Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1831286_0001.png
7. december 2017
J.nr. 2017 - 7825
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 159 af 13. november 2017 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Stine Brix (EL).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om, hvad prisen for en pakke cigaretter vil være hvis man a) fordobler afgiften eller b) øger den samlede pris med 50 pct., til skatteministeren
1831286_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvad prisen for en pakke cigaretter vil være hvis man a) fordob-
ler afgiften eller b) øger den samlede pris med 50 pct. Ministeren bedes i forlængelse heraf
oplyse, hvad statens forventede indtægter vil være i hhv. scenarie a) og b).
Svar
Gennemsnitsprisen på cigaretter er på nuværende tidspunkt ca. 40,35 kr. pr. 20 stk. En
fordobling af afgiften vil medføre, at prisen stiger til 70,40 kr., mens en afgiftsforhøjelse
svarende til en 50 pct. prisstigning vil indebære en gennemsnitspris på ca. 60,50 kr. pr. 20
stk. De forventede provenuvirkninger ved de nævnte forhøjelser fremgår af tabel 1 og 2.
Begge de foreslåede afgiftsforhøjelser skønnes at indebære et mindreprovenu efter tilba-
geløb og adfærd. Det skyldes, at det umiddelbare merprovenu ved forhøjelsen mistes som
følge af et lavere forbrug og en væsentlig stigning i grænsehandlen. Herudover forventes
udlændinges grænsehandel i Danmark at ophøre.
Det skønnes, at grænsehandlen med cigaretter vil stige fra at udgøre ca. 5 pct. til ca. 35
pct. af cigaretforbruget ved en fordobling af afgiften og til godt 20 pct. af cigaretforbruget
ved en 50 pct. stigning i prisen. Selvfinansieringsgraden udgør dermed henholdsvis ca.
120 pct. og ca. 105 pct. Dvs. at selvom det umiddelbare
merprovenu
er større ved en for-
dobling af afgiften, indebærer de forventede betydelige adfærdseffekter, at
mindreprove-
nuet i denne situation vil være større. Det afspejler, at adfærdseffekterne i form af ændrin-
ger i forbrug og grænsehandel og de heraf afledte konsekvenser for afgifts- og momspro-
venuet er større, jo større afgiftsforhøjelsen er.
Tabel 1. Provenuvirkning af en fordobling af afgiften på cigaretter.
Varig
2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 virkning
7,7
7,4
-1,4
7,4
7,1
-1,4
7,2
6,9
-1,4
7,0
6,7
-1,3
6,8
6,5
-1,3
6,5
6,3
-1,2
6,3
6,1
-1,2
6,1
5,9
-1,2
6,2
6,0
-1,2
Mia. kr. (2018-niveau)
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb
og adfærd
Anm.: Der er forudsat en parallel forhøjelse af afgifterne på røgtobak.
Tabel 2. Provenuvirkning af en afgiftsforhøjelse på cigaretter svarende til en 50 pct. prisstigning.
Varig
virkning
4,2
4,0
-0,1
Mia. kr. (2018-niveau)
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb
og adfærd
2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025
5,1
4,9
-0,2
5,0
4,8
-0,2
4,8
4,6
-0,2
4,7
4,5
-0,2
4,5
4,4
-0,2
4,4
4,2
-0,1
4,3
4,1
-0,1
4,1
4,0
-0,1
Anm.: Der er forudsat en parallel forhøjelse af afgifterne på røgtobak.
Side 2 af 3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om, hvad prisen for en pakke cigaretter vil være hvis man a) fordobler afgiften eller b) øger den samlede pris med 50 pct., til skatteministeren
1831286_0003.png
Det skal understreges, at der er betydelig usikkerhed ved provenuvurderinger af meget
store afgiftsforhøjelser, som dem der foreslås her. De skønnede provenueffekter har der-
for primært en beregningsteknisk karakter.
Regeringen kan ikke støtte de foreslåede afgiftsforhøjelser på cigaretter, da de vil medføre
betydelige afledte adfærdseffekter i form af grænsehandel mv. og vil resultere i et mindre-
provenu efter tilbageløb og adfærd. Herudover vil en afgiftsforhøjelse på cigaretter være i
strid med regeringens skattestop.
Side 3 af 3