Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
Bilag 1
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Jens Hennild <[email protected]>
30. november 2016 17:26
1-DEP Ledssekr
Tillykke
Kære Brian
Tillykke med udnævnelsen til Erhvervsminister. Vi ser frem til at genoptage et godt samarbejde.
”Tobaksi dustrie ” repræse terer da
ske producenter af pibetobak, cigarer, rulletobak og røgfri tobak.
Foreningens medlemmer er verdensledende inden for nicheproduktkategorierne pibetobak og cigarer, og har
alle hovedsæde og produktion i Danmark. Tobaksindustriens medlemmer beskæftiger globalt godt 8.000
medarbejdere og eksporterer årligt for 1,3 mia. kr. til mere end 100 lande, herunder til samtlige EU-lande.
Vi har med stor tilfredshed noteret os regeringsgrundlagets erhvervsvenlige linje og respekt for, at gode
rammevilkår for de danske virksomheder er en forudsætning for velfærdssamfundet.
Netop med rammevilkårene har vi aktuelt en væsentlig udfordring. Som producenter af produkter, som
rummer en sundhedsrisiko er vi helt naturligt genstand for en tæt regulering. Seneste skud på den stamme er
Tobaksvareloven fra juni 2016, som implementerede Tobaksvaredirektivet fra 2014 (i hvilken forbindelse
tilsynet med væsentlige dele af lovens overholdelse i øvrigt overgik til dit ministerium - Sikkerhedsstyrelsen).
Men en tæt regulering er ikke nødvendigvis en modsætning til gode rammevilkår
såfremt reguleringen tager
de nødvendige hensyn til virksomhederne.
Det å vi desværre ko statere, at EU’s hå dteri g af direktivets i ple e teri g ikke har gjort. Først ga ske
kort tid før direktivet skulle træde i kraft, blev Kommissionen færdig med de centrale udfyldende tekniske
regler, som var afgørende for virksomhedernes forberedelse. Forsinkelsen betød, at de danske virksomheder
måtte foretage millioninvesteringer delvis i blinde for at være klar, samt at de har måtte bruge unødigt mange
ressourcer på omstilling af produkter og produktion.
Det har været en proces, som ikke tjener EU og EU systemet til ære, og som bør stå som lærerbogseksempel
på, hvordan noget ikke bør gøres.
Vi er imidlertid bekymret for, at den forestående udrulning af et sporings og sikkerheds featuresystem for
tobaksvarer, som er en del af det førnævnte direktiv, meget vel kan blive en gentagelse af den uacceptable og
virksomhedsfjendske implementeringsproces, vi netop har været igennem.
Dels er der igen udsigt til, at EU ikke gør sit eget regelarbejde færdigt tidsnok til, at virksomhederne får en
rimelig frist til at gøre sig klar (reglerne skal træde i kraft pr. 20 maj 2019 for cigaretter og rulle tobak og i 2024
for øvrige produkter).
Dels er vi meget bekymrede for om reglerne bliver udformet således, at de også umiddelbart er anvendelige for
virksomheder, som de danske der ikke fremstiller de meget homogene cigaretter, som er reglernes egentlige
fokus, men derimod produkter som fremstilles i små mængder, i mange varianter og i et utal af
emballageformer og med andre distributionsmønstre og som endeligt ikke i noget nævneværdigt omfang er
genstand for den ulovlige handel med tobaksvarer, som reglerne søger at forebygge.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1385: Spm. om uddybning af svaret på spørgsmål 968 om og i givet fald hvornår repræsentanter fra Philip Morris, British American Tobacco og andre repræsentanter for tobaksindustrien i indeværende valgperiode har rettet henvendelse til Erhvervsministeriet, til erhvervsministeren
1986087_0002.png
Vi er endvidere stærkt bekymret for, at de danske virksomheder påføres unødvendige eller uproportionale
omkostninger og dermed taber konkurrencekraft. Det skyldes bl.a. markedets sammensætning. Mere end 85
pct. af tobaksmarkedet i EU dækkes af 4 store selskaber. Ca. 270 andre virksomheder
herunder de danske
dækker resterende få procent. Og de tobakskategorier, hvor de danske virksomheder har en særlig styrke,
dækker under 2 pct. af det samlede EU forbrug.
Det er således evident at virksomheder, som de danske vil blive stillet helt urimeligt i konkurrencen såfremt
omkostningerne ved det kommende system ikke afspejler de enkelte virksomhedernes andel af det samlede
tobaksmarked i EU. Netop princippet om fordeling af omkostninger efter virksomhedens samlede
markedsandel, som sikrer en fair byrdefordeling og konkurrence, er grundstenen i Sikkerhedsstyrelsens egne
gebyrregler for indberetninger fra tobaksproducenter og importører.
Sammenfattende skal vi opfordre til, at dit ministerium
evt. i regi af Implementeringsrådet
proaktivet følger
denne sag meget tæt i det igangværende EU arbejde, hvor Sundhedsministeriet og Skatteministeriet deltager,
da den kan have den største betydning for Tobaksindustriens medlemmer og dermed dansk eksport og
arbejdspladser.
Vi står selvsagt til rådighed for en uddybning af vores synspunkter og meget gerne ved et møde.
Med venlig hilsen
Jens Hennild
Direktør, Cand.jur.
Tobaksindustrien
Vesterbrogade 1E,3.tv.
1620 København V
Telefon: +45 39 62 68 99
Mobil: +45 20 35 12 99
E-Mail:
[email protected]
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1385: Spm. om uddybning af svaret på spørgsmål 968 om og i givet fald hvornår repræsentanter fra Philip Morris, British American Tobacco og andre repræsentanter for tobaksindustrien i indeværende valgperiode har rettet henvendelse til Erhvervsministeriet, til erhvervsministeren
1986087_0003.png
Tobaksindustrien
Vesterbrogade 1E, 3. tv.
1620 København V
ERHVERVSMINISTEREN
ERHVERVSMINISTERIET
Kære Jens Hennild
Tak for din henvendelse af 30. november 2016. Jeg beklager, at jeg
ikke kunne besøge Tobaksindustrien den 27. marts 2017. Jeg ser frem
til at besøge jer på et senere tidspunkt.
Jeg er stærkt optaget af, at danske virksomheder
store som små
har
gode, fleksible og konkurrencedygtige vækstvilkår. Det gælder både
nationalt og internationalt. Derfor synes jeg også, at det er vigtigt at få
belyst eventuelle udfordringer, som er med til at bremse væksten og
udviklingen hos de danske virksomheder.
Sundhedsministeriet er ressortansvarlig for tobaksområdet, men som
du også nævner, varetager Sikkerhedsstyrelsen under Erhvervsministe-
riet bl.a. opgaven med at føre kontrol med, at kravene i lov om tobaks-
varer m.v. overholdes. Sundhedsministeriet og Sikkerhedsstyrelsen
samarbejder generelt om, at tiltag efter tobaksvaredirektivet bliver
implementeret her i Danmark.
I forbindelse med implementeringen af EU's ”Track & Trace”-system
i
Danmark, samarbejder Sundhedsministeriet, Sikkerhedsstyrelsen og
Skatteministeriet, og ministerierne er i denne sammenhæng opmærk-
som på de danske produkter og producenter.
Jeg forstår din bekymring omkring de udfordringer, som Tobaksindu-
strien har oplevet i forhold til hele implementeringsprocessen af To-
baksvaredirektivet. Som erhvervsminister er det vigtigt for mig, at vi
undgår unødige byrder for erhvervslivet samtidig med, at vi selvfølge-
lig overholder alle gældende regler og konventioner. Selve formålet
med tobaksvaredirektivet er at fremme folkesundheden i Europa, og
derfor skal der selvfølgelig ske en afvejning af de sundhedsmæssige
konsekvenser på den ene side, og de erhvervsmæssige konsekvenser
på den anden side. Set i dette perspektiv, så arbejder Erhvervsministe-
riet for den lempeligste løsning for erhvervslivet.
Jeg vil opfordre Tobaksindustrien til at indsende forslag til Sikker-
hedsstyrelsen om, hvordan udviklingen af ”Track & Trace”-systemet
kan forholde sig til de særegne danske nicheprodukter.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1385: Spm. om uddybning af svaret på spørgsmål 968 om og i givet fald hvornår repræsentanter fra Philip Morris, British American Tobacco og andre repræsentanter for tobaksindustrien i indeværende valgperiode har rettet henvendelse til Erhvervsministeriet, til erhvervsministeren
1986087_0004.png
Jeg kan desuden oplyse, at der er indgået en aftale om, at Sikkerheds-
styrelsen fremadrettet skal spille en større og mere aktiv rolle i imple-
menteringen af det fælles EU ”Track & Trace”-system
i Danmark. I
den forbindelse vil Sikkerhedsstyrelsen bl.a. deltage i møder om udar-
bejdelsen af Kommissionens rapporter på tobaksområdet mv.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen
2