Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1955145_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 18-10-2018
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPENR
Sagsnr.: 1807744
Dok. nr.: 718115
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 20. september 2018 stillet følgende spørgs-
mål nr. 1447 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Astrid Krag (S).
Spørgsmål nr. 1447:
”Vil
ministeren oplyse, om hun mener, at den nuværende visitationspraksis til omsorgstand-
plejen omfatter en tilstrækkelig del af de ældre på landets plejehjem? Vil ministeren i forlæn-
gelse heraf oplyse den kommunale difference såfremt disse tal findes i nyere udgave?
Svar:
Til brug for besvarelsen har mit ministerium indhentet bidrag fra Sundhedsstyrelsen, som op-
lyser følgende:
”Størstedelen
af omsorgstandplejens personkreds består af ældre, der modtager alders-
pension. Grundet begrænset egenomsorg og nedsat funktionsevne har størstedelen af
personkredsen et stort behov for personlig og praktisk hjælp i dagligdagen, hvorfor en
betydelig andel af de ældre, der opholder sig i pleje- eller ældrebolig eller på plejehjem,
opfylder visitationskriterierne for omsorgstandpleje. Ældre, der opholder sig i eget hjem
og modtager vidtgående hjælp fra hjemmepleje og hjemmesygepleje, udgør desuden en
stor andel af omsorgstandplejens personkreds.
Visitation til omsorgstandpleje sker i henhold til sundhedslovens § 131. Kommunen har
det overordnede ansvar for organisering af omsorgstandplejen og for, at visitation finder
sted. Visitation til omsorgstandpleje sker ud fra en konkret individuel vurdering, svarende
til principper anvendt ved visitation til fx personlig hjælp og pleje efter servicelovens ka-
pitel 16. Der er således tale om en konkret individuel vurdering af den enkelte borger.
Visitation til omsorgstandpleje foretages derfor også typisk af det samme personale, som
visiterer til personlig hjælp mv. efter serviceloven.
Idet det personale, der visiterer til omsorgstandpleje, typisk ikke har en tandfaglig bag-
grund, anbefaler Sundhedsstyrelsen, at kommunerne ved behov indhenter rådgivning og
bistand fra tandfagligt personale i forbindelse med visitation til omsorgstandplejen
Sundhedsstyrelsen anbefaler videre, at kommunerne anvender en helhedsvurdering, jf.
”Fælles Sprog III”, ved visitatio til o sorgsta dpleje, og at borgere altid og i dividuelt
skal vurderes med henblik på eventuel visitation til omsorgstandpleje. Idet borgere, som
visiteres til plejebolig, ofte har vidtgående nedsat funktionsevne og begrænset egenom-
sorg, anbefaler Sundhedsstyrelsen, at kommunen i forbindelse med visitation til plejebolig
er særligt opmærksom på at tage stilling til, om den pågældende borger også bør visiteres
til omsorgstandpleje.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1447: Spm. om ministeren mener, at den nuværende visitationspraksis til omsorgstandplejen omfatter en tilstrækkelig del af de ældre på landets plejehjem, til sundhedsministeren
1955145_0002.png
I rapport fra Sundheds- og Ældreministeriet om serviceeftersyn af omsorgstandpleje 2014
er den potentielle målgruppe for omsorgstandplejen estimeret til ca. 52.000-63.000 bor-
gere.
Danmarks Statistik indsamler via de sociale ressourceopgørelser information om det antal
personer, der årligt modtager omsorgstandpleje på offentlige klinikker og hos praktise-
rende tandlæger. De seneste data Danmarks Statistik kan levere er fra 2016. Den samlede
opgørelse for hele landet i perioden 2002 til 2016 ses af tabel 1 og figur 1. Antallet af
borgere på landsplan, der var visiteret til omsorgstandpleje er gradvist faldende fra 29.283
borgere i 2002 til 23.701 borgere i 2014. Herefter stiger antallet af borgere der er indskre-
vet i omsorgstandplejen til 25.400 borgere i 2016, svarende til 40-49 pct. af den estime-
rede målgruppe.
Som vist i figur 2 varierer andelen (pct.) af ældre (65+år) der er visiteret ind til omsorgs-
tandpleje i landets 98 kommunerne fra 0 pct. til 5,8 pct.
Landets fire største kommuner (København, Odense, Aalborg og Aarhus) ligger mellem
3,2 pct. til 4,8 pct., men derudover ses en betydelig variation i andelen af visiterede ældre
borgere mellem kommunerne uafhængigt af kommunestørrelse (tabel 2).
På landsplan er visitationsandelen i forhold til gruppen af ældre borgere på 65 år og der-
over på 2,3 pct. (tabel 2). Målgruppen af borgere til omsorgstandplejen på 52.000-63.000
borgere svarer på landsplan i 2016 til en visitationsandel på 4,8-5,7 pct. af borgere på 65
år og derover.
Figur 1. Antal indskrevne i omsorgstandplejen i hele landet i 2002-2016
35000
30000
25000
Total
20000
15000
10000
5000
0
kommunal klinik
privat tandlæge
Tabel 1. Antal indskrevne i omsorgstandplejen i hele landet i 2002-2016
år
2002
2003
2004
2005
2006
Kommunal klinik*
25.243
24.834
25.189
24.809
23.819
Privat tandlæge
4.040
4.802
3.977
4.919
3.891
Antal indskrevne i alt
29.283
29.636
29.166
29.728
27.710
Side 2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1447: Spm. om ministeren mener, at den nuværende visitationspraksis til omsorgstandplejen omfatter en tilstrækkelig del af de ældre på landets plejehjem, til sundhedsministeren
1955145_0003.png
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
23.514
23.501
22.307
22.499
21.690
21.558
22.051
22.092
23.013
23.635
2.842
2.622
2.216
2.631
2.521
2.371
1.639
1.609
1.650
1.765
26.356
26.123
24.523
25.130
24.211
23.929
23.690
23.701
24.663
25.400
*Ballerup kommune har ved indberetning til Danmarks Statistik foretaget en fejlindberetning vedr. antal indskrevne på kommunal
klinik i perioden 2002-2011, Ballerup kommune har oplyst at der er 324 omsorgstandpleje patienter på kommunal i 2012, ovenstå-
ende tal er korrigeret herfor idet det er estimeret at dette er gældende for Ballerup kommune i hele tidsperioden 2002-2011.
Figur 2. Fordelingen af landets 98 kommuner i forhold til hvor stor andel (%)
af de 65+ årige borgere der var visiteret ind i omsorgstandplejen i 2016
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
0-0,9
1,0-1,9
2,0-2,9
3,0-3,9
4,0-4,9
5,0-5,9
antal kommuner
% 65 + årige visiteret til omsorgstandpleje i 2016
Tabel 2. Landets 98 kommuner i forhold til hvor stor andel (%) af de 65+
årige borgere der var visiteret ind i omsorgstandplejen i 2016
Kommune
% 65+ årige i
omsorgstand-
pleje
Christiansø
Ærø
Langeland
Morsø
Assens
Fanø
Kalundborg
Guldborgsund
Frederikshavn
Thisted
Samsø
Hjørring
Nordfyns
Holbæk
0,0
0,0
0,1
0,3
0,3
0,4
0,5
0,5
0,6
0,7
0,7
0,7
0,8
0,8
Skanderborg
Lemvig
Jammerbugt
Norddjurs
Aabenraa
Lejre
Halsnæs
Odsherred
Hedensted
Randers
Sønderborg
Nyborg
Gribskov
Ikast-Brande
Kommune
% 65+ årige i
omsorgstand-
pleje
1,4
1,4
1,4
1,5
1,5
1,5
1,5
1,5
1,6
1,6
1,6
1,6
1,6
1,6
Furesø
Vejle
Glostrup
Odder
Rebild
Horsens
Frederiksberg
Allerød
Esbjerg
Silkeborg
Holstebro
Rudersdal
Haderslev
Aarhus
Kommune
% 65+ årige i
omsorgstand-
pleje
2,3
2,3
2,4
2,4
2,5
2,7
2,7
2,8
2,8
2,8
2,8
3,0
3,0
3,2
Side 3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1447: Spm. om ministeren mener, at den nuværende visitationspraksis til omsorgstandplejen omfatter en tilstrækkelig del af de ældre på landets plejehjem, til sundhedsministeren
1955145_0004.png
Egedal
0,9
Helsingør
Ringkøbing-
1,6
Høje-Taastrup
3,3
Syddjurs
Solrød
Middelfart
Mariagerfjord
Varde
Vesthimmer-
lands
Sorø
Fredericia
Køge
Bornholm
Faaborg-Midt-
fyn
0,9
0,9
0,9
0,9
1,0
1,0
1,1
1,1
1,1
1,2
1,2
Skjern
Hørsholm
Vejen
Ringsted
Frederikssund
Billund
Læsø
Ishøj
Kerteminde
Viborg
Skive
1,7
1,7
1,8
1,8
1,8
1,8
1,8
1,8
1,8
1,8
1,9
Ballerup
Brøndby
Greve
Odense
Hvidovre
Albertslund
Tårnby
Tønder
Gentofte
Gladsaxe
Aalborg
Lyngby-Taar-
3,3
3,4
3,7
3,8
3,9
4,1
4,2
4,2
4,3
4,4
4,5
Favrskov
Stevns
Lolland
Kolding
Roskilde
Fredensborg
Vordingborg
Faxe
1,2
1,2
1,2
1,2
1,3
1,3
1,3
1,4
Slagelse
Hillerød
Brønderslev
Næstved
Vallensbæk
Herning
Dragør
Struer
2,0
2,0
2,0
2,0
2,1
2,2
2,2
2,3
bæk
København
Svendborg
Rødovre
Herlev
4,7
4,8
4,9
4,9
5,8
Hele landet
2,33
Kilde: (figur 1-2, tabel 1-2). Danmarks Statistik. Den sociale ressourceoptælling, blanket 77.”
Jeg kan henholde mig til Sundhedsstyrelsens bidrag. Jeg bemærker i den forbindelse
som
styrelsen anfører ovenfor
at visitation til omsorgstandpleje sker ud fra en konkret individuel
vurdering af den enkelte borger. På baggrund heraf mener jeg ikke, at der kan opstilles en
præcis målsætning for andelen af ældre borgere, der bør visiteres til omsorgstandplejen.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at regeringen i september 2018 har offentliggjort et udspil til afbu-
reaukratiseringsreform som et reformspor i Sammenhængsreformen.
Heri indgår et initiativ om sammenlægning af tandplejeordninger, hvoraf det fremgår, at re-
geringen vil se på mulighederne for en forenkling af tandplejeordninger, som kan bidrage til
et mere sammenhængende og målrettet tilbud i tandplejen.
Hertil kommer, at regeringen på baggrund af en bred politisk aftale mellem alle Folketingets
partier fra februar 2018 har igangsat et modelarbejde om nye rammer for voksentandplejen,
som forventes at føre til konkrete forslag til en ny organisering af området primo 2019.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Emil N. Rasmussen
Side 4