Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 01-11-2017
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPRSC
Sagsnr.: 1707328
Dok. nr.: 452525
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 6. oktober 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 14 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Spørgsmål nr. 14:
”Ministeren
bedes i forlængelse af svaret på SUU alm. del
–
spørgsmål 1000
(2016-2017) redegøre for, om det ville være muligt i Danmark at indføre en
model tilsvarende den norske vedr. håndhævelse af forbud mod salg af tobak
til børn og unge, herunder hvad det ville koste det offentlige årligt?”
Svar:
I det norske lovforslag Prop. 109 L kapitel 2 beskrives den norske model for håndhæ-
velse af forbud mod salg af tobak til børn og unge i Norge som en registrerings- og til-
synsordning, hvor det norske helsedirektorat forvalter et register over salgssteder, og
kommunerne foretager tilsyn med disse salgssteder. Kommunen har hjemmel til at
udstede tvangsbøder i form af enten dagsbøder eller éngangsbøder, hvis salgsste-
derne ikke retter sig efter kommunens påtale.
Det vil kræve en lovændring, hvis en tilsvarende model skulle indføres i Danmark.
Dertil vil det kræve lovhjemmel for kommunerne for at sanktionere salgsstederne
ved overtrædelse af lovgivningen.
Hvad angår udgifter til en sådan ordning, har det norske departement oplyst, at drif-
ten af registret i lovforslaget er estimeret til 2,5 mio. norske kr. årligt, som skal dæk-
kes af en årlig registreringsafgift fordelt på grossisterne. Derudover er der fastsat et
tilsynsgebyr på 4500 norske kroner årligt for salgssteder (for midlertidige afsætnings-
muligheder kan tilsynsmyndigheden kræve et årligt tilsynsgebyr på 1200 norske kro-
ner), samt er tilsynsgebyr for grossisterne på 2500 norske kr. pr. år. Dette forventes
at dække udgifterne til det faktiske tilsyn og ledsagende sagsbehandling. De faktiske
gebyrer fastsættes ved lov (med hjemmel i Tobakksskadeloven § 10).
Hvor mange grossister og salgssteder, der vil blive omfattet af en sådan ordning, vi-
des ikke, hvorfor det ikke er muligt at opgøre de samlede udgifter til ordningen. De
offentlige udgifter til en dansk ordning vil blandt andet afhænge af, hvor mange gros-
sister og salgssteder, der vil være tale om, samt i hvilken udstrækning, man i givet
fald
–
som i Norge
–
vil lægge alle udgifterne over på grossister og salgssteder.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Rikke Skaarup Schjødt