INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
Samråd i SUU den 20. september 2018
–
Spørgsmål AY-AZ stillet
efter ønske fra Flemming Mortensen (S)
[Spørgsmål AY:]
Ministrene bedes redegøre for, om det er lovlig placering af cigaretter,
når British American Tobacco laver kontrakter med diskoteker og restau-
rationslivet, der indebærer, at cigaretterne får en plads i en oplyst montre
i baren?
[Spørgsmål AZ:]
Agter regeringen at tage nye politiske værktøjer i brug for at hæmme
tobaksindustriens mulighed for at lokke flere unge til at begynde at ryge,
når de færdes i nattelivet, eksempelvis i form af øget kontrol med de kon-
trakter, som tobaksindustrien indgår med restauranter og barer, ved at
kræve offentlighed om disse kontrakter eller ved at skærpe kontrollen
med måden, tobak udstilles på i nattelivet?
[Sundhedsministeren lægger ud ift. spørgsmål til tobaksreklamefor-
buddet i tobaksreklameloven og regeringens politik på ryge-området
generelt. Herefter gives ordet til erhvervsministeren]
[Indledning]
20. september 2018
Tak formand, tak for ordet og tak for invitationen til dette
samråd i dag om lovlig placering af cigaretter i restauratio-
ner, barer og på diskoteker.
Sundhedsministeren har lige fortalt om, hvordan tobaksre-
klameloven slår fast, at det ikke er tilladt at reklamere for
tobaksprodukter.
Jeg vil redegøre for håndhævelsen af reglerne i tobaksre-
klameloven. Jeg vil også kort komme ind på de konkurren-
cemæssige betragtninger, som Flemming Møller Morten-
sens forslag om kontrol med og offentliggørelse af kontrak-
ter mellem aktørerne i nattelivet.
[Forbrugerombudsmanden håndhæver tobaksreklameloven]
Det er Forbrugerombudsmanden, der som uafhængig myn-
dighed fører tilsyn med, at reglerne i tobaksreklameloven