Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1955977_0001.png
2. oktober 2018
Medicinrådet
Dampfærgevej 27-29, 3. sal
2100 København Ø
+45 70 10 36 00
[email protected]
www.medicinraadet.dk
Bidrag til besvarelse af SUU alm. del spm. 1411:
Spørgsmål 1411
Ministeren bedes i forlængelse af artiklen ”Halvdelen af det magtfulde medicinråd
har forbindelser til medicinalindustrien”, bragt i JP den 11. sep. 2018, oplyse
følgende:
1. Hvordan man rent praktisk forsøger at undgå habilitetsproblemer i
Medicinrådet?
2. Hvordan man helt konkret håndterer de habilitetsproblemer, der måtte være i
Medicinrådet, fordi man nødvendigvis må trække på de forholdsvis få
eksperter, der er inden for sundhedsvidenskaben, og dermed eksperter der
selvsagt har eller har haft kontakter til og arbejde i medicinalindustrien?
3. Hvordan man håndterer de habilitetsproblemer, der måtte være i
Medicinrådet, fordi man evt. må trække på eksperter inden for
sundhedsvidenskaben, der har investeret penge eller har større
aktieporteføljer i medicinalindustrien?
Medicinrådets svar:
Ad 1)
Medicinrådet har udarbejdet en habilitetspolitik og har heri besluttet, at alt arbejde i
Medicinrådet, herunder også arbejdet i Rådet og fagudvalgene, som minimum er
underlagt samme habilitetsregler som beskrevet i forvaltningsloven. Medicinrådet
har fra start haft fokus på habilitet for at tilvejebringe sikkerhed for og tillid til, at de
beslutninger, der træffes af Medicinrådet, ikke er påvirket af uvedkommende hensyn.
For at sikre, at overvejelserne om inhabilitet sker på forkant på en operationel og
transparent måde, anvender Medicinrådet habilitetserklæringer, som skal udfyldes af
alle med relation til Medicinrådet. Disse fornys hver sjette måned og offentliggøres
på Medicinrådets hjemmeside.
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1411: Spm. om, hvordan man rent praktisk forsøger at undgå habilitetsproblemer i Medicinrådet, til sundhedsministeren
1955977_0002.png
Alle formænd og medlemmer af Rådet, observatører i Rådet, formænd og
medlemmer af fagudvalg, samt medarbejdere i Medicinrådets sekretariat skal derfor
udfylde en habilitetserklæring. Anvendelsen af habilitetserklæringer fritager ingen
for, i de tilfælde hvor der måtte opstå inhabilitet efter udfyldelse at have pligt til at
meddele dette umiddelbart.
Der foretages altid en konkret og samlet vurdering af alle oplysninger i habilitets-
erklæringerne, og der indhentes om nødvendigt supplerende oplysninger til brug for
vurderingen.
Nye oplysninger i en sag fører altid til en ny vurdering af habilitet.
Ad 2)
For så vidt angår Medicinrådet selv, er alle medlemmer af Rådet vurderet habile.
Vurderingen er foretaget på baggrund af oplysninger givet i habilitetserklæringerne,
og Rådet foretager vurderingen efter indstilling fra sekretariatets jurister.
I Medicinrådets fagudvalg har det undtagelsesvist været nødvendigt at anvendes
forvaltningslovens § 3, stk. 2 og § 4, stk. 2.
Forvaltningslovens § 3, stk. 2 har være anvendt, hvor Rådet har fundet, at relationen
ikke vil medføre en fare for, at behandlingen af sagen kunne blive påvirket af
uvedkommende hensyn, og § 4, stk. 2 har været anvendt, hvor Rådet har fundet det
væsentligt betænkeligt, at sammensætte fagudvalget uden en bestemt person, og hvor
en udsættelse af sagen ville være til væsentlig skade for både patienter og
virksomhed.
Ad 3)
Et medlem af Medicinrådet kan være inhabil i forhold til en konkret sag på grund af
en investering eller aktieportefølje i en lægemiddelvirksomhed. Rådsmedlemmet kan
derfor ikke deltage i behandlingen af den konkrete sag, hvoraf inhabilitetsforholdet
udspringer. Det betyder, at rådsmedlemmet forlader mødet under behandlingen af
sagen (specifik inhabilitet).
Medicinrådet har som ovenfor nævnt fagudvalg, hvor der er medlemmer, som er
udpeget i medfør af forvaltningslovens § 4, stk. 2. I sager fra disse fagudvalg, som
behandles af Rådet, vil der altid blive gjort opmærksom på disse særlige
habilitetsforhold i fagudvalget, således at Rådet har det in mente under dets
behandling af sagen.
2