Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
Folketinget, den 28. august kl. 14.00, lokale 1-133, Sundheds- og Ældreudvalget
Samrådsspørgsmål CB, CC og CD
Samrådsspørgsmål CB, CC og CD er stillet til både ældreministeren og sundhedsministeren
(stillet af Astrid Krag (S)).
SUU alm. del - Samrådsspørgsmål CB
Hvad mener ministeren, at der skal til for at komme de alvorlige problemer
med medicinhåndtering, arbejdsgange og journalføring i hjemmeplejen og
hjemmesygeplejen til livs, som tilsynet fra Styrelsen for Patientsikkerhed har
afdækket, jf. DR’s artikelserie herom i pinsen, herunder bl.a. artiklerne ”Sjuskede
journaler og for lidt hjertemedicin: Fejl i hjemmeplejen har udløst 21 påbud”
og ”Agnes døde efter fejl i hjemmeplejen: "Hvis bare vi ikke havde været
så pokkers autoritetstro"?
SUU alm. del - Samrådsspørgsmål CC
Hvad mener ministeren er årsagen til problemerne med medicinhåndteringen,
arbejdsgange og journalføring i hjemmeplejen og hjemmesygeplejen, og hvilken
betydning mener ministeren, at et presset arbejdsmiljø, dårligere normeringer
og rekrutteringsproblemer har for risikoen for fejl i medicinhåndteringen
og mangelfuld journalføring på plejehjem, i hjemmeplejen og i hjemmesygeplejen?
SUU alm. del - Samrådsspørgsmål CD
Vil ministeren arbejde for, at det bliver lettere for såvel det faste personale
som afløsere at få adgang til relevante – og potentielt livsvigtige – oplysninger
i borgernes journaler på plejehjem, i hjemmeplejen og i hjemmesygeplejen?
Der henvises til artiklen ”Gitte er vikar i hjemmeplejen: Har ikke adgang til borgernes
journaler” bragt på www.dr.dk den 21. maj 2018.
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1324: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/8-18 om medicinhåndtering, arbejdsgange og journalføring i hjemmeplejen, til ældreministeren
Tak for ordet og tak til spørgeren for invitationen til samrådet i
dag.
Sundhedsministeren har allerede i sin tale redegjort for de
forhold, der vedrører ansvar omkring blandt andet journalføring
og medicinhåndtering, da de regler hører under
sundhedsministerens ressort. Sundhedsministeren har også
nævnt de mange vigtige initiativer, som regeringen har iværksat
for at imødekomme de udfordringer, der kan være i
kommunerne med medicinhåndtering, arbejdsgange og
journalføring.
Jeg vil supplere i forhold til regeringens indsats på
ældreområdet mere generelt – og specifikt i forhold til
rekruttering samt kompetenceudvikling af medarbejdere. Jeg
besvarer samrådsspørgsmålene samlet.
***
Det er naturligvis helt afgørende, at de ældre borgere, der
modtager hjælp fra kommunen til personlig hygiejne, tøjvask,
sårpleje mv. kan føle sig trygge ved den hjælp og pleje, som de
modtager.
Og ligeså vigtigt er det, at de medarbejdere, der er ansat til at
hjælpe de ældre borgere, føler sig klædt på til at løfte de
opgaver, som de står over for hver dag.
Side 2
2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1324: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/8-18 om medicinhåndtering, arbejdsgange og journalføring i hjemmeplejen, til ældreministeren
Det er en kommunal opgave at sørge for, at den enkelte borger
får den hjælp, som han eller hun har brug for. Og som
sundhedsministeren har været inde på, så har de kommuner,
der ikke har styr på deres arbejdsgange omkring fx
medicinhåndtering og andre livsvigtige opgaver, et stort ansvar i
forhold til at få rettet op på det.
Derudover har vi som regering naturligvis et ansvar for at sikre
kommunerne nogle gode rammer. Og det er et ansvar, som vi
tager meget alvorligt.
Regeringen og Dansk Folkeparti har med de seneste tre
finanslovsaftaler samlet set afsat cirka to milliarder kr. mere i
2018 til ældreplejen i Danmark.
Der er blandt andet med finansloven for 2018 afsat 500 mio. kr.
årligt fra 2018 og frem til en bedre bemanding på plejehjem og i
hjemmeplejen.
I tillæg hertil, blev der samtidigt afsat 70 mio. kr. i perioden
2018-2021 til at styrke kommunernes arbejde med at reducere
sygefraværet.
Side 3
3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1324: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/8-18 om medicinhåndtering, arbejdsgange og journalføring i hjemmeplejen, til ældreministeren
Jeg ser også frem til, at regeringen på torsdag præsenterer vores
forslag til finanslov for 2019, hvor ældreområdet er et markant
fokusområde. Allerede i lørdags kunne jeg jo løfte sløret for, at
vi over de næste fire år vil afsætte 400 mio. kr. til bekæmpelse
af ensomhed blandt ældre og 200 mio. kr. til
rekrutteringsudfordringer.
Sundheds- og ældreområdet er altså meget højt prioriterede
områder for regeringen.
***
Men penge gør det jo som bekendt ikke alene. Jeg mener, at god
ledelse er helt afgørende for en fortsat udvikling af vores
ældrepleje.
Det er ledelsen, der skal opsætte nogle gode rammer og værdier
for det arbejde, som foregår hos borgerne.
Det er en ledelsesmæssig opgave at sikre;
- at der afsættes nok tid til det enkelte borgerbesøg. Det vil sige,
at der både skal være tid nok til at udføre de visiterede opgaver
og at køre fra A til B.
- at medarbejderne har de rette kompetencer til at løse de
konkrete opgaver, som fremgår af deres arbejdsplan.
Side 4
4
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1324: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/8-18 om medicinhåndtering, arbejdsgange og journalføring i hjemmeplejen, til ældreministeren
- Og endelig at få lavet nogle ordentlige procedurer for
medarbejderne i forhold til fx medicinhåndtering og
journalføring.
For som sundhedsministeren fortalte, kan det jo lade sig gøre i
nogle kommuner at håndtere de her udfordringer. Noget, som
kommunerne i ’I sikre hænder’ også har vist ved netop at
udrydde alvorlige medicinfejl. Det har de gjort ved at følge en
systematisk og konsekvent proces for medicinhåndtering.
***
I samrådsspørgsmålene henvises der til de sundhedsfaglige
tilsyn, som Styrelsen for Patientsikkerhed fører med
behandlingssteder, herunder bl.a. plejehjem og hjemmepleje.
Som noget nyt har vi også med satspuljeaftalen sidste år givet
Styrelsen for Patientsikkerhed en opgave med at føre tilsyn på
ældreområdet. Styrelsen for Patientsikkerhed skal fra 1. juli
2018 føre et risikobaseret tilsyn, om der er den fornødne
kvalitet i den personlige hjælp, omsorg og pleje til de ældre.
Både på plejehjem og i hjemmeplejen.
I bekendtgørelsen for det nye social- og plejefaglige tilsyn er der
fastlagt 6 temaer, som skal fungere som rettesnor for
udarbejdelsen af de målepunkter, som styrelsen skal føre tilsyn
ud fra. Det er også temaer, som siger noget om organisation og
ledelse og om procedurer og dokumentation.
Side 5
5
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1324: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/8-18 om medicinhåndtering, arbejdsgange og journalføring i hjemmeplejen, til ældreministeren
Jeg forventer, at det social- og plejefaglige tilsyn vil supplere det
sundhedsfaglige tilsyn rigtig fint. Jeg forventer også, at styrelsen
- sammen med kommunerne – vil følge op på de
uhensigtsmæssigheder i arbejdsgangene mv., som der kan være
på de enkelte plejehjem eller hjemmeplejeenheder.
***
Endelig er det naturligvis en forudsætning for en god og værdig
ældrepleje, at der i kommunerne er kvalificerede medarbejdere
til at løse opgaverne.
I økonomiaftalen med kommunerne prioriterede vi derfor 100
mio. kr. i 2018 til et kompetenceløft målrettet sygeplejersker og
social- og sundhedsassistenter.
Kompetenceløftet skal styrke de sundhedsfaglige kompetencer i
kommunerne og sikre en ensartet behandling af høj kvalitet, og
samtidigt styrke kommunernes rekrutteringsmuligheder.
For det er naturligvis afgørende, at kommunerne kan rekruttere
kvalificeret arbejdskraft på ældreområdet.
Forskellige analyser peger på, at det nu og i de kommende år vil
være vanskeligt at rekruttere tilstrækkeligt med social- og
sundhedspersonale i kommunerne. Det tager regeringen meget
alvorligt.
Side 6
6
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1324: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/8-18 om medicinhåndtering, arbejdsgange og journalføring i hjemmeplejen, til ældreministeren
Derfor blev vi i foråret [den 17. april] enige med alle partier i
Folketinget om, at regeringen skulle iværksætte en kortlægning
af kommuner og regioners problemer med at rekruttere
kvalificeret arbejdskraft.
Det er vigtigt for regeringen at have et grundigt og oplyst
grundlag at finde løsninger og iværksætte initiativer ud fra, og
det forventer jeg, at kortlægningen vil give os. Kortlægningen er
i fuld gang med at blive gennemført, og vil blive afsluttet til
november, hvorefter vi indkalder til politiske forhandlinger.
I mellemtiden har jeg sammen med sundhedsministeren,
undervisningsministeren og uddannelsesministeren inviteret til
en indledende drøftelse torsdag i denne uge. Her vil vi orientere
om de foreløbige resultater af kortlægningen og tage hul på en
politisk drøftelse om rekrutteringsudfordringerne. Det ser jeg
frem til.
***
For det at skabe de bedste rammer for en værdig ældrepleje, er
en hjertesag for mig. Det betyder blandt andet, at borgerne
oplever tryghed og omsorg og ikke mindst livsindhold, og at
medarbejderne samtidigt er glade for at udføre det vigtige
stykke arbejde, som de gør.
Tak for ordet.
Side 7
7