Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 17-10-2018
Enhed: SUNDOK
Sagsbeh.: DEPLIEN
Sagsnr.: 1807816
Dok. nr.: 711143
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 19. september stillet følgende
spørgsmål nr. 1432 (Alm. del) til ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1432:
”
Ministeren har ved flere lejligheden gennemgået, hvor mange penge regeringen har
løftet ældreområdet med, ikke set i forhold til det stigende antal ældre, men som fast
beløb, i de seneste finanslove. Ministeren har ved samme lejligheder omtalt kommu-
nernes faktiske regnskabstal på ældreområdet, der er lavere end det løft, regeringen
mener at have givet ældreområdet. Ministeren bedes oversende begge tal og for-
klare, hvad den manglende overensstemmelse skyldes.”
Svar:
Det lægges til grund, at der spørges til kommunernes regnskabsførte serviceudgifter
frem til 2017, som er de senest tilgængelige, og de løft af ældreområdet under det
statslige delloft for driftsudgifter, som følger af finanslovsaftalerne for 2016 og 2017.
Regeringen og Dansk Folkeparti har med finanslovsaftalerne for 2016 og 2017 afsat i
alt ca. 1,4 mia. kr. til løft af ældreområdet, som udmøntes under det statslige delloft
for driftsudgifter i 2017,
jf. tabel 1.
Løft af kommunernes serviceudgifter, der er pla-
ceret under det statslige delloft for driftsudgifter, udmøntes som statslige driftstil-
skud efter ansøgning og fremgår derfor ikke af de kommunale serviceudgifter, som
opgøres netto.
Kommunernes realiserede serviceudgifter til ældreområdet er samlet set steget med
ca. 1,8 mia. kr. i perioden 2015-2017, når der tages højde for de løft under det stats-
lige delloft for driftsudgifter, som følger af finanslovsaftalerne for 2016 og 2017,
jf.
tabel 1.
Kommunernes udgifter til ældreområdet er steget mere i perioden, end hvad løftene
af ældreområdet under det statslige delloft for driftsudgifter isoleret set udgør,
jf. ta-
bel 1.
Det bemærkes i denne sammenhæng, at det er op til kommunerne selv at prio-
ritere deres udgifter ud fra lokale behov inden for de aftalte rammer. Det er ikke mu-
ligt at vurdere, hvordan udgiftsudviklingen havde set ud uden de statslige løft.
For både 2018 og 2019 er der af gode grunde ikke regnskabstal.
Det kan yderligere oplyses, at en ny metode til at opgøre kommunernes udgifter til
ældre og personer med handicap mv. er taget i anvendelse i forbindelse med kom-
munernes budgetlægning for 2018, jf. orienteringsbrev fra Økonomi- og Indenrigsmi-
nisteriet, som blev sendt til udvalget den 12/01- 2018.
Den nye opgørelsesmetode vil fremadrettet bidrage til at sikre mere retvisende opgø-
relser af kommunernes udgifter til ældre og personer med handicap mv. Det tager tid
for kommunerne at tilpasse sig den nye opgørelsesmetode, og denne tilpasning vil