Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 08-01-2018
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPLINB
Sagsnr.: 1708438
Dok. nr.: 495887
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 16. november 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 167 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 167:
”Mi istere edes ko
e tere artikle ”Pris ykler i arkedet for re eptpligtig
edi i efter pate tudlø ” ragt i KFST
- Velfungerende Markeder nr. 11
2017, og herunder oplyse, hvad ministerens kommentar er til forskernes forslag
om at:
–
sløre de historiske bud i tidligere udbud
–
øge markedsandelen som virksomhederne vinder op til tættere på 100 pct.
–
sanktionere leveringssvigt, dvs. at virksomheder kan fortryde deres bud og
melde leveringssvigt uden omkostninger
–
gøre det mere attraktivt at byde ved at reducere omkostninger eller indbyde
flere virksomheder til at byde.
Der henvises til
https://www.kfst.dk/media/49083/priscykler-i-markedet-for-recept-
pligtig-medicin-efter-patentudloeb_final.pdf”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet oplysninger fra Lægemiddelstyrelsen.
Til artiklens forslag vedr. muligheden for at sløre de historiske bud i tidligere udbud,
oplyser Lægemiddelstyrelsen, at alle lægemidler, for hvilke, der er anmeldt en pris,
kan sælges på markedet. Det gælder altså også de lægemidler, som ikke er det billig-
ste i en given gruppe. De historiske bud i tidligere udbud afspejler de priser, som de
pågældende lægemidler er blevet solgt til.
Hvis man fremadrettet slører de historiske bud, da kan virksomheder med interesse
for tidligere bud blot selv gemme de tidligere offentliggjorte priser til senere brug, al-
ternativt ansøge om aktindsigt heri.
Til artiklens forslag om at øge markedsandelen, som virksomhederne vinder, op til
tættere på 100 pct. anfører Lægemiddelstyrelsen, at det ikke vil være praktisk muligt
at sikre den virksomhed, der har anmeldt den laveste pris, tæt på 100 pct. af marke-
det. Det skyldes, at en række andre faktorer spiller ind på markedsandelen. Fx kan så-
vel medicinbrugeren som den ordinerende læge vælge et andet lægemiddel end det
billigste, og det billigste lægemiddel kan gå i leveringssvigt i løbet af prisperioden.
Til artiklens forslag om, at sanktionere leveringssvigt, dvs. det forhold, at virksomhe-
der kan fortryde deres bud og melde leveringssvigt uden omkostninger, oplyser Læ-
gemiddelstyrelsen, at leveringssvigt kan have mange årsager. Fx skal virksomhederne
anmelde deres priser 14 dage før, de skal træde i kraft, og det kan ske, at leveringssi-
tuationen
–
uden at det kan lægges virksomheden til last
–
ændres i perioden frem
mod prisperiodens start. Det kan også ske, at et lægemiddel bliver det billigste i en