Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1842064_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 08-01-2018
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPLINB
Sagsnr.: 1708438
Dok. nr.: 495887
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 16. november 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 167 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 167:
”Mi istere edes ko
e tere artikle ”Pris ykler i arkedet for re eptpligtig
edi i efter pate tudlø ” ragt i KFST
- Velfungerende Markeder nr. 11
2017, og herunder oplyse, hvad ministerens kommentar er til forskernes forslag
om at:
sløre de historiske bud i tidligere udbud
øge markedsandelen som virksomhederne vinder op til tættere på 100 pct.
sanktionere leveringssvigt, dvs. at virksomheder kan fortryde deres bud og
melde leveringssvigt uden omkostninger
gøre det mere attraktivt at byde ved at reducere omkostninger eller indbyde
flere virksomheder til at byde.
Der henvises til
https://www.kfst.dk/media/49083/priscykler-i-markedet-for-recept-
pligtig-medicin-efter-patentudloeb_final.pdf”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet oplysninger fra Lægemiddelstyrelsen.
Til artiklens forslag vedr. muligheden for at sløre de historiske bud i tidligere udbud,
oplyser Lægemiddelstyrelsen, at alle lægemidler, for hvilke, der er anmeldt en pris,
kan sælges på markedet. Det gælder altså også de lægemidler, som ikke er det billig-
ste i en given gruppe. De historiske bud i tidligere udbud afspejler de priser, som de
pågældende lægemidler er blevet solgt til.
Hvis man fremadrettet slører de historiske bud, da kan virksomheder med interesse
for tidligere bud blot selv gemme de tidligere offentliggjorte priser til senere brug, al-
ternativt ansøge om aktindsigt heri.
Til artiklens forslag om at øge markedsandelen, som virksomhederne vinder, op til
tættere på 100 pct. anfører Lægemiddelstyrelsen, at det ikke vil være praktisk muligt
at sikre den virksomhed, der har anmeldt den laveste pris, tæt på 100 pct. af marke-
det. Det skyldes, at en række andre faktorer spiller ind på markedsandelen. Fx kan så-
vel medicinbrugeren som den ordinerende læge vælge et andet lægemiddel end det
billigste, og det billigste lægemiddel kan gå i leveringssvigt i løbet af prisperioden.
Til artiklens forslag om, at sanktionere leveringssvigt, dvs. det forhold, at virksomhe-
der kan fortryde deres bud og melde leveringssvigt uden omkostninger, oplyser Læ-
gemiddelstyrelsen, at leveringssvigt kan have mange årsager. Fx skal virksomhederne
anmelde deres priser 14 dage før, de skal træde i kraft, og det kan ske, at leveringssi-
tuationen
uden at det kan lægges virksomheden til last
ændres i perioden frem
mod prisperiodens start. Det kan også ske, at et lægemiddel bliver det billigste i en
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 167: Spm. om kommentar til artiklen Priscykler i markedet for receptpligtig medicin efter patentudløb bragt i KFST - Velfungerende Markeder nr. 11 2017, til sundhedsministeren
prisperiode uden, at virksomheden har ønsket og er forberedt på det, nemlig hvis det
hidtil billigste lægemiddel i gruppen stiger i pris eller går i leveringssvigt.
Det vil ikke være praktisk muligt for Lægemiddelstyrelsen med det nuværende set up
at overvåge tusindevis af leveringssvigt hver 14. dag med henblik på at afklare, om le-
veringssvigtet kan bebrejdes virksomheden eller ej.
Leveringssvigt er ikke nødvendigvis dårligt for medicinbrugerne, eftersom de medicin-
brugere, der har købt, før et produkt går i leveringssvigt, har fået lægemidlet til en la-
vere pris, end de havde opnået såfremt lægemidler, som er i risiko for leveringssvigt,
ikke kom på markedet. Det danske marked er i stand til at tage meget små leverancer
ind, og det bidrager til at holde prisen nede.
Til artiklens forslag om at gøre det mere attraktivt at byde ved at reducere omkost-
ninger eller indbyde flere virksomheder til at byde oplyser Lægemiddelstyrelsen, at
styrelsen ikke indbyder virksomheder til at byde. Det er virksomhederne selv, der be-
stemmer, om de ønsker at byde eller ej. Typisk vil enhver virksomhed, der har et læ-
gemiddel på markedet, anmelde en pris (og dermed byde), da de ellers af afskåret fra
at sælge lægemidlet i Danmark. Der er ingen omkostninger forbundet med at byde
ind med en pris på et lægemiddel.
Jeg kan henholde mig til Lægemiddelstyrelsens oplysninger.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Line Bork
Side 2