Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1939012_0001.png
17. september 2018
J.nr. 2018-2520
Til Folketinget
Sundheds- og ældreudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1350 af 3. september 2018 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1350: Spm. om ministeren er enig i, at det er et selvstændigt mål at begrænse interaktionen mellem embedsmændene i danske ministerier og styrelser og repræsentanter fra tobaksindustrien til det strengt nødvendige, sådan som Verdenssundhedsorganisationen WHO anbefaler, til skatteministeren
1939012_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, om ministeren er enig i, at det er et selvstændigt mål at begrænse
interaktionen mellem embedsmændene i danske ministerier og styrelser og repræsentanter
fra tobaksindustrien til det ”strengt nødvendige”, sådan som Verdenssundhedsorganisati-
onen WHO anbefaler Danmark at gøre på baggrund af vores ratificering i 2004 af ram-
mekonventionen for tobaksforebyggelse, FCTC?
Svar
Artikel 5(3) i WHO’s rammekonvention FCTC lyder som følgende:
” I forbindelse med fast-
læggelse og gennemførelse af den offentlige politik på folkesundhedsområdet skal parterne gøre en indsats
for at beskytte denne politik mod tobaksindustriens handelsmæssige og øvrige interesser i overensstemmelse
med national lovgivning.”
Som det også fremgår af mit svar på SUU alm. del spm. 1182, fortolker Skatteministeriet
WHO’s rammekonventions artikel 5(3) sådan, at bestemmelsen
ikke
er til hinder for, at
ministre og embedsmænd, som led i den demokratiske proces, inddrager og går i dialog
med tobaksbranchen
en dialog, der sikrer, at beslutninger træffes på et oplyst grundlag,
at der opnås en effektiv regulering, og at de politiske mål opfyldes effektivt under hensyn-
tagen til, at branchen ikke pålægges unødige byrder.
Herudover er der i Danmark en stærk tradition for at inddrage og gå i tæt dialog med er-
hvervslivet i forbindelse med udarbejdelse og gennemførelse af såvel national lovgivning
som EU-lovgivning. Det er regeringens opfattelse, at en sådan dialog er et vigtigt instru-
ment i den demokratiske proces for at sikre, at beslutninger træffes på et oplyst grundlag.
Det gælder også tobaksindustrien, som er et erhverv, der er underlagt offentlig regulering.
Denne holdning fremgår også af erklæringen, som den danske regering afgav i forbindelse
med EU’s ratificering af WHO’s tobaksprotokol FCTC i 2016, jf. vedlagte.
Det er på den baggrund min opfattelse, at målet i forhold til interaktionen mellem embeds-
mænd i danske ministerier og styrelser og repræsentanter fra tobaksindustrien er, at den
kan ske på et niveau, der både sikrer den demokratiske proces og ligger inden for rammerne
af
WHO’s rammekonventions artikel 5(3).
Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af S 789.
Opsummerende mener jeg som skatteminister altså ikke, at rammekonventionen skal for-
tolkes sådan, at det er et selvstændigt mål at begrænse dialogen med tobaksindustrien, og
det vil efter min opfattelse heller ikke være hensigtsmæssigt ud fra et lovgivnings- eller
retssikkerhedsmæssigt synspunkt.
Side 2 af 2