Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1835151_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 14-12-2017
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPENR
Sagsnr.: 1708957
Dok. nr.: 499996
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 16. november 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 169 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 169:
”Ministeren bedes oplyse, om Tandlægeforeningen ved vurdering og behandling af an-
søgninger vedrørende overenskomsten mellem RLTN og Tandlægeforeningen er om-
fattet af og forpligtet til at iagttage forvaltningsloven og almindelige forvaltningsretlige
grundsætninger, herunder officialmaksimen.”
Svar:
Det fremgår ikke af sundhedsloven – modsat f.eks. § 43 i lov om retssikkerhed og ad-
ministration på det sociale område – at andre aktører end offentlige myndigheder bli-
ver omfattet af reglerne i forvaltningsloven og lov om offentlighed i forvaltningen, når
en myndighed overlader opgaver til disse aktører.
Det generelle spørgsmål om rækkeviden af forvaltningsretlige principper for hhv. of-
fentlige og private organer er dog adresseret i kapitel 9 i offentlighedskommissionens
betænkning fra 2009 og bemærkningerne til offentlighedsloven, jf. 2012/1 LSF 144.
Det fremgår heraf, at Offentlighedskommissionen overvejede, om offentlighedsloven
burde udstrækkes til at omfatte private virksomheder, selvejende institutioner m.v.,
der udfører opgaver efter aftale med en forvaltningsmyndighed, men at kommissio-
nen efter en samlet vurdering ikke fandt grundlag for at foreslå en sådan udvidelse.
Der er således, jf. ovenfor, ikke grundlag for at konkludere, at forhold i medfør af
Landsoverenskomsten om Tandlægehjælp generelt er omfattet af bestemmelserne i
forvaltningsloven og lov om offentlighed i forvaltningen.
Omvendt kan det ikke afvises, at en aftalekonstruktion mellem offentlige og private ak-
tører kan have en sådan karakter, at sådanne forvaltningsretlige principper bør finde
anvendelse ved specifikke afgørelser. Det bør dog bero på en konkret vurdering i den
enkelte sag.
I øvrigt har overenskomstens parter – Regionernes Lønnings- og Takstnævn (RLTN) og
Tandlægeforeningen – udarbejdet ”Vejledning i sagsbehandling i klager over tandlæ-
ger”, som er godkendt af Landssamarbejdsudvalget den 28. marts 2012 og senest æn-
dret den 2. november 2016.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om ministeren kan bekræfte, at Tandlægeforeningen under hensyn til iagttagelse af officialmaksimen ikke alene må lade sin afgørelse af, om en tandlæge opfylder betingelserne for at tiltræde overenskomsten bero på en vurdering af, om vedtægterne er i overensstemmelsen med overenskomsten mellem RLTN og Tandlægeforeningen, til sundhedsministeren
Det fremgår af denne, at overenskomstens parter selv i vid udstrækning har forpligtet
sig til at efterleve forvaltningsretlige principper i klagesager – også ift. overenskomst-
mæssige forhold.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Emil N. Rasmussen
Side 2