Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1948181_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 04-10-2018
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPKFB
Sagsnr.: 1807223
Dok. nr.: 704163
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 6. september 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 1369 (Alm. del) til ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 1369:
”Vil
ministeren
i forlængelse af spørgsmål 1368
med udgangspunkt i regeringens
afvisning af SF’s beslutningsforslag nr. B
122 om bedre vejledning og oplysning til på-
rørende til syge og ældre svækkede medborgere, bl.a. med henvisning til en række
andre politiske tiltag og puljer, som skulle håndtere problemerne, oplyse, hvordan
pårørende til forældre med demens kan få hjælp og vejledning til at håndtere føl-
gende udfordringer, når de pårørende skal hhv.:
have bedre muligheder for at håndtere de problemer, som man som pårørende
måtte have, såfremt en borger med demens ikke ønsker at medvirke til f.eks. un-
dersøgelser ved lægen, eksempelvis i forbindelse med udredning for demens?
have klarhed over, hvilke muligheder man som pårørende har for at bestille trans-
port til lægeundersøgelser, aktiviteter m.v. til en borger med demens, når denne
ikke selv magter transport eller har brug for ledsaget transport?
orientere sig om, hvad der skal findes i hjemmet, hvis en dement borger skal mod-
tage hjemmehjælp? Det kunne f.eks. være, hvilke pilleæsker, der skal indkøbes,
om der er det fornødne udstyr til rengøring i forhold til de krav, der er hertil, og
om der er det rette udstyr til, at der kan vaskes tøj, herunder f.eks. forventninger
til beholdning af undertøj, tøj, håndklæder, vaskeklude, viskestykker, spisestykker,
sengelinned m.v.?
høre om de muligheder, der er for at låne hjælpemidler?
høre om, hvilke ændringer af hjemmet der er nødvendige, f.eks. udskiftning af
egen seng til en plejeseng?
orientere sig om indkøbsordninger, herunder mulighed for at hjælpe med bestil-
ling og betaling af varer samt aftaler om erstatningsvarer, hvis en vare er udsolgt?
høre om, hvilke muligheder der er for valg af plejehjem, priser, regler for flytning,
indskud, servicepakker m.m. i de enkelte kommuner?
være behjælpelig med bestilling af mad?
høre om, hvilke muligheder pårørende til borgere med demens gives af elektroni-
ske løsninger, således at de kan få kontakt til diverse instanser også uden for nor-
mal åbnings- og telefontid?”
Svar:
Det kan indledningsvist oplyses, at kommunerne som myndigheder har en generel
rådgivnings- og vejledningsforpligtelse i forhold til den hjælp og støtte, som den en-
kelte kommune er forpligtet til at yde efter lovgivningen. Derudover har kommunal-
bestyrelserne en pligt til mindst én gang årligt at udarbejde en kvalitetsstandard for
bl.a. personlig og praktisk hjælp samt madservice. Kvalitetsstandarden skal indeholde
en generel serviceinformation til borgerne om indhold og omfang af den hjælp, de
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1369: Spm. om bedre vejledning og oplysning til pårørende til syge og ældre svækkede medborgere, til ældreministeren
kan forvente fra kommunen, hvis de får brug for hjælp. Kvalitetsstandarden kan fin-
des på den enkelte kommunes hjemmeside og er dermed let tilgængelig også for på-
rørende, der fx søger oplysninger uden for kommunernes åbningstider. På kommu-
nernes hjemmesider er det derudover som regel også muligt at få information om
bl.a. hjælpemidler og hvilken form for støtte og rådgivning til pårørende, der findes i
den enkelte kommune. Flere kommuner oplyser fx på deres hjemmeside, om de har
en pårørendevejleder, samt hvordan man som pårørende kan komme i kontakt med
denne.
Det er desuden også muligt at få en række oplysninger via borger.dk. Borger.dk er
borgernes samlede digitale indgang til den offentlige sektor og bliver leveret af Digi-
taliseringsstyrelsen og drives i et samarbejde mellem staten, Kommunernes Landsfor-
ening (KL) og Danske Regioner. På borger.dk kan man bl.a. få information om gratis
transport til læge og sygehus, herunder om muligheden for at få en ledsager med.
Det er muligt via et link på borger.dk at ansøge om kørsel til læge og sygehus.
I forhold til spørgsmålene vedr. udstyr og eventuelle ændringer i hjemmet i forbin-
delse med tildeling af personlig pleje og praktisk hjælp mv. er det den enkelte kom-
munes ansvar i forbindelse med visitation til hjælpen mv. at oplyse om, i hvilket om-
fang modtageren af hjælpen fx selv skal stille rengøringsmidler til rådighed, samt om
udførelse af hjælpen fx forudsætter, at der installeres en hospitalsseng eller andre
hjælpemidler i øvrigt. Hvis man som borger ikke længere er i stand til selv at lave mad
som følge af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller
særlige sociale problemer, har kommunalbestyrelsen pligt til at visitere til madser-
vice.
Regeringen har
sammen med Dansk Folkeparti
sat markant fokus på at sikre
bedre hjælp og støtte til pårørende til svækkede ældre. Senest i forbindelse med fi-
nansloven for 2018, hvor der blev afsat 60 mio. kr. årligt til styrkelse af kommunernes
indsatser over for pårørende til svækkede ældre, fx ved at ansætte pårørendevejle-
dere. Samtidig er alle kommuner blevet forpligtet til i deres værdighedspolitikker at
beskrive, hvordan kommunerne understøtter pårørende til svækkede ældre.
Med den satspuljefinansierede nationale demenshandlingsplan 2025 er der etableret
13 nye rådgivnings- og aktivitetscentre, hvor både den demensramte og pårørende
kan henvende sig direkte fra gaden og få rådgivning og støtte. Det er ikke et krav, at
man allerede er blevet udredt for demens. Centrene kan bl.a. bidrage til, at den de-
mensramte møder ligesindede og på sigt kan opleve større accept af egen situation.
På samme måde kan pårørende få vejledning om, hvordan de tackler at være pårø-
rende til en demensramt, herunder få råd og vejledning til at håndtere dialogen med
deres demensramte pårørende, fx i forhold til at tage stilling til at blive udredt og få
en specifik diagnose.
Som det også blev nævnt i forbindelse med behandlingen af B 122, kan det afslut-
ningsvis oplyses, at Demensalliancen har udarbejdet en pårørendeguide, der giver råd
og vejledning til pårørende om, hvordan man skal forholde sig til en demensdiagnose,
og hvilke dokumenter man bør overveje at få styr på. Guiden giver gode råd om bl.a.
den pårørendes muligheder for hjælp og støtte samt råd til, hvordan man undgår at
brænde ud som pårørende. Endvidere udgiver
Ældre Sagen håndbogen ”Værd at
vide”,
hvori Ældre Sagen beskriver rettigheder, muligheder og pligter. Endvidere har
en række kommuner allerede ansat pårørendevejledere, der bl.a. kan oplyse om
Side 2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1369: Spm. om bedre vejledning og oplysning til pårørende til syge og ældre svækkede medborgere, til ældreministeren
kommunens tilbud og hjælpe pårørende med at finde rundt i de relevante regler på
området.
Med venlig hilsen
Thyra Frank
/
Kirstine Friis Børsting
Side 3