Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1939015_0001.png
2017-18
S 789 endeligt svar
Offentligt
15. maj 2018
J.nr. 2018 - 2520
Til Folketingets Lovsekretariat
Hermed sendes svar på spørgsmål S 789 af 8. maj 2018, indleveret af Flemming Møller
Mortensen (S).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1350: Spm. om ministeren er enig i, at det er et selvstændigt mål at begrænse interaktionen mellem embedsmændene i danske ministerier og styrelser og repræsentanter fra tobaksindustrien til det strengt nødvendige, sådan som Verdenssundhedsorganisationen WHO anbefaler, til skatteministeren
1939015_0002.png
Spørgsmål
Mener ministeren, at såvel den generelle kontakt som det virksomhedsbesøg, som Skatte-
ministeriets embedsmænd for nylig har haft hos tobaksindustrien, ligger inden for det
»strengt nødvendige«, som Verdenssundhedsorganisationen WHO så sent som i januar år
anbefalede, at interaktionen mellem på den ene side offentlige embedsmænd fra alle mini-
sterier og styrelser og på den anden side repræsentanter fra tobaksindustrien begrænses
til?
Der henvises til ministerens besvarelse af SUU alm. del
– spørgsmål nr. 706 og WHO’s
»Capacity Assesment on the Implementation of Effective Tobacco Control Policies in
Denmark«.
Svar
Som det også fremgår af min besvarelse af SUU alm. del spørgsmål 606 og 705, er det
regeringens opfattelse, at det er et vigtigt instrument i den demokratiske proces at inddrage
og gå i dialog med de berørte interessenter, fx erhvervslivet i forbindelse med udarbejdelse
og gennemførelse af lovgivning. Det gælder også tobaksbranchen, og det er regeringens
opfattelse, at det er et principielt og demokratisk problem, hvis tiltag, med henblik på be-
kæmpelse af illegal handel med tobaksvarer, ikke kan ske under behørig inddragelse af de
berørte dele af erhvervslivet. Denne holdning har regeringen også tilkendegivet i den er-
klæring, som Danmark
afgav i forbindelse med EU’s ratificering af WHO’s protokol om
bekæmpelse af illegal handel med tobaksvarer i 2016, jf. svar på SUU alm. del spm. 606.
Når det er sagt, må inddragelsen af tobaksbranchen, herunder den generelle kontakt, såvel
som virksomhedsbesøg, naturligvis ske
inden for rammerne af fx WHO’s rammekonven-
tions artikel 5(3) om tobakskontrol, som Danmark er juridisk forpligtet til at overholde.
Udover at det efter regeringens opfattelse er en vigtig del af den demokratiske proces, kan
der også være gode praktiske grunde til at inddrage de dele af erhvervslivet, som er eller
måtte blive berørt af lovgivningsinitiativer. Det gør sig bl.a. gældende, når der, som det er
tilfældet med det såkaldte Track & Trace system, skal implementeres et omfattende spo-
ringssystem for tobaksprodukter i EU. Uden en vis indsigt i, hvordan tobaksproduktio-
nen fungerer i praksis, og uden en vis grad af dialog med dem, der skal anvende systemet,
risikerer vi at gennemføre et system i Danmark, som det ikke er muligt at anvende i prak-
sis. Vi risikerer også et system, der er ufleksibelt eller konkurrenceforvridende for danske
virksomheder, samt at de økonomiske byrder for erhvervslivet bliver større end nødven-
digt.
Jeg vil gerne fremhæve, at EU-Kommissionen har fastsat de tekniske standarder for
Track & Trace systemet. Rammerne for systemet er derfor allerede sat, og det er inden
for disse rammer, at der nu arbejdes på at gennemføre systemet i Danmark.
Side 2 af 2