Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1836119_0001.png
Sundheds- og
Ældreministeriet
Enhed: SUNDOK
Sagsbeh.: DEPJJJ
Koordineret med:
Sagsnr.: 1708964
Dok. nr.: 496259
Dato: 14-12-2017
NOTAT
Redegørelse vedr. forløbet omkring ændring af tærskelværdi for opgørelse af antal dage
med overbelægning
Indhold og grundlag for redegørelsen
I følgende redegøres for forløbet omkring ændring af tærskelværdi for opgørelse af antal
dage med overbelægning. Konkret beskrives forløbet i tidsperioden fra januar 2016 til
november 2017.
Redegørelsen er baseret på relevante mails, drøftelser med sagsbehandlere mv., samt
konsulentrapport om belægningsdata, politiske aftaler og udspil i perioden fra januar 2016
til november 2017.
Ministerområdet er organiseret efter en hierarkisk struktur. Sagsbehandlingen starter som
regel på sagsbehandlerniveau, hvorefter løsninger og beslutninger gradvist indstilles til det
rette kompetenceniveau.
Departementet og tilhørende styrelser har generelt et tæt
samarbejde om sager på ministerområdet. En del af opgaveløsningen er et finde tekniske
løsninger på komplicerede problemstillinger. Der kan i den forbindelse foregå uformelle
møder og drøftelser mellem departement og styrelser på sagsbehandlerniveau. Det
betyder, at rekonstruktion af et sagsforløb i et vist omfang vil basere sig på
sagsbehandleres hukommelse.
Definition og opgørelse af overbelægning
Belægningssituationen på landets sygehuse kan belyses ud fra flere indikatorer. På
nationalt niveau opgøres først og fremmest belægningsgraden for hver sygehusafdeling.
Belægningsgraden:
Måler antal patienter pr. disponibel seng på en given syge-
husafdeling kl. 23.00. Belægningsgraden opgøres som et indeks. Dvs. en indeks-
værdi på 100 angiver, at der er lige mange patienter og disponible senge kl.
23.00. En indeksværdi på 105 angiver, at der er 5 pct. flere patienter end dispo-
nible senge, og en indeksværdi på 95 angiver, at der 5 pct. færre patienter end
disponible senge. Belægningsgraden har været opgjort siden 2014.
En disponibel seng defineres som en andel af den normerede sengekapacitet på et
sengeafsnit, som reelt er til rådighed til anvendelse for indlagte patienter kl. 23.00. Der
opereres som udgangspunkt i hhv. 5-døgnsenge og 7-døgnsenge.
Ud fra belægningsgraden kan antal dage med overbelægning – også betegnet
overbelægningsdage - opgøres for en given afdeling. Det sker ved, at tælle antal dage,
hvor belægningsgraden overstiger en fastsat tærskelværdi.
Overbelægningsdage:
Antal dage hvor belægningsgraden er højere end en given
tærskelværdi.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om oversendelse af al kommunikation mellem Sundhedsdatastyrelsen og departementet og al kommunikation internt i departementet i sagen om ændring af regnemetode for overbelægning, til sundhedsministeren
1836119_0002.png
Det er tærskelværdien for overbelægningsdage, som er omdrejningspunktet for denne
redegørelse. I perioden fra oktober 2016 til september 2017 var tærskelværdien for
opgørelsen af overbelægningsdage, som offentliggøres på esundhed.dk, fastsat til 105 i
stedet for 100.
Da tærskelværdien ikke indgår i beregningen af belægningsgraden, påvirkes
belægningsgraden ikke af tærskelværdien. Belægningsgraden har således ikke været
påvirket af ændringerne i tærskelværdi.
Siden foråret 2017 opgøres også en indikator for belægning som betegnes
overbelægningssengedage:
Overbelægningssengedage:
Måler hvor mange flere patienter, der er i forhold til
antallet af disponible senge på en medicinsk blok (gruppe af afdelinger) kl 23.00
ud af det samlede antal patienter i blokken. Dvs. en indikator for andel af patien-
ter, som har været indlagt i en ikke-disponibel seng. Hvis der er flere disponible
senge end patienter, sættes indikatoren til nul. Indikatoren har været offentlig-
gjort siden foråret 2017 i Nationale mål 2017. Data blev dog først offentliggjort
på esundhed.dk den 1. september 2017.
Forskellen mellem indikatoren
overbelægningsdage
og indikatoren
overbelægningssengedage
er udelukkende beregningsmetoden. De to indikatorer
herunder belægningsgraden baserer sig alle på samme datagrundlag (patienter og
disponible senge), og der gælder derfor de samme forbehold for så vidt angår kvaliteten af
data, jf. nedenfor.
Overbelægningssengedage
er som sagt en nyere indikator, og til forskel fra
overbelægningsdage
giver denne indikator også et billede af, hvor
meget
overbelægning
der har været. Der måles ikke bare, om der har været flere indlagte patienter end
disponible senge, men også hvor stor en andel af patienterne, som har været indlagt i en
ikke-disponibel seng.
Med indikatoren
overbelægningssengedage
kan der derfor også fås et mere meningsfuldt
billede af belægningssituationen på regionsniveau end via
overbelægningsdage.
Det
skyldes, at det er vanskeligt at aggregere overbelægningsdage fra hhv. afdelingsniveau til
sygehusniveau og fra sygehusniveau til regionsniveau på en retvisende måde, idet en dag
med overbelægning tælles med samme vægt på tværs af afdelinger, uanset graden af
overbelægning. En sådan vægtning kan foretages ved aggregering af
overbelægningssengedage.
Endelig opgøres
overbelægningssengedage
for en medicinsk blok (gruppe af afdelinger),
(mens
overbelægningsdage
opgøres på afdelingsniveau) og derved tages der højde for, at
afdelinger i en blok kan låne kapacitet af hinanden.
Det skal understreges, at de oven for nævnte indikatorer har sigte på en overordnet,
national monitorering af belægningssituationen. Opgørelsen af indikatorerne er
bagudskuende og belyser ikke belægningen i realtid på det enkelte sygehus. I det daglige
arbejde vil ledelsen på et sygehus eller en afdeling have større nytte af at se på de
dagsaktuelle tal, fx ift. at disponere ledige senge fra andre afdelinger, eller at få et aktuelt
overblik over belastningen på en konkret afdeling.
Side 2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om oversendelse af al kommunikation mellem Sundhedsdatastyrelsen og departementet og al kommunikation internt i departementet i sagen om ændring af regnemetode for overbelægning, til sundhedsministeren
Opgørelsen af belægningsdata
Belægningsindikatorerne opgøres på baggrund af oplysninger, som regionerne indberetter
om antal patienter og disponible senge til Sundhedsdatastyrelsen.
Den gældende opgørelsesmetode og indberetning af data trådte i kraft 1. januar 2014 og
er dokumenteret i
Fællesindhold for indberetning af sengepladser for offentlige sygehuse.
Opgaven var på dette tidspunkt placeret under en enhed i Statens Serum Institut, som
senere udskilles og organisatorisk placeres under Sundhedsdatastyrelsen. Grundlaget for
indberetningen af data er således udviklet af en arbejdsgruppe bestående af Statens
Serum Institut, Danske Regioner og regionerne. Det daværende Sundhedsministeriums
departement deltager ikke direkte i arbejdsgruppen, men holder sig orienteret om
arbejdet.
Enheden i Statens Serum Institut er på daværende tidspunkt relativ ny og udgøres af
enheder, som tidligere var placeret i Sundhedsstyrelsen og Sundhedsministeriets
departement. Det kan være med til at forklare, at samarbejdet mellem Statens Serum
Institut (og senere Sundhedsdatastyrelsen) har været og er præget af en vis grad af
uformel dialog og samarbejde.
Forbehold vedr. kvaliteten af belægningsdata
Der skal udvises stor varsomhed i brugen og tolkning af belægningsdata,
jf. Rehfeld – Part
of QuintilesIMS (2016): Kapacitet på sygehusene – Nationalt belægningsoverblik og lokalt
arbejde.
For det første benytter sygehusene uensartede definitioner til opgørelse af
sengekapaciteten. Nogle korrigerer disponible senge for lukkede senge i weekenden,
ferielukning og vakante stillinger, mens andre ikke gør. Forskelle i belægningsgraden på
tværs af sygehuse og afdelinger kan derfor være udtryk for forskelle i opgørelsesmetoden
og ikke nødvendigvis forskelle i den reelle belægningssituation.
For det andet er niveauet for belægningsgraden ikke egnet til at påvise om patienter har
ligget på gangene. En høj belægningsgrad på en afdeling kan fx skjule, at afdelingen
midlertidigt har udvidet sengekapaciteten, men uden at opjustere den målte
sengekapacitet, fx ved at låne kapacitet på en anden afdeling inden for samme blok.
Tilsvarende er en lav belægningsgrad ikke nødvendigvis garanti for, at der ikke kan ligge
patienter på gangene. Det kan fx forekomme, at en to-sengsstue reduceres til en-
sengsstue – fx pga. behov for isolation – men uden at den målte sengekapacitet
reduceres.
Situationen i begyndelse af 2016
Grundet vigtigheden af de underliggende forhold, som belægningsdata skal kunne belyse,
drøftes belægning, herunder mulige løsninger på ovenstående udfordringer ved årsskiftet
2016.
Det sker i flere forskellige og parallelle udviklingsspor med varierende formål, og hvor
nogle er delvist overlappende.
Det er vigtigt at forstå de forskellige udviklingsspor, som foregår på daværende tidspunkt,
da det kan være med til at forklare, hvorfor der opstår misforståelser mellem Sundheds-
og Ældreministeriets departement og Sundhedsdatastyrelsen om opgørelsen af
indikatorerne til eSundhed.dk. Der kan overordnet skelnes mellem tre udviklingsspor:
Side 3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om oversendelse af al kommunikation mellem Sundhedsdatastyrelsen og departementet og al kommunikation internt i departementet i sagen om ændring af regnemetode for overbelægning, til sundhedsministeren
1.
Arbejdsgruppe vedr. sengepladser og belægning (januar 2016):
Sundheds- og
Ældreministeriets departement, Sundhedsdatastyrelsen, Danske Regioner og
regionerne mødes i januar 2016 i arbejdsgruppen vedr. sengepladser og belægning.
I forbindelse med mødet drøftes også andre forhold omkring
belægningsindikatorerne. Det bringes bl.a. op af enkelte regioner, at en mere
nuanceret betragtning af belægningsgraden kan være med til at kvalificere graden
af overbelægning og sandsynligheden for, om patienter har ligget på gangene.
En region påpeger i en mail op til mødet, at i stedet for alene at tælle dage med en
belægningsgrad over en tærskelværdi på 100 og placere alle dage i én kategori, kan
en mulighed være at graduere opgørelsen, sådan at dagene fordeles efter
varierende intervaller. Og Sundhedsdatastyrelsen har oplyst, at en anden region
efter mødet fremsender et eksempel på, hvordan der arbejdes med forskellige
intervaller (bl.a. over 105) i interne belægningsoversigter. Der er tale om faglige,
tekniske drøftelser, og der bliver ikke taget beslutning om en anderledes tilgang på
dette punkt.
2.
Akutpakke (februar 2016):
Der blev med finansloven for 2016 afsat 1,2 mia. kr. over
en fireårig periode til en national handlingsplan for den ældre medicinske patient,
herunder en akutpakke målrettet nedbringelse af overbelægning på sygehusene.
Pengene udmøntes i to politiske aftaler, først de 415 mio. kr. i en Akutpakke mod
overbelægning i februar 2016, og herefter de resterende knap 800 mio. kr. i juni
2016 i form af Handlingsplanen for den ældre medicinske patient.
Udfordringerne med belægningsdata er bl.a. baggrunden for, at der som led i
aftalen om akutpakke mod overbelægning er fokus på at etablere en mere ensartet
og retvisende monitorering af belægningen på tværs af sygehuse og afdelinger. Et
initiativ er bl.a. igangsættelse af en analyse, som skal kvalificere det gældende
datagrundlag for de nationale belægningsindikatorer samt komme med forslag til
udvikling af bedre data og indikatorer. Akutpakken blev indgået mellem den
daværende Venstre-regering, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og det Konservative
Folkeparti.
3.
Nationale mål 2016 (marts-april 2016):
Samtidig foregår et arbejde mellem
regeringen, Danske Regioner og KL om at udvikle Nationale mål for
sundhedsvæsenet med en række indikatorer tilknyttet. Et element i dette arbejde
er, hvorvidt de eksisterende data og belægningsindikatorer kan danne grundlag for
en indikator, som kan indgå i Nationale mål allerede fra 2016. I den forbindelse
drøftes bl.a. intervaller for belægningsprocenten (bl.a. over 105).
Det er i regi af de Nationale mål 2016, at Sundheds- og Ældreministeriets
departement og Sundhedsdatastyrelsen mødes den 3. marts 2016 til faglige
drøftelser, hvor 105 bl.a. bringes op. I den endelige udgave af Nationale mål 2016 er
belægning dog opført uden en indikator og angives som under udvikling. Det skyldes
bl.a., at der afventes konklusionerne for den planlagte konsulentanalyse.
Belægning er én indikator blandt omkring 30 indikatorer, og det er vigtigt at holde
sig for øje, når forløbet omkring belægning, skal forstås. Meget af arbejdet omkring
Nationale mål har et bredere sigte og sker i en bredere kreds af medarbejdere, hvor
de fleste ikke er direkte involveret i belægning.
Side 4
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om oversendelse af al kommunikation mellem Sundhedsdatastyrelsen og departementet og al kommunikation internt i departementet i sagen om ændring af regnemetode for overbelægning, til sundhedsministeren
I Økonomiaftalen for 2017 indgået i juni 2016 bekræftes arbejdet med at opnå mere
ensartet og retvisende indikatorer for belægning. Af aftaleteksten fremgår det:
”Der
gennemføres i 2016 en konsulentanalyse for at undersøge mulighederne for at etablere en
mere ensartet og retvisende monitorering af belægningen på tværs af sygehuse og
afdelinger.”
Udgivelsen af Nationale mål 2016, hvor en belægningsindikator udelades, og aftalen om
regionernes økonomi for 2017, hvor det pågående analysearbejde nævnes, afspejler en
anerkendelse af, at belægningstallene skal bruges med stor varsomhed, og at der afventes
en konsulentanalyse af tallene.
Det er bl.a. baggrunden for, at tallene ikke bruges særligt aktivt af Sundheds- og
Ældreministeriets departement – hverken før eller efter den ændrede tærskelværdi. Og
det er baggrunden for, at der ikke foregår større aktivitet ift. tallene før konsulentanalysen
foreligger. Der oplyses eksplicit om disse forbehold ifm. med besvarelsen af spørgsmål fra
Folketinget.
Samtidig med at ovenstående udviklingsarbejder foregår, er der
ikke
i Sundheds- og
Ældreministeriets departement overvejelser om, at de gældende indikatorer
ikke
skal
offentliggøres. Data skal fortsat indberettes, og indikatorer skal offentliggøres.
Tidslinje - kronologisk gennemgang af sagen fra januar 2016 til november 2017
I det følgende gennemgås forløbet først kronologisk fra januar 2016 til november 2017.
Derefter redegøres mere detaljeret for udvalgte hændelser i forløbet.
15. januar 2016: Arbejdsgruppe vedr. sengepladser og belægning mødes. Dagsor-
denen på mødet er bl.a. ny tilgang til indberetning. På mødet drøftes også en gra-
duering af opgørelser af belægning. En region fremsender forud for mødet et øn-
ske om at se på graduering. Og en region sender efter mødet et eksempel på,
hvordan der arbejdes med flere intervaller i regionens belægningsoversigter.
2. februar 2016: Aftale om akutpakke mod overbelægning. Pakken indeholder
bl.a. et initiativ om at etablere en mere ensartet og retvisende monitorering af
belægningen på tværs af sygehuse og afdelinger.
3. marts 2016: Møde på sagsbehandlerniveau mellem Sundheds- og Ældremini-
steriets departement og Sundhedsdatastyrelsen i regi af Nationale mål om mulig
indikator som kan indgå i Nationale Mål – allerede for 2016.
8. marts 2016: Møde på sagsbehandlerniveau mellem Sundheds- og Ældremini-
steriets departement, Sundhedsdatastyrelsen og Sundhedsstyrelsen om Natio-
nale mål generelt, dvs. alle mål og indikatorer. Pga. det brede fokus er der tale
om en anden kreds af sagsbehandlere end mødet den 3. marts 2016.
9. marts 2016: Sagsbehandler i Sundheds- og Ældreministeriets departement
fremsender udkast til indikatoroversigt til Nationale mål 2016 (som opfølgning på
mødet den. 8. marts 2016 om nationale mål) til en sagsbehandler i Sundhedsda-
tastyrelsen og en sagsbehandler i Sundhedsstyrelsen. Under belægning nævnes
en indikator for antal dage med overbelægning, hvor tærskelværdi er 105. Det
understreges i mailen, at der er tale om et udkast, og senere udgår denne indika-
tor af arbejdet med Nationale mål, jf. nedenfor.
Side 5
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om oversendelse af al kommunikation mellem Sundhedsdatastyrelsen og departementet og al kommunikation internt i departementet i sagen om ændring af regnemetode for overbelægning, til sundhedsministeren
1836119_0006.png
9. marts 2016: Møde på kontorchefniveau mellem Sundheds- og Ældreministeri-
ets departement og Danske Regioner om Nationale mål 2016.
9. marts 2016: Sundheds- og Ældreministeriets departement er efterfølgende ble-
vet oplyst af Sundhedsdatastyrelsen om, at en sagsbehandler denne dato ændrer
tærskelværdien fra 100 til 105. Tallene med den nye tærskelværdi offentliggøres
først 25. oktober 2016.
15. marts 2016: Sagsbehandler i Sundheds- og Ældreministeriets departement
fremsender et opdateret udkast til indikatoroversigt til Nationale Mål (fra 9.
marts 2016) til Danske Regioner. Under belægning er indikatorbeskrivelsen nu
uden indhold.
18. marts 2016: Sagsbehandler i Sundhedsdatastyrelsen (som modtager mailen
den 9. marts) sender udkast til oversigt over indikatorer til Nationale mål til Sund-
heds- og Ældreministeriets departement. Under belægning er opført et spørgs-
målstegn ”?”.
18. marts 2016: Kontorchef i Sundheds- og Ældreministeriets departement sen-
der mail til Danske Regioner om en mulig indikator for overbelægningssenge-
dage, hvor tærskelværdi på 100 eller 105 nævnes som muligheder.
6. april 2016: Møde om konsulentanalyse. Sundheds- og Ældreministeriets depar-
tement, Sundhedsdatastyrelsen og konsulenter fra Rehfeld deltager.
7. - 18. april 2016: Dialog mellem Sundheds- og Ældreministeriets departement
og Sundhedsdatastyrelsen på sagsbehandlerniveau om mulig indikator for belæg-
ning til Nationale mål. I den forbindelse oversender Sundhedsdatastyrelsen fore-
løbige data for overbelægningsdage med både en tærskelværdi på 100 og 105.
Tallene bliver ikke brugt.
15. april 2016: Sagsbehandler i Sundheds- og Ældreministeriets departement
fremsender opdateret indikatorbeskrivelse til Danske Regioner. Under belægning
er indikatorbeskrivelsen fortsat efterladt uden indhold.
21. april 2016: Sagsbehandler i Sundheds- og Ældreministeriets departement sen-
der mail til Danske Regioner, hvor det oplyses, at forståelsen i Sundheds- og Æl-
dreministeriets departement er, at der ikke medtages en indikator for belægning
til dette års Nationale mål.
29. april 2016: Nationale Mål udgives. Under belægning er der ikke opført nogen
indikator og angives som under udvikling.
29. juni 2016: Konsulentanalyse igangsættes formelt.
4. juli 2016: Svar på SUU 690 om belægning på alle sygehusafdelinger. Besvares
med link til eSundhed.dk. Der tages forbehold for datakvalitet, og der oplyses om
det igangsatte arbejde med at forbedre datagrundlag.
20. oktober 2016: Spørgsmål S 115 om belægningstal på esundhed.dk fremsæt-
tes.
Side 6
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om oversendelse af al kommunikation mellem Sundhedsdatastyrelsen og departementet og al kommunikation internt i departementet i sagen om ændring af regnemetode for overbelægning, til sundhedsministeren
Ultimo oktober – primo november 2016: Dialog mellem Sundheds- og Ældremini-
steriets departement og Sundhedsdatastyrelsen pba. S115 (og senere S160 stillet
3. november 2016). Det bliver klart for Sundheds- og Ældreministeriets departe-
ment og Sundhedsdatastyrelsen, at den manglende opdatering bygger på en ad-
ministrativ fejl, jf. nedenfor.
25. oktober 2016: Overbelægningstal offentliggørelse på esundhed.dk. Som følge
af ændringerne i marts 2016 er det nu med en tærskelværdi for overbelægning
på 105, bagudrettet og for nye tal.
3. november 2016: Spørgsmål S 160 om offentliggørelsestidspunkter for belæg-
ningstal på esundhed.dk fremsættes. Efterfølgende er der dialog mellem Sund-
heds- og Ældreministeriets departement og Sundhedsdatastyrelsen, jf. ovenfor.
18. november 2016: Besvarelse af SUU Alm. Del spørgsmål 80 (afdelinger med
overbelægning omtalt i pressen) og 81 (ti afdelinger med mest overbelægning i
hver af de fem regioner) af 19. oktober 2016. Der udtrykkes i svaret forbehold for
datakvaliteten.
10. december 2016: Konsulentanalyse er færdig og afrapporteres. Sundhedsdata-
styrelsen udarbejder et resumé af hovedkonklusioner og sender til Sundheds- og
Ældreministeriets departement.
10. februar 2017: Sundhedsdatastyrelsen fremsender opdateret notat om anbe-
falinger i konsulentanalyse til Sundheds- og Ældreministeriets departement.
19. februar 2017: Oversendelse af konsulentanalyse om belægning til Folketin-
gets Sundheds- og Ældreudvalg.
Februar - marts 2017: Udviklingsarbejde og drøftelser mellem Sundheds- og Æl-
dreministeriets departement og Danske Regioner om ny indikator for overbelæg-
ningssengedage.
6. april 2017: Enighed på embedsmandsplan mellem Sundheds- og Ældreministe-
riets departement og Danske regioner om at foreslå overbelægningssengedage
som indikator for belægning i Nationale mål 2017. Aftales på politisk møde om
Nationale mål den 20. juni 2017.
Omkring primo maj 2017: I forbindelse med udarbejdelse af indikatorbeskrivelse
for overbelægningssengedage til Nationale mål 2017 opdager Sundheds- og Æl-
dreministeriet, at der på esundhed.dk bruges en tærskelværdi for indikatoren
overbelægningsdage på 105.
3. maj 2017: Sagsbehandler i Sundheds- og Ældreministeriets departement sen-
der mail til Sundhedsdatastyrelsen om at ændre tærskelværdi tilbage til 100 pr.
september 2017.
30. juni 2017: Sundheds- og Ældreministeriets departement modtager aktindsigt
om baggrunden for ændring af tærskelværdi. Aktindsigt besvares foreløbigt pga.
sommerferie blandt relevante sagsbehandlere (6. juli 2017).
Side 7
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om oversendelse af al kommunikation mellem Sundhedsdatastyrelsen og departementet og al kommunikation internt i departementet i sagen om ændring af regnemetode for overbelægning, til sundhedsministeren
6-7. juli 2017: Der foregår en dialog mellem Sundheds- og Ældreministeriets de-
partement og Sundhedsdatastyrelsen om ændring af tærskelværdi for overbe-
lægning. Det bliver klart for Sundheds- og Ældreministeriets departement, at
Sundhedsdatastyrelsen indtil dette tidspunkt ikke har haft en opfattelse af, at det
var en fejl, at tærskelværdien for overbelægning var blevet ændret til 105.
Uge 28, 29, 30 (10. juli – 28. juli): Sundheds- og Ældreministeriets departement
holder sommerferie og lukker ned.
26. juli 2017: Besvarelse af SUU alm del spørgsmål 1014 af 28. juni 2017.
1. september 2017: Opgørelse af overbelægningsdage med tærskelværdi 100 of-
fentliggøres på eSundhed.dk. Tærskelværdien på 100 bruges både bagudrettet og
på de nye tal.
14. september 2017: Aktindsigt fra 30. juni 2017 besvares endeligt.
7. november 2017: Sundhedsministeren orienteres mundtligt og via en sagsfore-
læggelse om sagen om ændring af tærskelværdi for overbelægningsdage.
Uddybende vedr. forløbet omkring ændring af tærskelværdi i marts 2016
Det er i forbindelse med et møde den 3. marts 2016, at der opstår en misforståelse
mellem Sundheds- og Ældreministeriets departement og Sundhedsdatastyrelsen.
Det fremgår af interne noter fra mødet, at der drøftes en tærskelværdi på 105.
Tærskelværdi på 105 skal ses i sammenhæng med det afholdte møde i arbejdsgruppen om
sengepladser og belægning i januar 2016 mellem Sundheds- og Ældreministeriets
departement, Sundhedsdatastyrelsen, Danske Regioner og regionerne, hvor der bl.a. er
drøftelser om en graduering af opgørelsen af overbelægningsdagene, og hvor en region
efterfølgende fremsender et eksempel på, at der arbejdes med forskellige tærskelværdier
(bl.a. 105) i interne belægningsoversigter. Det drøftes, at en højere tærskelværdi øger
sandsynligheden for, at der reelt kan have været tale om en situation med patienter på
gangen. En højere tærskelværdi øger dog ikke sammenligneligheden af niveauer på tværs
af regioner.
Den 25. februar 2016 kontakter en medarbejder fra Sundheds- og Ældreministeriets
departement en medarbejder i Sundhedsdatastyrelsen om at mødes og drøfte en mulig
indikator for belægning til Nationale mål. Efterfølgende sendes en mødeindkaldelse til et
møde den 3. marts i Sundheds- og Ældreministeriets departement. Derudover indkaldes
også en medarbejder fra Sundheds- og Ældreministeriets departement og en anden
medarbejder fra Sundhedsdatastyrelsen.
Mødeindkaldelsen og mails op til mødet lægger op til, at sigtet med mødet er at drøfte en
mulig indikator til Nationale mål.
Mødeindkaldelsen og mails op til mødet lægger ikke op til, at der skal tages beslutninger.
Der er endvidere ingen chefer fra Sundheds- og Ældreministeriets departement eller
Sundhedsdatastyrelsen, som er inviteret eller deltager på mødet. Derudover er der ingen
medarbejdere fra Danske Regioner eller KL, som er inviteret eller deltager.
Mødet afholdes den 3. marts 2016. Mødet har karakter af et uformelt møde, hvor der
drøftes tekniske løsninger ift. udvikling af en indikator for belægning. Det afspejles bl.a.
Side 8
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om oversendelse af al kommunikation mellem Sundhedsdatastyrelsen og departementet og al kommunikation internt i departementet i sagen om ændring af regnemetode for overbelægning, til sundhedsministeren
ved, at det kun er den ene medarbejder fra Sundhedsdatastyrelsen, som deltager i mødet.
Den anden inviterede medarbejder fra Sundhedsdatastyrelsen udebliver pga. mødets
emne og karakter. Det er således to medarbejdere fra Sundheds- og Ældreministeriets
departement og en medarbejder fra Sundhedsdatastyrelsen, som deltager.
Der er ikke noget referat fra mødet, hvilket kan skyldes mødets uformelle karakter. En af
medarbejderne fra Sundheds- og Ældreministeriets departement forbereder dog efter
mødet et udkast til en mail, som konkluderer og følger op. Udkastet til mailen giver et
indtryk af, at opfattelsen blandt medarbejderne i Sundheds- og Ældreministeriets
departement har været, at der ikke er taget nogen beslutning på mødet, men at et
udviklingsarbejde i regi af Nationale mål skal fortsætte.
I udkastet til mailen konkluderes, at der har været drøftet en mulig indikator for
belægning ift. Nationale mål, og at den kritiske værdi kunne være 105. I udkastet til mailen
lægges der op til, at der skal udarbejdes et notat om indikatoren, som kan drøftes med de
øvrige parter i Nationale mål (Danske Regioner og KL).
Udkastet til mailen sendes til orientering til en medarbejder og en kontorchef i Sundheds-
og Ældreministeriets departement, men sendes ikke til medarbejderen i
Sundhedsdatastyrelsen, som deltog på mødet.
Den 8. marts afholdes et møde i en anden kreds af sagsbehandlere fra Sundheds- og
Ældreministeriets departement, Sundhedsdatastyrelsen og Sundhedsstyrelsen om
Nationale mål generelt. Det er således en anden kreds af sagsbehandlere end ved mødet
den 3. marts. Den 9. marts 2016 sendes som opfølgning på mødet et dokument med et
udkast til beskrivelse af indikatorer til Nationale mål fra en medarbejder i Sundheds- og
Ældreministeriets departement. I indikatorforklaringen vedr. belægning, nævnes en
tærskelværdi på 105.
Der sendes en kopi af mailen til den ene af medarbejderne fra Sundheds- og
Ældreministeriets departement, som deltog i mødet den 3. marts, men ikke til de to øvrige
medarbejdere. Dvs. dokumentet sendes ikke direkte til den sagsbehandler fra
Sundhedsdatastyrelsen, der deltog i mødet den 3. marts.
Det gøres eksplicit klart i mailen, at der er tale om foreløbige, interne overvejelser, og
dokumentet skal holdes internt.
Den 15. marts 2016 sendes en opdateret version af dokumentet med en beskrivelse af
indikatorer til Nationale mål til Danske Regioner. I denne version er beskrivelsen af
belægningsindikatoren efterladt uden indhold, og der er ikke medtaget nogen
indikatorbeskrivelse. Det kan skyldes, at der på dette tidspunkt fortsat er usikkerhed om,
hvad der kan indgå som indikator, og der er endnu ikke taget nogen beslutning.
I løbet af april (7. april til 18. april) foregår en mailkorrespondance mellem den ene af
medarbejderne fra Sundheds- og Ældreministeriets departement, som deltog i mødet den
3. marts, og medarbejderen fra Sundhedsdatastyrelsen, som også deltog. I deres
korrespondance regnes der på alternative indikatorer, som kan indgå i Nationale mål. I
denne korrespondance foregår bl.a. beregninger på indikatoren
overbelægningssengedage,
som er i en udviklingsfasen. Derudover regnes der også antal
dage med en overbelægning på 105. Korrespondance ender bl.a. med, at medarbejderen
fra Sundheds- og Ældreministeriets departement skriver, at der ikke lægges op til at se på
en tærskelværdi på 105 i denne omgang.
Side 9
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om oversendelse af al kommunikation mellem Sundhedsdatastyrelsen og departementet og al kommunikation internt i departementet i sagen om ændring af regnemetode for overbelægning, til sundhedsministeren
Omkring dette tidspunkt falder det på plads, at belægning ikke skal have en indikator i
denne omgang. En sagsbehandler fra Sundheds- og Ældreministeriets departement skriver
i en mail til Danske Regioner, at Sundheds- og Ældreministeriets departement lægger op
til, at belægning opføres uden indikator.
De Nationale mål offentliggøres ultimo april 2016, og som der er redegjort for ovenfor,
bliver der ikke medtaget en indikator for belægning i de Nationale mål for 2016. Det er
som sagt opfattelsen, at belægningsgraden ikke giver et retvisende billede af
belægningssituation og ikke kan sammenlignes meningsfuldt på tværs af regioner. Og
udviklingsarbejdet mellem Sundheds- og Ældreministeriets departement og
Sundhedsdatastyrelsen har ikke ført til en løsning. Derudover afventes den analyse af
belægningstallene, som blev aftalt i Akutpakken mod overbelægning.
Det kommer også til udtryk i Økonomiaftalen 2017 mellem regeringen og Danske
Regioner, hvor det af aftaleteksten fremgår, at der er igangsat en konsulentanalyse, som
kan bidrage til at opnå mere ensartede og retvisende belægningstal.
Uddybende vedr. forløbet omkring besvarelse af SUU alm. del spm. 690
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg stiller den 9. juni 2016 SUU alm. del spørgsmål 690
vedr. belægningsgrad og antal dage med overbelægning i 1 halvår 2015. Spørgsmålet
stilles efter ønske fra Flemming Møller Mortensen. Spørgsmålet er:
”Ministeren bedes sende udvalget en skematisk fremstilling, der viser belægningsgraden
og antal dage med overbelægning for hver sygehusafdeling i hver af de fem regioner
opgjort månedsvis for første halvår af 2015. Skemaet bedes opstillet i fem dele efter hver
region med den afdeling oplistet øverst, som i første halvår af 2015 havde den højeste
gennemsnitlige belægningsgrad. Ud over en kolonne med den gennemsnitlige
belægningsgrad for første halvår af 2015 for hver afdeling og for hver region totalt bedes
skemaet ligeledes indeholde en kolonne med det samlede antal dage med overbelægning
for hver afdeling og for hver region totalt for første halvår af 2015. For det tilfælde at der
forefindes nyere månedstal end første halvår af 2015, bedes disse inkluderet i skemaet.”
En sagsbehandler i Sundheds- og Ældreministeriets departement anmoder
Sundhedsdatastyrelsen om bidrag til besvarelse af spørgsmålet. Der tale om en
sagsbehandler, som er nyansat og ikke har deltaget i mødet den 3. marts 2016 eller
forløbet heromkring.
Sundhedsdatastyrelsen oplyser, at tallene vedr. første halvår 2015 kan trækkes via
eSundhed.dk. Sagsbehandleren fra Sundheds- og Ældreministeriets departement spørger
om den gennemsnitlige belægningsgrad på afdelingsniveau for første halvår 2015 også
kan trækkes via esundhed.dk. En sagsbehandler fra Sundhedsdatastyrelsen svarer, at
tallene ikke kan trækkes direkte, men at tallet kan beregnes via et simpelt gennemsnit ud
fra tallene på esundhed.dk.
Det skal bemærkes, at der ville være tale om et skema med mere end 3.000
observationer, idet der for hver sygehusafdeling (godt 400 afdelinger) ønskes 8
observationer oplyst (6 månedstal + en gennemsnitlig belægningsgrad + et gennemsnitligt
antal dage med overbelægning).
En begrundelse for at sende et link frem for et skema kan være det omfattende
datamateriale, som vurderes lettere tilgængeligt direkte via hjemmesiden end via et
skema i et dokument. Formålet med eSundhed.dk er netop at stille data til rådighed for
offentligheden så overskueligt som muligt.
Side 10
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om oversendelse af al kommunikation mellem Sundhedsdatastyrelsen og departementet og al kommunikation internt i departementet i sagen om ændring af regnemetode for overbelægning, til sundhedsministeren
I sagsbehandlingen udtrykker en kontorchef over for den pågældende sagsbehandler
forbehold for at anvende disse tal på afdelingsniveau. Der er som sagt en erkendelse af, at
den eksisterende belægningsdata skal anvendes med stor varsomhed. I økonomiaftalen
for 2017, som netop er indgået i ugerne forinden besvarelsen af SUU alm. del spm. 690,
har belægningstallene været et tema, ligesom belægningstallene kort tid forinden er
udeladt, som indikator i Nationale mål pga. datakvaliteten.
I svaret på SUU alm. del spørgsmål 690 udtrykkes således også et stort forbehold for
datakvaliteten, og der refereres til det igangværende arbejde med at forbedre
datagrundlag og indikatorer.
I forbindelse med sagsbehandlingen foregår der ikke en drøftelse af, at seneste version af
data på esundhed.dk er fra 1. halvår 2015. Det kan skyldes, at SUU alm. del 690 netop
spørger til tal for 1. halvår 2015, som på dette tidspunkt er tilgængelige på esundhed.dk.
Uddybende vedr. forløbet omkring besvarelse af S115
Den 20. oktober 2016 stiller Flemming Møller Mortensen (S) §20-spørgsmål (115) til tal
vedr. belægning på esundhed.dk:
”Synes ministeren, det er tilfredsstillende, at den seneste dataversion om overbelægning
på esundhed.dk stammer helt tilbage fra den 23. november 2015, når ministeren – seneste
i svaret på Sundheds- og Ældreudvalgets spørgsmål nr. 690 (alm. del) (folketingsåret 2015-
16) af 4. juli 2016 – henviser til denne hjemmeside, når Folketinget spørger til, hvordan
udviklingen i overbelægning er i det danske sundhedsvæsen?”
I svaret S115 beklages det, at belægningsopgørelserne på eSundhed.dk ikke er opdateret
siden ultimo 2015. Det forklares, at når esundhed.dk ikke er blevet opdateret, skyldes det
en administrativ fejl.
Den administrative fejl bestod konkret i en misforståelse mellem Sundheds- og
Ældreministeriets departement og Sundhedsdatastyrelsen. Denne misforståelse har sit
udspring tilbage i begyndelsen af året, hvor de forskellige udviklingsarbejder igangsættes
og drøftes. Der er som sagt igangsat en konsulentanalyse, som bl.a. skal afdække
eksisterende registreringspraksis, beregningsmetoder samt muligheder for at tilpasse og
udvikle den nationale model for belægningsdata.
Der har endvidere vist sig at være problemer med den nye, aftalte indberetning af
belægningstal, hvor enkelte regioner ikke har indberettet de planlagte tal.
Sundhedsdatastyrelsen har oplyst at være af den opfattelse, at ufuldstændige data om
belægning ikke skulle offentliggøres.
I svaret oplyses forbehold omkring data. Det oplyses, at der er i gangsat en
konsulentanalyse, der skal undersøge mulighederne for at etablere en mere ensartet og
retvisende monitorering af belægningen på tværs af sygehuse og afdelinger.
Den 25. oktober 2016 offentliggøres belægningstal vedr. 2. halvår 2015, hvor
tærskelværdien for overbelægning for første gang er fastsat til 105. Det nævnes ikke
eksplicit over for hverken Sundheds- og Ældreministeriets departement eller regionerne
ifm. validering af tallene, at tærskelværdien er ændret.
Der lægges et opdateret dokumentationsnotat af belægningstallene ud på esundhed.dk,
hvor tærskelværdien er angivet til 105. Hverken Sundheds- og
Side 11
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om oversendelse af al kommunikation mellem Sundhedsdatastyrelsen og departementet og al kommunikation internt i departementet i sagen om ændring af regnemetode for overbelægning, til sundhedsministeren
Ældreministeriet departement eller regionerne bliver gjort opmærksomme på det
opdaterede notat.
Uddybende vedr. forløbet omkring besvarelse af SUU alm. del. spørgsmål 1014 i juli
2017
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg stiller den 28. juni 2017 SUU alm. del spm. 1014
vedr. overbelægningsdage på udvalgte afdelinger i Region Sjælland. Spørgsmålet stilles
efter ønske fra Flemming Møller Mortensen. Spørgsmålet er:
”Ministeren bedes oversende en oversigt over, hvor mange dage med overbelægning der
har været og hvad belægningsprocenten har været for hver af de ti sygehusafdelinger med
størst overbelægning i hhv. 3. kvartal af 2013 og 1. kvartal af 2017 i Region Sjælland.
Opgørelsen bedes opgjort således, at den afdeling med flest dage med overbelægning
fremgår øverst. Hvis det ikke er muligt at finde data for 3. kvartal af 2013, bedes
ministeren erstatte disse tal med det første kvartal herefter, der findes data for.”
Omkring primo maj 2017 bliver Sundheds- og Ældreministeriets departement
opmærksomme på, at tal for antal dage med overbelægning på esundhed.dk har været
opgjort ved en tærskelværdi på 105 i stedet for 100. Det er ny information for Sundheds-
of Ældreministeriets departement.
En sagsbehandler beder pr. mail Sundhedsdatastyrelsen om at ændre tærskelværdi tilbage
til 100 ved næstkommende opdatering af tallene på esundhed.dk. Men der sker ikke en
orientering op i huset.
På dette tidspunkt arbejdes der meget intensivt med forhandlingerne om regionernes
økonomi for 2018 og Nationale mål 2017 i Sundheds- og Ældreministeriets departement. I
de Nationale mål 2017 er der bl.a. aftalt en indikator for belægning modsat Nationale mål
2016, hvor belægning ikke indgik med en indikator bl.a. pga. det igangværende
analysearbejde. Indikatoren som indgår i Nationale mål 2017 er udviklingen i
overbelægningssengedage,
hvor tærskelværdien er 100.
I mailen som sagsbehandleren i maj 2017 sender til Sundhedsdatastyrelsen oplyses også
om indikatoren for overbelægningssengedage, og der vedhæftes en beskrivelse af
indikatoren, som er aftalt med Danske Regioner om at indgå i Nationale mål 2017. Det
oplyses, at denne indikator fremadrettet skal opgøres og offentliggøres på lige fod med de
nuværende indikatorer for belægning.
Forud for Nationale mål 2017 er konsulentanalysen færdiggjort. Analysen bekræfter, at
opgørelser af belægningsdata herunder belægningsgraden på afdelingsniveau skal tages
med stort forbehold. Derudover indeholder rapporten en række anbefalinger til, hvordan
der kan opnås større ensartethed i de indberettede data. Endvidere anbefales det, at
niveauet i de nuværende belægningstal fx belægningsprocenten ikke sammenlignes på
tværs af sygehuse og afdelinger. Det, der kan sammenlignes, er udviklingen over tid i
niveauet for belægningsgraden. Sidstnævnte anbefaling fører bl.a. frem til, at der kun ses
på udviklingen i indikatoren
overbelægningssengedage
på tværs af regioner i Nationale
mål 2017 – og ikke niveauet.
Det er Sundheds- og Ældreministeriets opfattelse, at både betydelig travlhed samt det
store fokus på den nye og mere nuancerede indikator for
overbelægningssengedage
i
foråret 2017, som skal indgå i Nationale mål 2017, kan være en del af forklaringen på, at
der blot sendes en mail til Sundhedsdatastyrelsen om at rette tærskelværdien
fremadrettet, uden at der sker en orientering af ministeren og Folketingets
Side 12
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om oversendelse af al kommunikation mellem Sundhedsdatastyrelsen og departementet og al kommunikation internt i departementet i sagen om ændring af regnemetode for overbelægning, til sundhedsministeren
Sundheds- og Ældreudvalg. Den nye indikator for overbelægningssengedage opfattes som
en bedre indikator for overbelægning, og det deraf mindskede fokus på antal dage med
overbelægning kan være med til at forklare den manglende opmærksomhed omkring
vigtigheden af ændringen af tærskelværdien for opgørelse af antal dage med
overbelægning.
Spørgsmålet SUU alm. del spm. 1014 stilles den 28. juni 2017 og besvares den 26. juli
2017. I svaret oplyses antal dage med overbelægning, belægningsprocent og
sengepladser.
I besvarelsen oplyses om, at der skal tages forbehold for belægningsopgørelsen. Det
oplyses bl.a., at belægningsgraden ikke kan anvendes til at opgøre, om der har ligget
patienter på gangen eller været stuvet sammen på en stue. Derudover tages der forbehold
for sammenligninger på tværs af afdelinger pga. uensartede definitioner.
Men det forklares ikke, at antal dage med overbelægning tælles ved en tærskelværdi på
105 i stedet for 100, og at Sundheds- og Ældreministeriets departement (på kontorniveau)
har været vidne om dette siden maj 2017. Det burde have været oplyst om dette, da
denne information var tilstede på kontorniveau under udarbejdelsen af svaret.
I begyndelsen af juli foregår bl.a. en dialog mellem Sundheds- og Ældreministeriets
departement og Sundhedsdatastyrelsen på kontorniveau om baggrunden for ændringen
af tærskelværdien foranlediget af en aktindsigtsanmodning.
Selve belægningsprocenten og sengekapacitet, som også oplyses i svaret, påvirkes ikke af
den ændrede tærskelværdi.
I perioden sker der en række medarbejderskift i Sundheds- og Ældreministeriets
departement, som kan have haft indflydelse på den manglende oplysning om ændring i
tærskelværdi ifm. besvarelse af spørgsmålet. Dertil kommer, at sagsbehandlingen sker i
ugerne 28-30, hvor departementet holder sommerferie og lukker ned.
Side 13