Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 11-09-2018
Enhed: DAICY
Sagsbeh.: DEPMEC
Sagsnr.: 1806778
Dok. nr.: 684459
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 14. august 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 1275 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (O).
Spørgsmål nr. 1275:
”Ministeren bedes redegøre for, hvilke kontraktmæssige bindinger der i forhold sund-
hedsplatformen?”
Svar:
Ministeriet har til brug for min besvarelse indhentet bidrag fra Region Sjælland. Re-
gionen oplyser følgende:
”Der lægges ved besvarelsen til grund, at spørgsmålet refererer til kontraktmæssige
bindinger i forhold til at opsige kontrakten med Epic.
Af kontraktens afsnit 26.3, Vedligeholdelse og support, fremgår følgende:
”Kunden kan ved Meddelelse opsige vedligeholdelse og support med et varsel på seks
måneder til den første i en måned, dog tidligst til udløb fire år efter Overtagelsesda-
gen, medmindre andet udtrykkeligt er angivet i bilag 5, Vedligeholdelse og support. ”
Der fremgår ikke andre tidsfrister i bilag 5, som der refereres til i kontraktteksten.
Region Sjælland tog Sundhedsplatformen i anvendelse d. 25. november 2017, og der
blev iht. kontrakten herefter gennemført en overtagelsesprøve, der blev godkendt d.
21. december 2017. Den 21. december 2017 er således den formelle overtagelsesdag
for Sundhedsplatformen. Det betyder, at aftalen med Epic tidligst vil kunne opsiges
med virkning fra udgangen af december måned 2021.
Det skal hertil det nævnes, at der, udover den indgåede kontrakt med Epic, også er
indgået kontrakter med en række andre leverandører om fx integration af deres løs-
ninger til Sundhedsplatformen, ligesom der er indgået kontrakter med leverandører
af supplerende løsninger og leverandører af den tekniske infrastruktur. Disse kontrak-
ter har forskellig løbetid og muligheder for opsigelse.”
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Martin Enevig Clausen
1