Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1948531_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 04-10-2018
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPPWN
Sagsnr.: 1807622
Dok. nr.: 706256
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 6. september 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 1379 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra May-Britt Kattrup (LA).
Spørgsmål nr. 1379:
”Ministeren
bedes oplyse, om det er inden for rammerne af den aftale som Folketin-
gets partier indgik i februar 2017 vedr. bedre lægedækning, når Region Hovedstaden
opretter to regionsklinikker uden forudgående udbud? I aftalen om bedre lægedæk-
ning fremgår, at regionsklinikker kun kan benyttes som sidste løsning, hvis ikke PLO
eller anden privat aktør kan løse opgaven.”
Svar:
Aftalepartierne bag den politiske aftale om lægedækning fra februar 2017 var enige
om, at man grundlæggende ønskede en stærk almen praksissektor.
Der blev ikke i denne aftale ændret ved reglerne vedrørende midlertidige almen me-
dicinske lægetilbud. Den regulering er derfor ikke ændret med aftalen.
Angående Region Hovedstadens beslutning om at oprette midlertidige almen medi-
cinske tilbud, har jeg ikke kompetence til at tage stilling til, om denne er i overens-
stemmelse med sundhedsloven. Tilsynet med regionerne føres af Ankestyrelsen, og
det er Tilsynet, der vurderer, om der er grundlag for at tage en sag op til behandling.
Region Hovedstaden oplyser i et orienteringsbrev af 7. september 2018 til Sundheds-
og Ældreministeriet bl.a. at:
”Der
oprettes to regionale midlertidige almen medicinske klinikker på henholdsvis
Amager Hospital og Bispebjerg/Frederiksberg Hospital, da det efter en række tiltag
ikke har været muligt for regionen at sikre lægedækningen i området på anden vis.
De planlagte midlertidige klinikker oprettes med lovhjemmel i sundhedsloven § 227,
stk. 6, som regionsrådet mulighed for, i tilfælde af akut opstået lægemangel, i en kort
periode at etablere et midlertidigt almen medicinsk tilbud.
Klinikkerne forventes at have en levetid på op til et år og skal løse det akut opstået
lægedækningsproblem i området. Et problem som er opstået til trods for, at regionen
har udvidet kapaciteten i almen praksis med 20 kapaciteter de sidste to år og i samar-
bejde med PLO-Hovedstaden og kommunerne i regionen har igangsat en række an-
dre tiltag for at fastholde og rekruttere praktiserende læger.
Vedrørende regler i forhold til ovenstående, så fremgår det af sundhedslovens § 227,
stk. 6, at et regionsråd i tilfælde af akut opstået lægemangel i en kort periode kan
etablere et midlertidigt alment medicinsk lægetilbud.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1379: Spm. om det er inden for rammerne af den aftale som Folketingets partier indgik i februar 2017 vedr. bedre lægedækning, når Region Hovedstaden opretter to regionsklinikker uden forudgående udbud, til sundhedsministeren
Af bemærkningerne til bestemmelsen, jf. Folketingstidende 2012-13, A, L 227 om for-
slag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang in-
den for sundhedsvæsenet (ændring af rammerne for almen medicinske ydelser m.v. i
praksissektoren, herunder styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmulighe-
der, ensartet kvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.) fremgår,
at muligheden for at etablere et midlertidigt almen medicinsk lægetilbud eksempelvis
kan være relevant, hvis en praktiserende læge bliver ramt af sygdom eller af andre år-
sager må lukke eller nedbringe antallet af tilmeldte patienter til praksis, og lægen ikke
har været i stand til at rekruttere en kvalificeret vikar med kort varsel. Muligheden
for at etablere et midlertidigt tilbud efter stk. 6 kan først bringes i anvendelse, hvis
det ikke inden for det korte varsel på anden vis har været muligt for regionerne at
sikre lægedækning i det pågældende lokalområde, herunder ved at benytte evt. over-
kapacitet i andre praksis i det pågældende område.
Som nævnt ovenfor har jeg ikke kompetencen til at vurdere om Region Hovedstadens
beslutning er i overensstemmelse med sundhedsloven, jf. at det er Tilsynets opgave.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Pernille Westh Nielsen
Side 2