Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1955143_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 18-10-2018
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPENR
Sagsnr.: 1807744
Dok. nr.: 718119
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 20. september 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 1448 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Astrid Krag (S).
Spørgsmål nr. 1448:
”Vil
ministeren oplyse, hvad det vil koste at lade alle ældre borgere, der er visiteret til
en bolig på et plejecenter omfatte af omsorgstandplejen med fastholdelse af de gæl-
dende muligheder for egenbetaling og fraregnet de besparelser, som kommunerne vil
opleve i forhold til det administrative visitationsarbejde i forlængelse af den nuvæ-
rende model?
Svar:
Mit ministerium har - på baggrund af oplysninger fra 6-byerne (København, Aarhus,
Odense, Aalborg, Esbjerg og Randers kommuner) fra 2017 - anslået, at den årlige kom-
munale gennemsnitsudgift i omsorgstandplejen udgør ca. 3.400 kr. pr. tilmeldt borger.
Herudover kan den enkelte patient have egenbetaling på op til 520 kr. om året i om-
sorgstandplejen, jf. § 10 i bekendtgørelse om tandpleje. Såfremt kommunalbestyrelsen
beslutter, at patienten ikke selv skal afholde denne udgift
eller dele heraf
så vil
kommunens udgift pr. patient naturligvis være højere.
Ifølge Danmarks Statistik var der i 2017 i alt 40.880 borgere i aldersgruppen 65+ årige
med bopæl i en plejebolig i Danmark. Det samme antal borgere benyttes også af Ældre
Sagen i publikationen
”De
ældres boligforhold 2017”
fra april 2018.
I 2016 var der visiteret 25.400 personer til omsorgstandplejen i Danmark, jf. også Sund-
hedsstyrelsens bidrag til min besvarelse af spørgsmål 1447. Ift. antallet af borgere i
plejebolig ovenfor forventes dette tal således at stige med 15.480 personer, hvis for-
slaget i spørgsmål realiseres.
Dog er der ikke fuldstændigt overlap mellem antallet af ældre i plejebolig og målgrup-
pen for omsorgstandplejen, idet ældre borgere i eget hjem efter omstændighederne
også kan være omfattet af ordningen. Derfor må forskellen mellem antallet af borgere
i omsorgstandplejen og antallet af borgere i plejebolig
og den afledte merudgift ifm.
forslaget i spørgsmålet
reelt også forventes at være højere.
Ministeriet og Sundhedsstyrelsen har ikke præcise tal herfor, men det kan skønnes fo-
reløbigt, at antallet af patienter i omsorgstandplejen vil stige med ca. 20.000 personer
med forslaget. Det vil i så fald medføre en årlig kommunal merudgift på knap 70 mio.
kr. i omsorgstandplejen.
Jeg har ikke mulighed for at vurdere et eventuelt administrativt besparelsespotentiale
ifm. visitation til omsorgstandplejen, da det vil afhænge af den konkrete udmøntning
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1448: Spm. om, hvad det vil koste at lade alle ældre borgere, der er visiteret til en bolig på et plejecenter omfatte af omsorgstandplejen med fastholdelse af de gældende muligheder for egenbetaling og fraregnet de besparelser, som kommunerne vil opleve i forhold til det administrative visitationsarbejde i forlængelse af den nuværende model, til sundhedsministeren
af forslaget. Dog lægger jeg til grund, at regionerne samtidig vil have årlige mindreud-
gifter i voksentandplejen på ca. 10 mio. kr. idet de nævnte borgere ikke længere vil
anvende denne ordning. Den regionale mindreudgift forventes dog at være lavere end
den kommunale merudgift pga. den større egenbetaling i voksentandplejen.
Med de antagelser, som er beskrevet ovenfor
og de usikkerheder, som er forbundet
hermed
vurderer jeg således, at en realisering af forslaget i spørgsmålet vil medføre
en offentlig nettomerudgift på knap 60 mio. kr. om året.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Emil N. Rasmussen
Side 2