Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 25-09-2018
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPASO
Sagsnr.: 1807220
Dok. nr.: 697182
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 3. september 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 1338 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Stine Brix (EL).
Spørgsmål nr. 1338:
”Ministeren
bedes kommentere henvendelse af 25. august 2018 fra Pia Hyrland
vedr. brugerbetaling i det danske sundhedsvæsen, jf. SUU alm. del - bilag
440.”
Svar:
Jeg kan oplyse, at det altid er en lægelig vurdering, om en konkret behandling af en
patient skal foregå på et sygehus. Det er derfor kun færdigbehandlede patienter, der
udskrives. Hvis en patient efter en lægefaglig vurdering har behov for en sygehusind-
læggelse, skal patienten altid indlægges eller forblive indlagt på et sygehus.
Når patienten ikke længere har behov for det specialiserede sygehusvæsen, skal ved-
kommende derimod udskrives. Nogle borgere kan fx efter en indlæggelse have behov
for en særlig sygeplejefaglig indsats eller for ekstra pleje og behandling, og kommu-
nerne har mange forskellige typer af tilbud, som de kan tilbyde borgerne, afhængigt
af den enkelte borgers konkrete behov.
I SUU alm. del
–
bilag 440 beskrives et forløb omkring en operation og efterfølgende
genoptræning, men det jeg bedes forholde mig til i spørgsmålet, er den egenbetaling,
som borgeren har fået at vide, at han skal betale. Det er dog ikke muligt, ud fra bila-
get, at vurdere hvilken type plads, som borgeren har fået tilbudt.
./.
Jeg vil derfor understrege, at der, også jf. min besvarelse af SUU alm. del
–
spm. 1221,
er forskel på en kommunal akutfunktion i hjemmesygeplejen efter sundhedsloven og
et midlertidigt ophold efter serviceloven.
Efter servicelovens § 84 har kommunalbestyrelsen pligt til at sørge for tilbud om af-
lastning til ægtefælle, forældre eller andre nære pårørende, der passer en person
med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne fx i form af et aflastningsophold til per-
sonen med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Derudover kan kommunalbesty-
relsen tilbyde personer, der i en periode har et særligt behov for omsorg og pleje, til-
bud om et midlertidigt ophold fx i en almen plejebolig eller på en plejehjemsplads.
Borgeren skal under opholdet tilbydes den hjælp, som borgeren har behov for efter
serviceloven. Borgeren kan ligeledes modtage hjemmesygepleje efter sundhedsloven
under et aflastningsophold eller midlertidigt ophold.
Jeg kan oplyse, at kommunerne, efter serviceloven, i visse tilfælde kan opkræve beta-
ling for hjælp, herunder i forbindelse med et midlertidigt ophold. Kommunerne skal
følge de gældende regler, der bl.a. går ud på, at kommunen ikke må opkræve mere i