Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1953836_0001.png
Folketingets Sundheds- og
Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018 - 5084
Doknr.
614119
Dato
15-10-2018
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har d. 24. september 2018 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 1453 (alm. del) til børne- og socialministeren, som her-
med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 1453:
”Mange
borgere med behov for pleje og omsorg modtager ydelser både efter
serviceloven (f.eks. hjemmehjælp og bostøtte) og sundhedsloven (f.eks. hjem-
mesygepleje efter lægehenvisning, genoptræning og dele af misbrugsbehand-
lingen). Efter de gældende regler er der adgang til mellemkommunal refusion
på ydelser efter serviceloven, hvorimod ydelser efter sundhedsloven skal afhol-
des af den kommune, hvor borgeren opholder sig. Ministeren bedes oplyse,
hvordan det forholder sig for Sølund i Skanderborg, som har borgere fra flere
kommuner?”
Svar:
Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (retssikkerheds-
loven) regulerer, hvordan kommuner og statslige myndigheder på det sociale
område skal behandle sager efter lovgivningen. Loven indeholder bl.a. i kapitel
3 regler om opholdskommune og mellemkommunal refusion. Det er således
retssikkerhedslovens regler, der regulerer, hvilken kommune der skal træffe af-
gørelse om og finansiere hjælp efter serviceloven til en borger, mens sund-
hedslovgivningen regulerer, hvilken kommune der skal yde og finansiere hjælp
efter denne lovgivning. Retssikkerhedsloven gælder ikke på sundhedsområdet.
Hovedreglen i retssikkerhedsloven er, at borgerens opholdskommune har pligt
til at yde hjælp. Opholdskommunen er den kommune, hvor borgeren har sin
bopæl eller sædvanligvis opholder sig.
Der gælder dog en række undtagelser hertil.
En undtagelse er, at hvis en borgers tidligere opholdskommune eller en anden
offentlig myndighed har medvirket til, at borgeren har fået ophold i et botilbud
m.v. i en anden kommune, har den oprindelige opholdskommune fortsat pligten
til at yde hjælp efter lov om social service. Det følger af retssikkerhedslovens §
9, stk. 7.
Denne bestemmelse omfatter ophold i nærmere angivne boformer, herunder
boformer efter servicelovens §§ 107 og 108 og boliger efter § 115, stk. 4, jf. §
105, stk. 2, i lov om almene boliger m.v. Bestemmelsen gælder også boliger og
boformer, der træder i stedet for og kan sidestilles med sådanne boformer.
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1453: Spm. om, at mange borgere med behov for pleje og omsorg modtager ydelser både efter serviceloven og sundhedsloven. Efter de gældende regler er der adgang til mellemkommunal refusion på ydelser efter serviceloven, hvorimod ydelser efter sundhedsloven skal afholdes af den kommune, hvor borgeren opholder sig. Hvordan forholder det sig for Sølund i Skanderborg, som har borgere fra flere kommuner, til børne- og socialministeren
1953836_0002.png
I de situationer, der er omfattet af retssikkerhedslovens § 9, stk. 7, er det såle-
des borgerens oprindelige opholdskommune, der skal træffe afgørelse om, yde
og finansiere hjælpen efter serviceloven.
Bestemmelsen gælder alene hjælp efter serviceloven og ikke hjælp efter anden
lovgivning.
Herudover gælder efter retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 2, at den oprindelige
opholdskommune i samme situationer, som er omfattet af § 9, stk. 7, vil have
ret til mellemkommunal refusion for eventuelle udgifter til hjælp til borgeren ef-
ter lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om indi-
viduel boligstøtte, § 52, stk. 1, i lov om social pension og § 50, stk. 1, i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. Her er
det altså den aktuelle opholdskommune, der træffer afgørelse om og yder hjæl-
pen, men den oprindelige opholdskommune afholder udgiften.
Det fremgår af Tilbudsportalen, at Landsbyen Sølund i Skanderborg er god-
kendt som forskellige typer af tilbud, herunder midlertidigt botilbud til voksne ef-
ter servicelovens § 107, almindeligt længerevarende botilbud til voksne efter
servicelovens § 108 og almen ældrebolig/-handicapvenlig bolig § 105, stk. 2, i
lov om almene boliger m.v.
Hvis en borgers tidligere opholdskommune eller en anden offentlig myndighed
har medvirket til, at borgeren har fået ophold på Sølund i en boform, der er om-
fattet at den beskrevne bestemmelse i retssikkerhedslovens § 9, stk. 7, vil det
således fortsat være den pågældende borgers tidligere opholdskommune, der
skal træffe afgørelse om og yde og finansiere hjælp efter serviceloven til borge-
ren.
For så vidt angår sundhedsloven hører denne under sundhedsministerens res-
sort, og jeg har derfor bedt sundhedsministeren om bidrag til besvarelsen.
Sundhedsministeren har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Efter sundhedslovens kapitel 77 gælder en generel regel om, at bopælskom-
munen afholder udgifterne til de kommunale sundhedsydelser reguleret i sund-
hedsloven. Det gælder eksempelvis for genoptræning efter sundhedslovens §
140, fysioterapi efter sundhedslovens §§ 140 a og 140 b samt alkoholbehand-
ling og lægelig stofmisbrugsbehandling efter sundhedslovens § 141 og § 142.
Dog gælder for så vidt angår lægelig stofmisbrugsbehandling efter sundhedslo-
vens § 142, at det er den behandlingsansvarlige kommune, som afholder udgif-
ten, hvis der er tale om behandling med lægeordineret heroin.
En undtagelse fra den generelle regel er hjemmesygeplejeydelser efter sund-
hedslovens § 138, hvor udgifterne, jf. sundhedslovens § 250, afholdes af op-
holdskommunen. Begrundelsen herfor er, at kommunalbestyrelsen er ansvarlig
for at der ydes vederlagsfri hjemmesygepleje efter lægehenvisning til personer
med ophold i kommunen. Det betyder, at opholdskommunen, efter lægehenvis-
ning, også skal tilbyde hjemmesygepleje vederlagsfrit til borgere, der ikke har
bopæl i kommunen, men alene opholder sig midlertidigt i kommunen
f.eks.
hvor en borger med hjemmel i serviceloven har ophold på et botilbud belig-
gende i kommunen.
2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1453: Spm. om, at mange borgere med behov for pleje og omsorg modtager ydelser både efter serviceloven og sundhedsloven. Efter de gældende regler er der adgang til mellemkommunal refusion på ydelser efter serviceloven, hvorimod ydelser efter sundhedsloven skal afholdes af den kommune, hvor borgeren opholder sig. Hvordan forholder det sig for Sølund i Skanderborg, som har borgere fra flere kommuner, til børne- og socialministeren
1953836_0003.png
Spørgsmålet om ansvaret for finansiering af de forskellige typer af kommunale
sundhedsydelser vil afhænge af, hvor borgeren har bopæl henholdsvis ophol-
der sig for så vidt angår hjemmesygepleje.”
Med venlig hilsen
Mai Mercado
3