Bilag 1
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
30. november 2016 17:26
1-DEP Ledssekr
Tillykke
Kære Brian
Tillykke med udnævnelsen til Erhvervsminister. Vi ser frem til at genoptage et godt samarbejde.
”Tobaksi dustrie ” repræse terer da
ske producenter af pibetobak, cigarer, rulletobak og røgfri tobak.
Foreningens medlemmer er verdensledende inden for nicheproduktkategorierne pibetobak og cigarer, og har
alle hovedsæde og produktion i Danmark. Tobaksindustriens medlemmer beskæftiger globalt godt 8.000
medarbejdere og eksporterer årligt for 1,3 mia. kr. til mere end 100 lande, herunder til samtlige EU-lande.
Vi har med stor tilfredshed noteret os regeringsgrundlagets erhvervsvenlige linje og respekt for, at gode
rammevilkår for de danske virksomheder er en forudsætning for velfærdssamfundet.
Netop med rammevilkårene har vi aktuelt en væsentlig udfordring. Som producenter af produkter, som
rummer en sundhedsrisiko er vi helt naturligt genstand for en tæt regulering. Seneste skud på den stamme er
Tobaksvareloven fra juni 2016, som implementerede Tobaksvaredirektivet fra 2014 (i hvilken forbindelse
tilsynet med væsentlige dele af lovens overholdelse i øvrigt overgik til dit ministerium - Sikkerhedsstyrelsen).
Men en tæt regulering er ikke nødvendigvis en modsætning til gode rammevilkår
–
såfremt reguleringen tager
de nødvendige hensyn til virksomhederne.
Det å vi desværre ko statere, at EU’s hå dteri g af direktivets i ple e teri g ikke har gjort. Først ga ske
kort tid før direktivet skulle træde i kraft, blev Kommissionen færdig med de centrale udfyldende tekniske
regler, som var afgørende for virksomhedernes forberedelse. Forsinkelsen betød, at de danske virksomheder
måtte foretage millioninvesteringer delvis i blinde for at være klar, samt at de har måtte bruge unødigt mange
ressourcer på omstilling af produkter og produktion.
Det har været en proces, som ikke tjener EU og EU systemet til ære, og som bør stå som lærerbogseksempel
på, hvordan noget ikke bør gøres.
Vi er imidlertid bekymret for, at den forestående udrulning af et sporings og sikkerheds featuresystem for
tobaksvarer, som er en del af det førnævnte direktiv, meget vel kan blive en gentagelse af den uacceptable og
virksomhedsfjendske implementeringsproces, vi netop har været igennem.
Dels er der igen udsigt til, at EU ikke gør sit eget regelarbejde færdigt tidsnok til, at virksomhederne får en
rimelig frist til at gøre sig klar (reglerne skal træde i kraft pr. 20 maj 2019 for cigaretter og rulle tobak og i 2024
for øvrige produkter).
Dels er vi meget bekymrede for om reglerne bliver udformet således, at de også umiddelbart er anvendelige for
virksomheder, som de danske der ikke fremstiller de meget homogene cigaretter, som er reglernes egentlige
fokus, men derimod produkter som fremstilles i små mængder, i mange varianter og i et utal af
emballageformer og med andre distributionsmønstre og som endeligt ikke i noget nævneværdigt omfang er
genstand for den ulovlige handel med tobaksvarer, som reglerne søger at forebygge.