Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1942620_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 25-09-2018
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPASO
Sagsnr.: 1807220
Dok. nr.: 697182
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 3. september 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 1338 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Stine Brix (EL).
Spørgsmål nr. 1338:
”Ministeren
bedes kommentere henvendelse af 25. august 2018 fra Pia Hyrland
vedr. brugerbetaling i det danske sundhedsvæsen, jf. SUU alm. del - bilag
440.”
Svar:
Jeg kan oplyse, at det altid er en lægelig vurdering, om en konkret behandling af en
patient skal foregå på et sygehus. Det er derfor kun færdigbehandlede patienter, der
udskrives. Hvis en patient efter en lægefaglig vurdering har behov for en sygehusind-
læggelse, skal patienten altid indlægges eller forblive indlagt på et sygehus.
Når patienten ikke længere har behov for det specialiserede sygehusvæsen, skal ved-
kommende derimod udskrives. Nogle borgere kan fx efter en indlæggelse have behov
for en særlig sygeplejefaglig indsats eller for ekstra pleje og behandling, og kommu-
nerne har mange forskellige typer af tilbud, som de kan tilbyde borgerne, afhængigt
af den enkelte borgers konkrete behov.
I SUU alm. del
bilag 440 beskrives et forløb omkring en operation og efterfølgende
genoptræning, men det jeg bedes forholde mig til i spørgsmålet, er den egenbetaling,
som borgeren har fået at vide, at han skal betale. Det er dog ikke muligt, ud fra bila-
get, at vurdere hvilken type plads, som borgeren har fået tilbudt.
./.
Jeg vil derfor understrege, at der, også jf. min besvarelse af SUU alm. del
spm. 1221,
er forskel på en kommunal akutfunktion i hjemmesygeplejen efter sundhedsloven og
et midlertidigt ophold efter serviceloven.
Efter servicelovens § 84 har kommunalbestyrelsen pligt til at sørge for tilbud om af-
lastning til ægtefælle, forældre eller andre nære pårørende, der passer en person
med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne fx i form af et aflastningsophold til per-
sonen med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Derudover kan kommunalbesty-
relsen tilbyde personer, der i en periode har et særligt behov for omsorg og pleje, til-
bud om et midlertidigt ophold fx i en almen plejebolig eller på en plejehjemsplads.
Borgeren skal under opholdet tilbydes den hjælp, som borgeren har behov for efter
serviceloven. Borgeren kan ligeledes modtage hjemmesygepleje efter sundhedsloven
under et aflastningsophold eller midlertidigt ophold.
Jeg kan oplyse, at kommunerne, efter serviceloven, i visse tilfælde kan opkræve beta-
ling for hjælp, herunder i forbindelse med et midlertidigt ophold. Kommunerne skal
følge de gældende regler, der bl.a. går ud på, at kommunen ikke må opkræve mere i
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1338: Spm. om kommentar til henvendelse af 25/8-18 fra Pia Hyrland vedr. brugerbetaling i det danske sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
betaling for tilbuddet, end produktions- og leveringsomkostningerne kan begrunde,
og at betalingen skal fastsættes på baggrund af borgerens og borgerens eventuelle
ægtefælles indkomst.
Herudover har mange kommuner etableret kommunale akutfunktioner, som er en
del af hjemmesygeplejen efter sundhedslovens § 138. Formålet med akutfunktio-
nerne i hjemmesygeplejen kan såvel være at forebygge forværring af sygdom, som at
følge op på sygehusets pleje og behandlingsindsats, når patienten efter udskrivelsen
fortsat har komplekse pleje og behandlingsbehov. Den sygepleje og behandling, der
varetages i kommunale akutfunktioner, herunder på akutpladser, er dermed en del af
den vederlagsfrie, kommunale hjemmesygepleje.
./.
I forhold til de kommunale akutfunktioner i hjemmesygeplejen har jeg også i min be-
svarelse af SUU alm. del
spm. 1217 slået fast, at det aldrig har været den politiske
intention, at de ydelser og indsatser, som sker i hjemmesygeplejen, skulle være for-
bundet med betaling for de borgere der, hjemme eller på et plejecenter, modtager
indsatser fra hjemmesygeplejen. Heller ikke for borgere, der har komplekse behand-
lingsbehov, som kræver særlige sygeplejefaglige kompetencer og derfor henvises til
en kommunal akutfunktion.
Det vil jeg gå i dialog med KL om, så vi kan få set på, om der er behov for at tydelig-
gøre, hvad det vederlagsfrie tilbud omfatter.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Ann-Sofi Petersen
Side 2