Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1821407_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: SUNDOK
Sagsbeh.: SUMMHA
Koordineret med:
Sagsnr.: 1708230
Dok. nr.: 475208
Dato: 13-11-2017
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Sundhedsudvalget den 15. november 2017 kl. 12.00]
Besvarelse af samrådsspørgsmål U om regnemetode for
overbelægning
Samrådsspørgsmål U
”Ministeren bedes redegøre for den ændring i regnemetoden for
overbelægning, som regeringen foretog i starten af 2016, herunder
redegøre for følgende:
Hvorfor Sundheds- og Ældreministeriet i starten af 2016 – kort efter
regeringens stort opslåede akutpakke mod overbelægning – pludselig
ændrede regnemetoden for overbelægning på hospitalerne?
Var sundhedsministeren bekendt med denne ændring?
Blev ændringen forelagt regeringen, evt. i regeringens Økonomiudvalg
eller Koordinationsudvalg?
Hvorfor blev offentligheden og Folketinget ikke informeret om denne
ændring?
Hvad fik pludselig Sundheds- og Ældreministeriet til i maj 2017 at
vurdere, at det var bedst at rulle definitionen tilbage til 100 procent?
Hvem traf denne beslutning om at rulle definitionen tilbage,
Blev ministeren gjort bekendt med beslutningen, og blev beslutningen
forelagt regeringen, evt. i regeringens Økonomiudvalg eller
Koordinationsudvalg?
Hvorfor blev Folketinget ikke informeret om denne beslutning?
Og om ministeren finder forløbet omkring ændringen i regnemetode for
overbelægning tilfredsstillende, herunder den manglende involvering eller
orientering af Folketinget.”
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 15/11-17 om redegørelse for ændring i regnemetoden for overbelægning, til sundhedsministeren
1821407_0002.png
Svar:
Tak og tak for spørgsmålet.
Jeg er ligesom spørgeren og vi er som regering meget optaget af
at nedbringe overbelægning på de medicinske afdelinger. For
det er uværdigt, som patient at komme til at ligge på gangene
eller i et skyllerum. Og det er ikke godt, hverken for kvaliteten
eller for det behandlingsforløb, man skal igennem. Derudover er
regeringen optaget af, hvordan vi kan forbedre den måde,
overbelægning monitoreres på og det indgik også i aftalen
tilbage fra februar måned 2016.
Derfor lancerede regeringspartierne i februar 2016 Akutpakken
mod overbelægning. Afsatte 415 mio. kr. på det område. Og
med Akutpakken er der taget konkrete skridt til at nedbringe
overbelægning bl.a. gennem:
Midler til øget kapacitet i form af mere personale
Medfinansiering af regionernes arbejde med udbredelse
og videreudvikling af de gode erfaringer med redskaberne
fra projekt ”Sikkert Patientflow” til alle landets
(Videre)udvikling og udbredelse af lokale værktøjer, der
kan styrke sygehusenes overblik over
belægningssituationen og understøtte en bedre
udnyttelse af senge og personale mv.
Side 2
akutsygehuse.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 15/11-17 om redegørelse for ændring i regnemetoden for overbelægning, til sundhedsministeren
1821407_0003.png
Ud over det økonomiske løft blev der med Akutpakken igangsat
et arbejde med at etablere en mere ensartet og retvisende
monitorering af belægningen på tværs af sygehuse og
afdelinger. Den eksisterende opgørelse byggede på forskellige
definitioner og metoder på tværs af regionerne.
Det er i dette arbejde, at tærskelværdien ved en fejl bliver
ændret til 105 af en sagsbehandler i Sundhedsdatastyrelsen.
Jeg gerne vil slå fast, at min helt klare holdning er, at
tærskelværdien for overbelægning bør være 100. Dvs. at hvis
der en dag er flere patienter end disponible sengepladser, ja, så
er der overbelægning.
Størstedelen af samrådsspørgsmålet kredser om, hvorvidt jeg
var bekendt med ændringen af tærskelværdien, og om
regeringen blev forelagt ændringen af tærskelværdien:
Så inden jeg går videre til det konkrete forløb, vil jeg gerne slå
følgende fast:
Tirsdag aften i sidste uge, den 7. november - efter vores
forhandlingsforløb, så relativt sent -blev jeg bekendt med
ændringen i tærskelværdien både fra 100 til 105 og
tilbage fra 105 til 100.
Side 3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 15/11-17 om redegørelse for ændring i regnemetoden for overbelægning, til sundhedsministeren
Det er mig oplyst, at den tidligere sundheds- og
ældreminister er også først blevet bekendt med
ændringen i sidste uge.
Normalt orienterer vi ikke om interne drøftelser i regeringens
koordinerende udvalg, men jeg vil gerne her oplyse om, at:
Regeringens Økonomiudvalg har ikke været forelagt
Det har der heller ikke været i regeringens
Koordinationsudvalg.
ændringer af tærskelværdien for overbelægning.
Og det har der heller ikke været for ministeren.
Og det bringer mig hen til svaret på spørgsmålet om, hvorfor
tærskelværdien blev ændret: Det er en beklagelig administrativ
fejl, der bygger på en misforståelse.
Da jeg bliver gjort opmærksom på ændringen af tærskelværdien
tirsdag aften i sidste uge beder jeg selvfølgelig om en
redegørelse for forløbet.
Så nej, der er ikke tale om politiske beslutninger, der leder frem
til ændringerne.
Mit ministerium har oplyst mig om forløbet i foråret 2016, der
leder frem til, at tærskelværdien for overbelægning blev ændret
fra 100 til 105.
Side 4
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 15/11-17 om redegørelse for ændring i regnemetoden for overbelægning, til sundhedsministeren
1821407_0005.png
Jeg har fået oplyst, at der i forbindelse med forhandlingerne om
Akutpakken i februar 2016 er efterspørgsel på en indikator for
antallet af patienter, som ligger på gangene på sygehusene.
Ministeriet har oplyst, at der bl.a. er overvejelser om, hvorvidt
indikatoren for belægning kan anvendes til at sige noget om
dette.
Det besluttes som led i akutpakken at gennemføre en
konsulentanalyse. Den påbegyndes i sommeren 2016 og
afrapporterer i december 2016. Rapporten er oversendt til
Sundheds- og Ældreudvalget den 19. februar 2017.
Jeg er blevet oplyst om, at der derfor i løbet af foråret 2016 i det
interne arbejde mellem departementet og
Sundhedsdatastyrelsen, bliver drøftet forskellige indikatorer for
overbelægning mhp. at det kan indgå i Nationale Mål allerede
fra 2016.
Jeg er blevet oplyst om, at det er på den baggrund, at der bl.a.
er et møde den 3. marts 2016 i Sundheds- og Ældreministeriets
departementet om dette emne. Jeg har fået oplyst, at der på
mødet deltager sagsbehandlere fra Sundhedsministeriets
departement og en sagsbehandler fra Sundhedsdatastyrelsen,
men ingen chefer.
Side 5
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 15/11-17 om redegørelse for ændring i regnemetoden for overbelægning, til sundhedsministeren
1821407_0006.png
Mit ministerium har oplyst mig om, at Sundhedsdatastyrelsens
sagsbehandler får den opfattelse, at det blev besluttet på mødet
at lægge en tærskelværdi på 105 til grund for opgørelsen af
overbelægningsdage på eSundhed, fordi det angiveligt blev
drøftet på mødet om det kunne give mening.
Jeg har fået oplyst, at der ikke blev besluttet noget på mødet.
Sagsbehandlerens ændring af tærskelværdien til 105 beror
derfor på en beklagelig misforståelse.
Sagsbehandleren implementerer kort tid herefter ændringen i
styrelsens driftssystem. Ændringen træder i kraft med
opgørelsen af overbelægning pr. 25. oktober 2016.
Fra oktober 2016 til september 2017 er de offentliggjorte tal for
belægning således med en tærskelværdi på 105 – både for nye
og gamle tal. Dvs. at ændringen ikke kun påvirker opgørelsen i
perioden efter ændringen, men også opgørelserne tilbage i tid.
Sagt med andre ord betyder ændringen af tærskelværdien til
105, at antallet af overbelægsdage bliver lavere både før
Akutpakken og efter Akutpakken i opgørelserne på eSundhed.
Side 6
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 15/11-17 om redegørelse for ændring i regnemetoden for overbelægning, til sundhedsministeren
1821407_0007.png
Jeg har fået oplyst, at sagsbehandleren i Sundhedsdatastyrelsen
ikke orienterer departementet om ændringen. Departementet
bliver først i maj 2017 opmærksom på, at tærskelværdien er
blevet fastsat til 105. Det vender jeg tilbage til.
Mit ministerium har oplyst mig om, at departementet og
Sundhedsdatastyrelsen arbejder videre på den nye indikator for
overbelægning, og at det interne arbejde løftes over i regi af
Nationale Mål, hvor også Danske Regioner og KL deltager.
Det bliver imidlertid besluttet at afvente konsulentrapporten,
der blev igangsat i forlængelse af Akutpakken. Derfor indgår der
ikke en indikator for belægning i Nationale Mål for 2016. Ud for
belægning er der således et blankt felt og det fremgår, at
indikatoren er ”under udvikling”.
Den ny indikator for overbelægning, der udvikles i regi af
Nationale Mål, kaldes overbelægningssengedage.
Fordelen ved denne indikator er bl.a., at den – lidt forsimplet –
tager højde for, om belægningsprocent er 110 eller 180 på en
given dag.
Side 7
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 15/11-17 om redegørelse for ændring i regnemetoden for overbelægning, til sundhedsministeren
1821407_0008.png
Denne indikator er ikke påvirket af, at tærskelværdien for
overbelægning har været fastsat til 105, fordi den anvender en
implicit tærskelværdi på 100. Derfor er den indikator for
overbelægning, der anvendes i Nationale Mål, retvisende.
Denne nye – og retvisende – indikator for overbelægning er
indarbejdet i de Nationale Mål i statusrapporten fra i år.
Departementet opdager, som jeg sagde, i foråret 2017, at
tærskelværdien er blevet ændret til 105.
Jeg har fået oplyst, at det sker, fordi der i regi af Nationale Mål
skal udarbejdes en beskrivelse af den nye indikator for
overbelægning. I den forbindelse bliver beskrivelsen af
indikatoren for overbelægningsdage gennemlæst, og det bliver
opdaget, at tærskelværdien er fastsat til 105.
Derfor beder departementet om, at tærskelværdien bliver
ændret tilbage til 100 med den næstkommende opdatering af
tallene i september.
Jeg er ikke blevet orienteret om dette. Jeg vil godt sige, at det
burde jeg have været.
Side 8
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 15/11-17 om redegørelse for ændring i regnemetoden for overbelægning, til sundhedsministeren
Og jeg vil også gerne klart sige, at hvis jeg havde været
orienteret, havde jeg:
orienteret Sundheds- og Ældreudvalget om sagen.
bedt om at få ændret tærskelværdien tilbage til 100 så
hurtigt som muligt og ikke først i september 2017, hvor de
næste faste tal kom.
Og selvfølgelig også i den forbindelse have berigtiget de svar,
som den tidligere sundheds- og ældreminister havde besvaret
med en forkert tærskelværdi, og som I har modtaget en
berigtigelse på i denne uge.
I juli oversender jeg besvarelsen af spørgsmål 1014 om
udviklingen i antallet af overbelægningsdage til Folketingets
Sundheds- og Ældreudvalg.
Svaret er baseret på et dataudtræk fra Sundhedsdatastyrelsens
hjemmeside eSundhed. Som på daværende tidspunkt anvendte
den fortsat forkerte tærskelværdien på 105 i opgørelsen af
overbelægningsdage.
På dette tidspunkt burde jeg for længst have været orienteret,
og tærskelværdien burde have været rettet tilbage til 100.
Side 9
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 15/11-17 om redegørelse for ændring i regnemetoden for overbelægning, til sundhedsministeren
Jeg blev, som allerede nævnt i starten, først gjort bekendt med
ændringen af tærskelværdien tirsdag i sidste uge.
Da jeg bliver orienteret om sagen, beder jeg om, at besvarelsen
af spørgsmål 1014 bliver berigtiget, så opgørelsen i svaret
baseres på en tærskelværdi på 100.
Berigtigelsen er oversendt til Sundheds- og Ældreudvalget i
sidste uge.
Lad mig afrunde med at svare på spørgerens sidste spørgsmål
om, hvorvidt jeg finder forløbet omkring ændringen af
tærskelværdien for overbelægning tilfredsstillende.
Det kan jeg svare meget klart på: Nej, det gør jeg ikke.
Det var også derfor, jeg bad mit ministerium om en redegørelse
for sagen, så snart jeg blev bevidst om de her fejl og
misforståelser tirsdag i sidste uge. Og derfor har jeg bedt
departementet og Sundhedsdatastyrelsen om
hurtigst muligt – som det er sket - at få berigtiget svar
afgivet til Folketinget
at få etableret bedre procedurer for at modvirke at
lignende fejl opstår igen.
Side 10
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 15/11-17 om redegørelse for ændring i regnemetoden for overbelægning, til sundhedsministeren
For det, der er vigtigt er, at vi kan holde fokus på det væsentlige:
Nemlig at nedbringe overbelægning på gangene på de danske
hospitaler. Det er derfor, at belægning indgår som en væsentlig
indikator i de Nationale Mål. Det er derfor regeringspartierne
(det var V-regeringen) sammen med Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance og Konservative på det tidspunkt aftalte en Akutpakke
mod overbelægning. Og fulgte op med en Handlingsplan for den
Ældre Medicinske patient.
Både den tidligere Venstre-regering og den regering, hvor jeg er
sundhedsminister, har fokus på at forbedre forholdene for
patienterne. Både generelt på sundhedsområdet med et løft af
sundhedsområdet på alene 3,8 mia. kr. siden sommeren 2015.
Men også specifikt på området, når vi taler bekæmpelse af
overbelægning.
Tak for ordet.
Side 11