Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1950652_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 09-10-2018
Enhed: SUNDOK
Sagsbeh.: SUMAMA
Sagsnr.: 1807736
Dok. nr.: 703109
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 13. september 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 1418 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Mogens Jensen (S).
Spørgsmål nr. 1418:
Vil ministeren redegøre for baggrunden for, at midlerne til aktivitets- og rådigheds-
puljen i forbindelse med uddeling af udlodningsmidlerne til sygdomsbekæmpende
organisationer er reduceret til 4,8 mio. kr. i 2018 mod 9,2 mio. kr. i 2017?”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Mogens
Jensen (S).
Svar:
Kultur- og Skatteministeriet varetog de politiske forhandlinger om den fremtidige ud-
lodningsmodel, der førte til den indgåede politiske stemmeaftale af 27. januar 2017
mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Social-
demokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti. der inde-
bar en ændring af udlodningslovens finansieringsmodel og en grundlæggende æn-
dring af fordelingen af udlodningsmidlerne. En af konsekvenserne ved den politiske
stemmeaftale er bl.a., at aktivitets- og rådighedspuljen er reduceret fra 2017 til 2018.
Den indgåede stemmeaftale er udmøntet i Kulturministeriets Lov om udlodning af
overskud og udbytte fra lotteri, der trådte i kraft den 1. januar 2018.
Formålet med den nye model for fordelingen af udlodningsmidlerne var bl.a. at sikre,
at det frie foreningsliv styrkes. Med den ændrede udlodningsmodel sikres det bl.a., at
de hovedorganisationer og foreninger, der er faste tilskudsmodtagere, gives styrket
budgetsikkerhed og dermed får mulighed for at prioritere mere langsigtede mål. Mo-
dellen sikrer endvidere en styrket budgetsikkerhed for en række selvejende institutio-
ner, kulturelle formål samt visse idrætsformål. Det betyder samtidig, at udlodnings-
modtagerne, herunder Sundheds- og Ældreministeriets aktivitets- og rådighedspulje, i
gruppe 3, jf. neden for, bærer både gevinsten og risikoen ved udsving i udlodningsbe-
løbet.
I henhold til Lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri er de eksisterende
udlodningsmodtagere delt i 3 grupper:
Gruppe 1
der omfatter bl.a. DIF, DGI, Dansk Ungdoms Fællesråd og Dansk Handicap
Idræts-Forbund samt en række foreninger inden for almennyttige formål, sociale or-
ganisationer, ældreorganisationer og friluftsliv. Modtagerne i gruppe 1 tildeles mid-
lerne før modtagerne i gruppe 2.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1418: MFU spm. om baggrunden for, at midlerne til aktivitets- og rådighedspuljen i forbindelse med uddeling af udlodningsmidlerne til sygdomsbekæmpende organisationer er reduceret til 4,8 mio. kr. i 2018 mod 9,2 mio. kr. i 2017, til sundhedsministeren
Gruppe 2
der omfatter Team Danmark, Lokale- og Anlægsfonden, Sport Event Dan-
mark, Anti Doping Danmark, Idrættens Analyseinstitut samt midler til hestevædde-
løbssporten og kulturelle formål og idrætsformål. Modtagerne i gruppe 2 tildeles
midlerne før modtagerne i gruppe 3.
Gruppe 3
der består af projektmidler og modtager de resterende udlodningsmidler.
Midlerne fordeles til projekter inden for bl.a. friluftsliv, sociale formål, sundheds-
fremme og andre almennyttige formål. Sundheds- og Ældreministeriets aktivitets- og
rådighedspulje er placeret i denne gruppe. Modtagerne i gruppe 3 modtager den re-
sterende del af det samlede udlodningsbeløb og bærer dermed såvel gevinsten som
risikoen ved udsving i det samlede udlodningsbeløb.
Endelig kan jeg oplyse, at det er hensigten, at udlodningsmodellen vil blive evalueret,
hvis udviklingen i overskud og udbytte fra spilleselskaber viser, at der ikke vil være
midler til gruppe 3 i et udlodningsår.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Annette Madsen
Side 2