Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPPWN
Koordineret med:
Sagsnr.: 1805246
Dok. nr.: 680738
Dato: 29-08-2018
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[12. september 2018, Sundheds- og Ældreudvalget]
Samråd om planen for det nære og sammenhængende
sundhedsvæsen
Samrådsspørgsmål CE (SUM)
”Synes
ministeren, at de ældre medicinske patienter, som
uværdigt må finde sig i at ligge i en seng på gangen eller i
skyllerum, kan være tjent med, at regeringen nu igen-igen har
udskudt den samlede plan for det nære og sammenhængende
sundhedsvæsen, som regeringen har lovet siden sommeren
2015, og som i høj grad skal løse det massive problem med
overbelægning på landets sygehuse?”
Samrådsspørgsmål CF (SUM, MFOI, ÆM)
”Hvordan agter regeringen at forbedre samarbejdet og
sammenhængen mellem sygehusene, de praktiserende læger og
kommunerne, herunder plejehjemmene, samt styrke det nære og
sammenhængende sundhedsvæsen, som er nøglen til at få løst
det store problem med overbelægning på sygehusene, som alt
for mange eksempelvis ældre medicinske patienter oplever ved
indlæggelse, og som regeringen ikke har fået løst endnu? Og
hvad mener ministrene, at henholdsvis ældreplejen, sygehuse og
de praktiserende læger
kan gøre for at afhjælpe problemet med overbelægning?”
Samrådsspørgsmål CG (MFOI, SUM)
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1415: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/9-18 om plan for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
”Hvorfor har regeringen valgt at splitte diskussionen om styring
fra diskussionen om det nære og sammenhængende
sundhedsvæsen, når de to dele ellers hænger uløseligt sammen
som løsningen på det store problem med overbelægning på
sygehusene, og finder regeringen denne opsplitning
hensigtsmæssig?”
[Indledning]
Tak til Flemming Møller Mortensen og Astrid Krag for
spørgsmålene.
Jeg vil nu sammen med innovationsministeren og
ældreministeren besvare de fire samrådsspørgsmål samlet.
[Overbelægningsudfordringen]
Først og fremmest vil jeg endnu engang slå fast, at vi i
regeringen er af den klare holdning, at det er helt uacceptabelt,
at vi fortsat ser overbelægning, som det er tilfældet på nogle af
landets sygehusafdelinger.
Side 2
2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1415: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/9-18 om plan for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
Udover, at det er uværdigt for patienterne at ligge på gangen,
når man er rigtig syg, så kan det tilmed være til fare for
patientsikkerheden. Omstændighederne kan gøre det svært at
udføre den bedst mulige behandling, og i værste fald kan det gå
ud over patientens ve og vel, og deres sygdomsforløb kan måske
blive unødigt forværret.
Det er også grunden til, at ét af de 8 nationale mål netop
handler om at nedbringe overbelægningen, ligesom at
overbelægningsproblematikken er central i de syv krav, den
tidligere Venstre-regering har stillet til regionerne.
Det har vi naturligvis tænkt os at holde regionerne op på.
I den seneste statusrapport for de nationale mål kan vi desværre
se, at andelen af overbelægningssengedage er steget fra 2016 til
2017. Det er en udvikling, der skal vendes.
Derfor er det min klare forventning, at regionerne styrker
indsatsen endnu mere, end tilfældet har været indtil nu. For
problemet med overbelægning skal først og fremmest løses
lokalt i regionerne.
[Regeringens initiativer]
Side 3
3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1415: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/9-18 om plan for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
1943119_0004.png
Det betyder ikke, at vi som regering ikke tager vores del af
ansvaret på os. Det gør vi.
Vi har allerede taget flere skridt for at styrke det nære
sundhedsvæsen og givet flere håndsrækninger til regionerne for
at nedbringe overbelægning. Ikke mindst med handlingsplanen
for den ældre medicinske patient og akutpakken mod
overbelægning.
Derudover har vi siden 2015 løftet det samlede sundhedsvæsen
med 5,5 mia. kr.
[Handlingsplanen for den ældremedicinske patient]
Med handlingsplanen blev der afsat 1,2 mia. kr. i perioden 2016-
2019 og herefter 300 mio. kr. årligt i varige midler. Med
handlingsplanen blev der sat ind med en samlet indsats for at
modvirke overbelægning og skabe bedre kvalitet og
sammenhæng i indsatsen for ældre medicinske patienter.
Side 4
4
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1415: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/9-18 om plan for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
1943119_0005.png
Som en del af handlingsplanen kom også Akutpakken mod
overbelægning på sygehusene fra februar 2016, som udmønter i
alt 415 mio. kr. i perioden 2016-2019 og herefter varigt 50 mio.
kr. årligt.
Et af initiativerne i akutpakken handler om at sikre gode og
trygge patientflow for indlagte patienter.
Herudover blev der også afsat 100 mio. kr. i 2016 og 50 mio. kr.
årligt fra 2017 og frem til at løfte sygehusenes kapacitet i form
af mere personale.
Herudover kan det nævnes, at vi i økonomiforhandlingerne lige
inden sommerferien drøftede overbelægning og
arbejdstilrettelæggelse med regionerne. Her blev vi enige om, at
sygehusene nu skal have et styrket fokus på bedre anvendelse af
ressourcerne, arbejdstilrettelæggelse og brug af tidstro data for
fx at reducere perioder med overbelægning på de medicinske
afdelinger.
[Udvalget om det nære og sammenhængende sundhedsvæsen
og ”Sundhed, hvor du er”]
Side 5
5
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1415: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/9-18 om plan for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
1943119_0006.png
Derudover satte regeringen i 2016 gang i et udvalgsudarbejde,
som skulle komme med forslag til, hvordan der kan skabes mere
sammenhæng og kvalitet for patienterne i den indsats, de
modtager på tværs af sygehuse, kommuner og praksissektor.
Det vi kalder det nære og sammenhængende sundhedsvæsen.
Udvalget kom i sommeren 2017 med 20 anbefalinger, som
fokuserede på at sikre bedre samarbejde mellem aktørerne, at
sikre de rette kompetencer til de rette opgaver, skabe ensartet
kvalitet over hele landet og understøtte bedre digital
understøttelse og brug af data.
Regeringen fulgte op på udvalgets arbejde og anbefalinger med
udspillet ”Sundhed, hvor du er” fra december 2017, hvor otte
konkrete initiativer blev meldt ud.
Side 6
6
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1415: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/9-18 om plan for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
Et af disse initiativer handler om, at der skal udvikles en
kvalitetsplan, som skal være med til at sikre højere og mere
ensartet kvalitet i bl.a. kommunernes sundhedsindsats. Et godt
eksempel på, hvad et element i en kvalitetsplan kan være, er
Sundhedsstyrelsens kvalitetsstandarder for kommunernes
akutfunktioner. Sådanne kvalitetsstandarder og kvalitetsplanen
som overordnet ramme skal være med til at sikre, at de rette
kompetencer, den rette kapacitet og øvrige ressourcer er til
stede, når kommunerne og almen praksis fremover skal
varetage nye og mere komplekse opgaver på sundhedsområdet.
Det er der behov for, når sygehusene slipper dele af den
enorme opgaveportefølje, som de har i dag.
[Almen praksis-udspil]
Derfor er det vigtigt, at vi som led i at styrke det nære
sundhedsvæsen også sikrer, at almen praksis som sektor er klar
til at påtage sig en endnu mere central rolle i fremtiden.
Desværre kender vi efterhånden alt for godt mange af de
udfordringer, som de praktiserende læger står overfor.
Side 7
7
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1415: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/9-18 om plan for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
En tredjedel af alle praktiserende læger forventes at gå på
pension inden for 10 år.
70 pct. af landets lægepraksis er lukket for tilgang af nye
patienter.
Og samtidig stiger antallet af patienter, der har helt afgørende
brug for at kunne se deres egen læge i hverdagen, nemlig
mennesker med en eller flere kroniske lidelser og ældre
medborgere.
Derfor lancerede regeringen tilbage i juni et ambitiøst udspil om
fremtidens almen praksis som forløber til efterårets
Sundhedsreform.
Udspillet ”En læge tæt på dig” indeholder 16 konkrete
initiativer, som skal sikre flere læger – og dermed give den
enkelte læge mere tid til kerneopgaven.
Side 8
8
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1415: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/9-18 om plan for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
Initiativerne skal sikre bedre kvalitet i almen praksis– uanset
læge. Det betyder helt enkelt, at det fortsat ikke må afhænge af,
hvilket postnummer man tilfældigvis bor i, om man kan regne
med at få et tilbud af høj kvalitet eller ej.
Og til sidst tager regeringen initiativ til at skabe en mere
dynamisk og fleksibel almen praksis, så vi allerede nu sætter ind
for at sikre, at der er hænder nok til at håndtere de opgaver, der
nu og i fremtiden skal løses af de almen praktiserende læger.
Derudover blev der også med udspillet sat retning for de
yderligere 600 mio. kr., der er afsat til at understøtte bedre
lægedækning i hele landet og styrke samarbejdet på tværs af
sektorer og faggrupper.
Regeringen udmøntede jo allerede i maj 2018 207,7 mio. kr. til
læge- og sundhedshuse over hele Danmark, hvor praktiserende
læger naturligvis er en nøgleaktør, og hvor der blev taget endnu
et skridt mod et tættere og mere forpligtende samarbejde
mellem de centrale aktører på sundhedsområdet.
[Dataudspillet, ”Sundhed i fremtiden”]
Side 9
9
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1415: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/9-18 om plan for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
En anden forudsætning for at kunne få samarbejdet mellem
aktørerne i sundhedsvæsenet til at spille endnu bedre er, at vi
skal bruge og dele data – når det gavner borgere og patienter.
Derfor præsenterede vi tilbage i forsommeren regeringens
sundhedsdataudspil ”Sundhed i fremtiden”.
Brug af data og bedre deling af sundhedsdata til gavn for
patienten er en afgørende faktor for at skabe sammenhæng for
borgeren.
Dataudspillet tager afsæt i de syv principper for brug af
sundhedsdata, som hele folketinget står bag. For regeringen er
visionen at sikre, at den rigtige viden er i de rigtige hænder på
det rette tidspunkt.
Det betyder, at borgeren skal kunne stole på, at hvad end han
eller hun møder op på sygehuset eller hos den praktiserende
læge, så har den læge eller den person de møder, de
informationer, der skal til, for at tilbyde den bedst mulige
behandling.
Side 10
10
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1415: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/9-18 om plan for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
Med dataudspillet har regeringen sat konkret handling bag
ordene. Igennem en række initiativer for øget datasikkerhed og
bedre brug af sundhedsdata og digitale løsninger, har vi sat
tempo på arbejdet for et mere digitalt sammenhængende
sundhedsvæsen.
Det gavner den enkelte patients forløb gennem
sundhedsvæsenet, og det letter de sundhedsprofessionelles
arbejde.
Og vi har – som I ved – indgået en politisk aftale om
modernisere lovgivningen på området, som kan skabe bedre
rammer for digitalt samarbejde med og om patienten.
[Hvad kan der gøres fremover?]
Så ja, vi har allerede gjort rigtig rigtig meget for at bidrage til
den nødvendige omstilling af sundhedsvæsenet, som skal til for
at flere opgaver i fremtiden kan løses uden for sygehusene. Og
så alle kan være trygge ved, at indsatsen leveres professionelt
og med høj kvalitet.
Side 11
11
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1415: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/9-18 om plan for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
1943119_0012.png
Vi er godt på vej. Alle de nævnte initiativer og tiltag er hver især
med til at frigive hænder og ressourcer på sygehusene, så
patienterne fremover kan forvente, at der både er plads, tid og
personale klar til at hjælpe, hvis behovet opstår.
Men det er altså ikke en problemstilling, som kan klares over
natten. Tværtimod er det en problemstilling, som er yderst
kompleks, og som kalder på løsninger i flere spor.
Og kan der gøres endnu mere? Her er svaret fortsat ja.
For vi må konstatere, at sammenhængen og samarbejdet
mellem sygehusene, de praktiserende læger og kommunerne
stadig ikke er godt nok.
[Sundhedsreform]
Derfor vil efterårets varslede Sundhedsreform også komme til
at indeholde strukturelle ændringer af sundhedsvæsenet, der
skal styrke det nære sundhedsvæsen og skabe sammenhæng på
tværs af sektorer.
Side 12
12
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1415: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/9-18 om plan for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
Det bliver en Sundhedsreform, der skal lægge sporene for de
kommende mange år i sundhedsvæsenet.
Og den vil netop fokusere på et forbedret samarbejde – og
hvilken organisering, der fremover kan sikre bedre
sammenhæng i patientforløb mellem sektorer.
Vi skal binde aktørerne tættere sammen, så patienter oplever
ét
sammenhængende sundhedsvæsen.
Vi skal have både sygehuse, almen praksis og kommuner til at
tage ansvar for patientforløb, der går på tværs og dermed også
det helt afgørende samarbejde på tværs – alt sammen for at
tjene patienten bedst muligt.
Side 13
13
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1415: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/9-18 om plan for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
1943119_0014.png
Og vi skal have sygehusene til at se mere ”udad” mod resten af
sundhedsvæsenet. Sygehuse må ikke være ”siloer” - de skal
nærmere være fyrtårne, der lyser ud og støtter aktørerne i det
nære sundhedsvæsen. For der er i høj grad brug for, at
sygehusene spiller sammen med kommuner og almen praksis.
Også stærkere end i dag. For det er nu engang ofte de samme
patienter, de hver især tager sig af. Det skal der endnu mere
fokus på.
[CG vedr. styringsmodel]
Den nye styringsmodel fra 2019 er også med til at sætte fokus
på dette samspil. Og lige så afgørende er den nye styringsmodel
med til at rette fokus hen på det nære sundhedsvæsen.
Den tidligere styringsmodel med aktivitetsfokus og
produktivitetskrav kunne i nogle tilfælde stå i vejen for
udviklingen af det nære sundhedsvæsen, da fokus alene lå på at
øge aktiviteten
inde på
sygehuset.
Derfor har vi også fjernet 2 procentkravet fra 2018 og frem.
Side 14
14
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1415: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/9-18 om plan for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
Den nye styring med
nærhedsfinansiering
sætter derimod fokus
på udvikling af det nære sundhedsvæsen.
Nærhedsfinansieringen udgør 1,5 mia. kr. i 2019 og er betinget
af regionernes målopfyldelse på fem kriterier for øget omstilling
og bedre sammenhæng i patientforløb.
Mere konkret er målsætningerne omstilling fra behandling af
mennesker med fx kroniske sygdomme og ældre medicinske
patienter på sygehusene til behandling i det nære
sundhedsvæsen samt bedre sammenhæng via et forbedret
samarbejde mellem aktørerne, så unødvendige indlæggelser kan
undgås.
Nærhedsfinansiering skal understøtte, at sygehuset vender sig
ud mod den primære sektor og fokuserer på at styrke
samarbejdet. Det kan fx være ved at give råd og vejledning til
den kommunale hjemmesygeplejerske, så en indlæggelse kan
undgås.
Side 15
15
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1415: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/9-18 om plan for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
Det skal sikre, at flere patienter kan varetages i det nære – for
eksempel hos en praktiserende læge, det kommunale
sundhedshus eller i eget hjem med en telemedicinsk løsning.
Det sætter en helt anden overordnet retning for
sundhedsvæsenet, hvor det nære er i centrum for styringen og
for de overordnede målsætninger for sundhedsvæsenet.
Samtidig skal den nye styringsmodel også hjælpe til at undgå, at
sygehusene sander til med patienter, så vi fx kan undgå
overbelægning i fremtiden.
I forhold til spørgsmål CG om en opsplitning af diskussionen om
hhv. styring og det nære og sammenhængende vil jeg give ordet
til innovationsministeren.
Side 16
16