Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1835156_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 14-12-2017
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPENR
Sagsnr.: 1708957
Dok. nr.: 499996
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 16. november 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 169 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 169:
”Ministeren
bedes oplyse, om Tandlægeforeningen ved vurdering og behandling af an-
søgninger vedrørende overenskomsten mellem RLTN og Tandlægeforeningen er om-
fattet af og forpligtet til at iagttage forvaltningsloven og almindelige forvaltningsretlige
grundsætninger, herunder officialmaksimen.”
Svar:
Det fremgår ikke af sundhedsloven
modsat f.eks. § 43 i lov om retssikkerhed og ad-
ministration på det sociale område
at andre aktører end offentlige myndigheder bli-
ver omfattet af reglerne i forvaltningsloven og lov om offentlighed i forvaltningen, når
en myndighed overlader opgaver til disse aktører.
Det generelle spørgsmål om rækkeviden af forvaltningsretlige principper for hhv. of-
fentlige og private organer er dog adresseret i kapitel 9 i offentlighedskommissionens
betænkning fra 2009 og bemærkningerne til offentlighedsloven, jf. 2012/1 LSF 144.
Det fremgår heraf, at Offentlighedskommissionen overvejede, om offentlighedsloven
burde udstrækkes til at omfatte private virksomheder, selvejende institutioner m.v.,
der udfører opgaver efter aftale med en forvaltningsmyndighed, men at kommissionen
efter en samlet vurdering ikke fandt grundlag for at foreslå en sådan udvidelse.
Der er således, jf. ovenfor, ikke grundlag for at konkludere, at forhold i medfør af Lands-
overenskomsten om Tandlægehjælp generelt er omfattet af bestemmelserne i forvalt-
ningsloven og lov om offentlighed i forvaltningen.
Omvendt kan det ikke afvises, at en aftalekonstruktion mellem offentlige og private
aktører kan have en sådan karakter, at sådanne forvaltningsretlige principper bør finde
anvendelse ved specifikke afgørelser. Det bør dog bero på en konkret vurdering i den
enkelte sag.
I øvrigt har overenskomstens parter
Regionernes Lønnings- og Takstnævn (RLTN) og
Tandlægeforeningen
– udarbejdet ”Vejled i g i sagsbeha dli g i klager over ta dlæ-
ger”, so er godke dt af La dssa arbejdsudvalget de 28. arts 2012
og senest æn-
dret den 2. november 2016.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om ved vurdering og behandling af ansøgninger vedrørende overenskomsten mellem RLTN og Tandlægeforeningen er omfattet af og forpligtet til at iagttage forvaltningsloven og almindelige forvaltningsretlige grundsætninger, til sundhedsministeren
Det fremgår af denne, at overenskomstens parter selv i vid udstrækning har forpligtet
sig til at efterleve forvaltningsretlige principper i klagesager
også ift. overenskomst-
mæssige forhold.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Emil N. Rasmussen
Side 2