Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1946794_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 02-10-2018
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPPWN
Sagsnr.: 1807622
Dok. nr.: 699717
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 4. september stillet følgende spørgs-
mål nr. 1352 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1352:
”Vil
ministeren redegøre for, om Region Hovedstaden ved oprettelse af såkaldte
”Nødkli ikker”, overholder su dhedslove s beste
elser o , at regio er e
skal udbyde driften af ledige ydernumre til private aktører, hvis disse ikke kan afsæt-
tes inden for overenskomstens rammer? Der henvises til artiklen
”Historisk beslut-
i g o at åb e » ødkli ikker«” bragt i Berli gske de 31.
august 2018.”
Svar:
Jeg har ikke kompetence til at tage stilling til, om Region Hovedstadens beslutning om
oprettelse af midlertidig almen medicinske tilbud er i overensstemmelse med sund-
hedsloven. Tilsynet med regionerne føres af Ankestyrelsen, og det er Tilsynet, der
vurderer, om der er grundlag for at tage en sag op til behandling.
Region Hovedstaden oplyser i et orienteringsbrev af 7. september 2018 til Sundheds-
og Ældreministeriet bl.a. at:
”Der
oprettes to regionale midlertidige almen medicinske klinikker på henholdsvis
Amager Hospital og Bispebjerg/Frederiksberg Hospital, da det efter en række tiltag
ikke har været muligt for regionen at sikre lægedækningen i området på anden vis.
De planlagte midlertidige klinikker oprettes med lovhjemmel i sundhedsloven § 227,
stk. 6, som regionsrådet mulighed for, i tilfælde af akut opstået lægemangel, i en kort
periode at etablere et midlertidigt almen medicinsk tilbud.
Klinikkerne forventes at have en levetid på op til et år og skal løse det akut opstået
lægedækningsproblem i området. Et problem som er opstået til trods for, at regionen
har udvidet kapaciteten i almen praksis med 20 kapaciteter de sidste to år og i samar-
bejde med PLO-Hovedstaden og kommunerne i regionen har igangsat en række an-
dre tiltag for at fastholde og rekruttere praktiserende læger.
Vedrørende regler i forhold til ovenstående, så fremgår det af sundhedslovens § 227,
stk. 6, at et regionsråd i tilfælde af akut opstået lægemangel i en kort periode kan
etablere et midlertidigt alment medicinsk lægetilbud.
Af bemærkningerne til bestemmelsen, jf. Folketingstidende 2012-13, A, L 227 om for-
slag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang in-
den for sundhedsvæsenet (ændring af rammerne for almen medicinske ydelser m.v. i
praksissektoren, herunder styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmulighe-
der, ensartet kvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.) fremgår,
at muligheden for at etablere et midlertidigt almen medicinsk lægetilbud eksempelvis
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1352: Spm. om Region Hovedstaden ved oprettelse af såkaldte Nødklinikker, overholder sundhedslovens bestemmelser om, at regionerne skal udbyde driften af ledige ydernumre til private aktører, hvis disse ikke kan afsættes inden for overenskomstens rammer, til sundhedsministeren
kan være relevant, hvis en praktiserende læge bliver ramt af sygdom eller af andre år-
sager må lukke eller nedbringe antallet af tilmeldte patienter til praksis, og lægen ikke
har været i stand til at rekruttere en kvalificeret vikar med kort varsel. Muligheden
for at etablere et midlertidigt tilbud efter stk. 6 kan først bringes i anvendelse, hvis
det ikke inden for det korte varsel på anden vis har været muligt for regionerne at
sikre lægedækning i det pågældende lokalområde, herunder ved at benytte evt. over-
kapacitet i andre praksis i det pågældende område.
Som nævnt indledningsvist har jeg ikke kompetencen til at vurdere om Region Hoved-
stadens beslutning er i overensstemmelse med sundhedsloven, jf. at det er Tilsynets
opgave.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Pernille Westh Nielsen
Side 2