Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1942718_0001.png
Talepapir
12. september 2018, Sundheds- og Ældreudvalget
Samråd om planen for det nære og sammenhængende
sundhedsvæsen
Samrådsspørgsmål CG
13. september 2018
J.nr. 2018 - 4821
I Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har Flemming Møller Mortensen (S) og
Astrid Krag (S) stillet ministeren følgende samrådsspørgsmål CG:
”Hvorfor har regeringen valgt at splitte diskussionen om styring fra
diskussionen om det nære og sammenhængende sundhedsvæsen, når
de to dele ellers hænger uløseligt sammen som løsningen på det store
problem med overbelægning på sygehusene, og finder regeringen
denne opsplitning hensigtsmæssig?”
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1417: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/9-18 om plan for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen, til ministeren for offentlig innovation
Side 2 af 6
[Ministerens besvarelse af samrådsspørgsmål CG]
[Det talte ord gælder.]
Tak for ordet.
Den nye styringsmodel betyder, som sundhedsministeren også har
redegjort for, at vi flytter det nuværende meget primære fokus på
aktivitet til et bredere fokus på kvalitet
Dermed får sygehusene et styrket incitament til at fokusere på
bedre sammenhæng og til at medvirke til at løfte kvaliteten i det
nære sundhedsvæsen fx gennem rådgivning, så flere patienter kan
behandles tættere på deres hverdag.
Dermed ikke sagt, at den tidligere styringsmodel med
aktivitetsfokus ikke har haft en række styrker. Her kan jeg hurtigt
nævne både markant nedbringelse af ventelister og en
understøttelse af en fortsat produktivitetsstigning, som nogle
oplagte eksempler på resultater, der også har været bred
anerkendelse af er blevet skabt.
Men ift. vores ambition om at sikre omstilling og mere behandling
af patienter i det nære kan det lidt firkantede aktivitetsfokus være
en bremse.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1417: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/9-18 om plan for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen, til ministeren for offentlig innovation
Side 3 af 6
Og dén bremse har vi nu fået fjernet med den nye styringsmodel
og dermed har vi fået de nye styringsmæssige rammer på plads.
Men det er jo ikke hele løsningen.
Styringen er kun én af en række centrale elementer i arbejdet med
udvikling af det nære og sammenhængende sundhedsvæsen. Andre
centrale dele handler om at udbygge og styrke kvaliteten i det nære
sundhedsvæsen samt at udvikle de datasystemer, der sikrer, at
personalet får de nødvendige informationer, når patienten går på
tværs af sektorer.
Med regeringens udspil til styrket datadeling, en styrket
praksissektor og nærhedsudspillet har vi sådan set allerede lagt en
række spor til at skabe en styrket sammenhæng for patienten.
Derfor er svaret på spørgsmål CG om, hvorfor vi har valgt at
splitte diskussionen om hhv. styring og det nære op ganske simpelt:
Diskussionen om styring og diskussionen om det nære og
sammenhængende sundhedsvæsen er
ikke
splittet op.
De to ting hænger uløseligt sammen.
Der blev i foråret lagt mange kræfter i at etablere et stort og
grundigt vidensgrundlag i form af en række rapporter om mulige
veje at gå i forhold til den fremtidige styring af sygehusene.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1417: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/9-18 om plan for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen, til ministeren for offentlig innovation
Side 4 af 6
Og at få styringen på plads som en del af aftalen om regionernes
økonomi var i sig selv argument for at det skulle være i juni
for
gennem en aftale med Danske Regioner sikrer vi også et bedre
ejerskab lokalt for styringsmodellen
Jeg mener derfor, at det ville være mere kritisabelt, hvis vi ventede
et år mere med at få en ny styringsmodel sat i søen og lod
regionerne styre en så omfattende sundhedsøkonomi på uklare
præmisser.
I aftalen med Danske Regioner om en ny styringsmodel har vi
desuden sikret, at modellen indfases gradvist med halv virkning i
2019 med henblik på at give regionerne mulighed for at til passe sig
den nye styring lokalt.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1417: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/9-18 om plan for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen, til ministeren for offentlig innovation
1942718_0005.png
Side 5 af 6
[Sundhedsreformen]
Som nævnt kommer regeringen så i efteråret med et udspil til en
sundhedsreform, som en del af sammenhængsreformen.
I udspillet vil vi have fokus på, hvilken organisering der bedst kan
sikre det nødvendige fokus på et sammenhængende
sundhedsvæsen og en gradvis udbygning og kvalitetsløft i det nære
sundhedsvæsen.
Regeringen ønsker et stærkere og mere sammenhængende
sundhedsvæsen tættere på borgerne, hvor patienterne oftere
hjælpes af egen læge eller af kommunens tilbud.
Det er særlig vigtigt for mennesker med kroniske sygdomme, ældre
og andre, som ofte er i kontakt med sundhedsvæsenet.
Samtidig er det væsentligt, at kvalitet og service bliver mere
ensartet for alle på tværs af landet.
Regeringens pejlemærker for sundhedsreformen er
udover at
sikre sammenhæng på tværs af sektorer
at borgerne skal opleve
højtkvalificeret og tilgængelig behandling, der griber mindst muligt
ind i hverdagen.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1417: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/9-18 om plan for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen, til ministeren for offentlig innovation
Side 6 af 6
Samtidig skal sygehusene fokusere på den specialiserede
behandling og den lokale ledelse og personalet skal have rammer
for at træffe de rigtige beslutninger for patienten.
Med de ord vil jeg give ordet videre til ældreministeren.