Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 04-10-2018
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPKFB
Sagsnr.: 1807223
Dok. nr.: 704163
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 6. september 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 1369 (Alm. del) til ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 1369:
”Vil
ministeren
–
i forlængelse af spørgsmål 1368
–
med udgangspunkt i regeringens
afvisning af SF’s beslutningsforslag nr. B
122 om bedre vejledning og oplysning til på-
rørende til syge og ældre svækkede medborgere, bl.a. med henvisning til en række
andre politiske tiltag og puljer, som skulle håndtere problemerne, oplyse, hvordan
pårørende til forældre med demens kan få hjælp og vejledning til at håndtere føl-
gende udfordringer, når de pårørende skal hhv.:
have bedre muligheder for at håndtere de problemer, som man som pårørende
måtte have, såfremt en borger med demens ikke ønsker at medvirke til f.eks. un-
dersøgelser ved lægen, eksempelvis i forbindelse med udredning for demens?
have klarhed over, hvilke muligheder man som pårørende har for at bestille trans-
port til lægeundersøgelser, aktiviteter m.v. til en borger med demens, når denne
ikke selv magter transport eller har brug for ledsaget transport?
orientere sig om, hvad der skal findes i hjemmet, hvis en dement borger skal mod-
tage hjemmehjælp? Det kunne f.eks. være, hvilke pilleæsker, der skal indkøbes,
om der er det fornødne udstyr til rengøring i forhold til de krav, der er hertil, og
om der er det rette udstyr til, at der kan vaskes tøj, herunder f.eks. forventninger
til beholdning af undertøj, tøj, håndklæder, vaskeklude, viskestykker, spisestykker,
sengelinned m.v.?
høre om de muligheder, der er for at låne hjælpemidler?
høre om, hvilke ændringer af hjemmet der er nødvendige, f.eks. udskiftning af
egen seng til en plejeseng?
orientere sig om indkøbsordninger, herunder mulighed for at hjælpe med bestil-
ling og betaling af varer samt aftaler om erstatningsvarer, hvis en vare er udsolgt?
høre om, hvilke muligheder der er for valg af plejehjem, priser, regler for flytning,
indskud, servicepakker m.m. i de enkelte kommuner?
være behjælpelig med bestilling af mad?
høre om, hvilke muligheder pårørende til borgere med demens gives af elektroni-
ske løsninger, således at de kan få kontakt til diverse instanser også uden for nor-
mal åbnings- og telefontid?”
Svar:
Det kan indledningsvist oplyses, at kommunerne som myndigheder har en generel
rådgivnings- og vejledningsforpligtelse i forhold til den hjælp og støtte, som den en-
kelte kommune er forpligtet til at yde efter lovgivningen. Derudover har kommunal-
bestyrelserne en pligt til mindst én gang årligt at udarbejde en kvalitetsstandard for
bl.a. personlig og praktisk hjælp samt madservice. Kvalitetsstandarden skal indeholde
en generel serviceinformation til borgerne om indhold og omfang af den hjælp, de