
tor til Nationale Mål
I perioden
25. februar
1. marts 2016
er SUM og SDS i maildialog om afholdelse af et møde,
hvor der skal drøftes en mulig indikator, der måler belægning/overbelægning, dvs. en indikator
til Nationale Mål.
Mødet, som indkaldes af SUM, afholdes den
3. marts 2016.
Det fremgår ikke direkte af møde-
indkaldelsen, om det er den ene eller den anden belægningsindikator mødet omhandler. Af mø-
dei dkaldelse fre går således ku flg. esked: ’Hermed
indkaldelse til møde om en belæg-
ningsi
dikator over elæg i g so er sige de’,
men baseret på den forudgående maildialog,
Redegørelse om forløb m.v. i forbindelse med ændret tærskelværdi for over-
belægning
12 / 18
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om oversendelse af al kommunikation mellem Sundhedsdatastyrelsen og departementet og al kommunikation internt i departementet i sagen om ændring af regnemetode for overbelægning, til sundhedsministeren
1836120_0013.png
har temaet for mødet været en belægningsindikator til brug for Nationale Mål. I mødet deltog
repræsentanter fra både SUM og SDS
2
.
Der blev ikke udarbejdet et referat fra mødet, men i forlængelse heraf sendte repræsentanten
for SDS en mail med opfølgningspunkter til sig selv, herunder flg. pkt.:
’Mål
for overbelægning
er 5% og tallet ø skes i pro e t i stedet for a tal’.
SDS ændrer herefter den
9. marts 2016
i
det relevante beregningsprogram i eSundheds produktionsmiljø således, at tærskelværdien for
overbelægning rykkes fra 100 til 105 pct. og således, at programmet er klar til den næste ordi-
nære offentliggørelse, der var planlagt til maj 2016. Dette sker ud fra en forståelse af, at der
mødet var truffet en beslutning om, at tærskelværdien, der anvendes i forhold til opgørelsen af
overbelægningsdage, skulle ændres.
Den
8. marts 2016
mødes SUM, SDS og Sundhedsstyrelsen om Nationale Mål under ét, dvs. om
alle de mål og indikatorer, der indgår i de Nationale Mål. Deltagerkredsen er en anden end den,
der er til stede ved mødet den
3. marts 2016.
Som opfølgning på mødet den
8. marts 2016
sender SUM
9. marts 2016
et foreløbigt oplæg til
en indikatoroversigt til de Nationale Mål for 2016 til SDS. Under belægning er der angivet en
belægningsindikator med en tærskelværdi på 105 pct. Det skal bemærkes, at henvendelsen fra
SUM modtages i en anden afdeling i SDS end den, der modtager og offentliggør SOB-data på
eSundhed. SDS svarer på henvendelsen
den 18. marts 2016
og vedlægger en udspecificeret
oversigt over indikatorerne i Nationale Mål, hvor der er angivet et spørgsmålstegn ved belæg-
ningsindikatoren.
Den
6. april 2016
holdes der mødet om den konsulentundersøgelse, der skal iværksættes som
følge af Akutpakken. I dette møde deltager SUM, SDS og konsulenter fra Rehfeld.
SDS skriver den
7. april 2016
til SUM og vedhæfter beregninger over belægning og overbelæg-
ning for både afdelinger og specialeblok til brug for Nationale Mål. Overbelægning er her opgjort
ud fra tærskelværdien på 105, hvilket der gøres opmærksom på.
Den
13. april 2016
opdaterer SDS opgørelsen fra den
7. april 2016
fortsat med tærskelværdien
105. SUM beder den
15. april 2016
om en ny opgørelse med en implicit tærskelværdi på 100,
hvilket leveres af SDS
18. april 2016
med bemærkning om, at tærskelværdien nu er på 100 og
ikke på 105. SUM kvitterer samme dag for leverancen med en bemærkning om, at der måske
skal prøves med tærskelværdien 105 på et andet tidspunkt.
Da Nationale Mål 2016 offentliggøres ultimo april 2016, er det uden en opgørelse af overbelæg-
ning. På det tidspunkt er det aftalt mellem Danske Regioner og SUM at afvente resultatet af den
Der var ingen regionale repræsentanter ved mødet den 3. marts, men i forbindelse med besvarelse af en aktindsigtsanmodning
i september 2017 blev mødet hhv. den 15. januar og den 3. marts blandet sammen, hvorfor det i besvarelse af aktindsigtsanmod-
ningen fejlagtigt fremgik, at der havde været regionale repræsentanter til stede den 3. marts.
2
Redegørelse om forløb m.v. i forbindelse med ændret tærskelværdi for over-
belægning
13 / 18
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om oversendelse af al kommunikation mellem Sundhedsdatastyrelsen og departementet og al kommunikation internt i departementet i sagen om ændring af regnemetode for overbelægning, til sundhedsministeren
1836120_0014.png
konsulentrapport, der er en del af Akutpakken, og først inkludere overbelægning som indikator
i Nationale Mål 2017.
Som led i forberedelserne til Nationale Mål 2017 sender SDS den
8. november 2016
en mail til
SUM med status for belægningsindikatoren, og det fremgår af denne mail, at SUM har nævnt
noget om et niveau på max. 110 som en mulig standard, som man kunne holde regioner/syge-
huse op imod.
Den
10. december 2016
er den såkaldte Rehfeld-analyse, som er igangsat i forlængelse af Akut-
pakken, færdig, og frem mod den
10. februar 2017
er SUM og SDS i dialog om opfølgningen på
analysen, herunder om hvad der kan implementeres på kort, mellemlangt og langt sigt. SDS ud-
arbejder et notat herom. Endelig version af Rehfeld-analysen oversendes til Folketinget den 19.
februar 2017.
Den
2. marts 2017
skriver SUM til SDS om beregningen af belægningsindikatoren til Nationale
Mål 2017, og den
3. april 2017
estiller SUM ’Årstal til i dikatore i Natio ale Mål’ hos SDS, so
leverer data til indikatoren den
6. april 2017.
Belægningsindikatoren i Nationale Mål beregnes
som angivet i afsnit 3.2 med en implicit tærskelværdi på 100, da den angiver overbelægning, når
der er flere patienter end disponible senge på en given dag.
4.4
Opsamling
Det er Sundhedsdatastyrelsens opfattelse, at der er tale om et beklageligt forløb, hvor en række
uheldige omstændigheder tilsammen bevirker, at en misforståelse, der opstår på et møde ikke
bliver opfanget og forhindret i at nå hele vejen til at blive offentliggjort gentagne gange og an-
vendt i besvarelser til Folketinget.
Til de uheldige omstændigheder hører, at der parallelt med udviklingen af en retvisende indika-
tor for overbelægning til nationale mål er drøftelser af opgørelsen af teknisk art i arbejdsgrup-
pen om Sengepladser og Belægning, hvor de samme medarbejdere i Sundhedsdatastyrelsen er
involveret. Dertil kommer en organisationsændring i den nydannede styrelse, der udover skift
af afdelingschef også påvirkes af, at den ansvarlige sektionsleder, der havde tæt kendskab til
området og kunne have opfanget misforståelsen, går på barselsorlov og efterfølgende forlader
styrelsen.
De interne processer for at håndtere ændringer i SOB-data i Sundhedsdatastyrelsen har ikke
været tilstrækkeligt formaliseret og kombineret med en uformel dialog på medarbejderniveau
mellem styrelse og departement, har det ikke været tilstrækkeligt tydeligt for nogen af parterne,
hvad der reelt har været aftalt og implementeret. Det kommer blandt andet til udtryk ved, at
der godt nok foreligger korrekt dokumentation på eSundhed, men der kommunikeres ikke ek-
splicit om tærskelværdi ved offentliggørelse og bidrag til Folketingsbesvarelser.
Redegørelse om forløb m.v. i forbindelse med ændret tærskelværdi for over-
belægning
14 / 18
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om oversendelse af al kommunikation mellem Sundhedsdatastyrelsen og departementet og al kommunikation internt i departementet i sagen om ændring af regnemetode for overbelægning, til sundhedsministeren
1836120_0015.png
Bilag 1. Driftshjul
DAFO, 20. december 2016
Sengepladser og Belægning
I dette notat gives indledende en kort status for offentliggørelsen af data for sengepladser og
belægning, som det ser pr. 20. december 2016. Derefter redegøres der for den samlede proces
fra indberetningen af oplysninger fra regionerne til offentliggørelse af de validerede data på
eSundhed.dk.
Aktuel status for offentliggørelse
Den 25. november 2016 blev tal for 3. kvartal 2016 offentliggjort på den åbne del af eSundhed.
Pga. problemer med nogle af indberetningerne fra Region Nordjylland og Region Hovedstaden
skete der en yderligere opdatering af data for disse to regioner den 7. december 2016.
Det var hensigten at disse offentliggørelser kun skulle omfatte månedstal for perioden til og med
3. kvartal 2016 (dvs. september), men pga. arbejdet med tal frem og tilbage i flere datasæt, blev
der ved en fejl offentliggjort tal til og med november 2016. Dette kommer ikke til at ske fremover
med faste leveringstidspunkter, da data for en ny måned ikke er indberettet, når et kvartal of-
fentliggøres.
Processen fremover
Fremover følges tidsplanen som angivet i oversigten sidst i dette notat.
Processen består af følgende elementer:
1. Indberetning fra regionerne
2. Indlæsning af data fra regionerne
3. Valideringslister til regionerne
4. Tilbagemeldinger til regionerne
5. Endelige tal på eSundhed PREPROD
6. Offentliggørelse af kvartalstal på eSundhed
Redegørelse om forløb m.v. i forbindelse med ændret tærskelværdi for over-
belægning
15 / 18
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om oversendelse af al kommunikation mellem Sundhedsdatastyrelsen og departementet og al kommunikation internt i departementet i sagen om ændring af regnemetode for overbelægning, til sundhedsministeren
1836120_0016.png
Ad. 1. Indberetning fra regionerne
Regionerne skal senest den 10. i hver måned indberette data for den foregående måned. På
grund af forskellige aftaler indberetter enkelte regioner kvartalsvis, da disse foretrækker at va-
lidere tallene en gang i kvartalet i stedet for en gang pr. måned.
Data indberettes i øjeblikket via forskellige kanaler (SEI og mail) og i forskellige formater (SAS
datasæt og Excel) som indlæses i Sundhedsdatastyrelsen. Dette er både ift. ressourceforbrug og
kvalitetshensyn uhensigtsmæssigt og der arbejders derfor på, at alle regioner som minimum skal
indberette i samme format.
Ad. 2. Indlæsning af data fra regionerne
Fra omkring den 10. til den 15. i måneden lægges alle data i en database og bliver opdateret
med oplysninger om navn på sygehus og afdeling, samt grupperet i blokke (kirurgisk, medicinsk
osv.). Der bliver beregnet belægningsprocenter, antal dage med overbelægning, antal patien-
ter osv. Data lægges på eSundhed PREPROD.
Ved manglende indberetning sendes en rykker ud omkring den 11. i måneden efter kvartalets
udgang, for at give sidste chance for at nå med i valideringsrunden.
Ad. 3. Valideringslister til regionerne
Omkring den 15. i måneden udarbejdes valideringslister til regionerne på baggrund af de indlæ-
ste og behandlede data. Listerne indeholder et simpelt overblik over antallet af faktiske dage i
måneden og antallet af indberettede dage i samme måned. Derudover udarbejdes lister med
påfaldende høje værdier og påfaldende lave værdier.
Alle valideringslister sendes til kontaktpersonen på området i de enkelte regioner. Der er erfa-
ringen, at mange fejl er blevet rettet via denne procedure.
Ad. 4. Tilbagemeldinger fra regionerne
Regionerne skal melde tilbage til Sundhedsdatastyrelsen senest den 25. i måneden. I de foregå-
ende ca. 10 dage har de således haft tid til at kigge på både tallene på PREPROD og på valide-
ringslisterne. Ved fejl eller mangler modtager Sundhedsdatastyrelsen nye datasæt fra regio-
nerne som indlæses. Der bliver ikke sendt valideringslister ud i 2. omgang.
Når de nye data er indlæst, lægges de rettede tal på PREPROD, således at regionerne får mulig-
hed for at kontrollere igen.
Redegørelse om forløb m.v. i forbindelse med ændret tærskelværdi for over-
belægning
16 / 18
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om oversendelse af al kommunikation mellem Sundhedsdatastyrelsen og departementet og al kommunikation internt i departementet i sagen om ændring af regnemetode for overbelægning, til sundhedsministeren
1836120_0017.png
Ad. 5. Endelige tal på eSundhed PREPROD; hver måned
Den 1. i måneden efter valideringsrunden lægges de endelige tal, dvs. de validerede tal godkendt
af regionerne, på PREPROD.
Ad. 6. Offentliggørelse af kvartalstal på eSundhed
Omkring den 1. februar, 1. maj, 1. september
3
og 1. november bliver alle tal for de enkelte må-
neder i det foregående kvartal offentliggjort. Det vil sige, at alle de tal, som ligger som endelige
tal på eSundhed PREPROD, bliver lagt ud på den åbne del af eSundhed. Der bliver lagt en nyhed
på siden om, at tallene er blevet offentliggjort.
Manglende indberetninger
Hvis en region ikke overholder tidsfristen for indberetning af data/validering af data, bliver tal-
lene ikke offentliggjort på den åbne del af eSundhed. Det vil som udgangspunkt først ske ved
næste kvartals offentliggørelse. Tilsvarende vil manglende data fra enkelte sygehuse/afdelinger
først blive rettet ved efterfølgende offentliggørelse.
3
Undtagelse for kvartalsvis opdatering er 1. september, som er rykket af hensyn til sommerferieperioden.
Redegørelse om forløb m.v. i forbindelse med ændret tærskelværdi for over-
belægning
17 / 18
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om oversendelse af al kommunikation mellem Sundhedsdatastyrelsen og departementet og al kommunikation internt i departementet i sagen om ændring af regnemetode for overbelægning, til sundhedsministeren
1836120_0018.png
Tidsplan
Redegørelse om forløb m.v. i forbindelse med ændret tærskelværdi for overbelægning
18 / 18