Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1954780_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 17-10-2018
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: SUMLFI
Sagsnr.: 1807616
Dok. nr.: 699621
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 19. september 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 1436 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Astrid Krag (S).
Spørgsmål nr. 1436:
”I
forlængelse af svar på SUU alm. del - spørgsmål 1272, bedes ministeren op-
lyse, om det er det er tilfredsstillende, at der kun er 60 af 86 kommuner, som
oplyser, at have akutpladser? I forlængelse heraf bedes ministeren oplyse,
hvad der anvendes som alternativ til akutpladserne samt om de alternativer
alle steder lever op til de faglige standarder, som man bør forvente?”
Svar:
Jeg kan henvise til min besvarelse af SUU alm. del
spørgsmål nr. 1217, hvor det
fremgår, at det er op til den enkelte kommune at beslutte, hvordan man i kommu-
nerne vil organisere sig i forhold til håndtering af borgere, der har behov for sygeple-
jefaglige ydelser.
Flere kommuner har gennem de seneste år etableret akutfunktioner i hjemmesyge-
plejen, der kan varetage særlige sygeplejefaglige opgaver, som ikke kan håndteres i
den almindelige hjemmesygepleje. Kommunale akutfunktioner i hjemmesygeplejen
er organiseret forskelligt i de enkelte kommuner, men ofte som udkørende teams,
der leverer sygepleje i borgerens eget hjem, herunder i plejebolig, og/eller som mid-
lertidige døgnophold på en særlig kommunal enhed
oftest i tilknytning til et pleje-
center.
Der stilles ikke krav om, at kommunerne skal etablere kommunale akutfunktioner i
hjemmesygeplejen på en bestemt måde, eksempelvis som stationære pladser.
./.
Derimod følger det, som det fremgår af min besvarelse af SUU alm. del
spørgsmål
nr. 1222, af
”Handlingsplanen
for en styrket indsats for den ældre medicinske pati-
ent”, at kommunale akutfunktioner i hjemmesygeplejen - for at kunne betegnes som
en kommunal akutfunktion
fra 2018 skal leve op til kravene i Sundhedsstyrelsens
”Kvalitetssta darder for ko
u ale akutfu ktio er i hje
esygepleje –
krav og
a befali ger til varetagelse af særlige sygeplejei dsatser”,
hvor der bl.a. stilles krav til
kompetencer, tilrettelæggelse, indsatser, udstyr m.v.
Med handlingsplanen har partierne bag aftalen om finansloven for 2016 (Venstre re-
geringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det konservative Folkeparti) afsat 445
mio. kr. i perioden 2016-2019 og herefter årligt 170 mio. kr. til at styrke de kommu-
nale akutfunktioner.
./.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1436: Spm. om det er det er tilfredsstillende, at der kun er 60 af 86 kommuner, som oplyser, at have akutpladser, til sundhedsministeren
Om udbredelsen af kommunale akutfunktioner kan jeg også henvise til min besva-
relse af SUU alm. del
– spørgs ål r.
, hvor det fre går, at KL’s se este
dataind-
samling om kommunale akutfunktioner fra september 2017, viser, at 79 pct. af lan-
dets kommuner i september 2017 havde en akutfunktion. Af kommuner med en
kommunal akutfunktion råder 81 pct. over akutteams, mens 71 pct. råder over akut-
pladser. Endelig er der også kommuner, der både har kommunale akutpladser og et
akutteam i hjemmesygeplejen.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Louise Filt
Side 2