Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1937759_0001.png
MINISTEREN
12. september 2018
2018-4406
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Sundheds- og Ældreudvalget har i brev af 24. august 2018 stillet mig følgende
spørgsmål 1318 (SUU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 1318:
Ministeren bedes kommentere artiklen ”Efter dødsbrand: Krav om røgalarmer
på plejehjem”, bragt i FOA’s fagblad den 10. august
2018, samt redegøre for,
om dødsbranden giver regeringen anledning til at skærpe kravene til indretnin-
gen og arbejdet, særligt på ældre plejehjem, således at der som minimum
kommer krav om følgende:
røgalarmer og sprinkleranlæg
bedre uddannelse af personalet, så personalet kan nedsætte brandfaren og
håndtere situationer med ildløs?
Svar:
Jeg vil gerne starte med at konstatere, at branden på plejecenteret i Djursland
er en meget tragisk hændelse. Ulykker som denne er en tydelig påmindelse om,
hvor vigtigt det er at tage brandsikkerhed alvorligt. Det er derfor også formålet
med de gældende brandkrav at sikre et forsvarligt personsikkerhedsniveau i
bygninger over hele landet.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, og de har
oplyst mig følgende om de gældende brandkrav, som jeg kan henholde mig til:
”Der
har siden 1982 været krav i bygningsreglementet (BR) om, at plejeboliger
og tilsvarende bygninger, hvori der bor personer, der ikke forventes at være
selvhjulpne i tilfælde af brand, skal være udført med et automatisk brand-
alarmanlæg, som skal udføres, så der kan ske varsling af personale og red-
ningsberedskabet. Dette er der fortsat krav om i det gældende bygningsregle-
ment.
Hvilke detektorer, der anvendes i de enkelte rum, og hvordan de nærmere skal
placeres, beror på en vurdering af den konkrete bygning. Der kan være steder
som fx køkkener, hvor det ikke er hensigtsmæssigt at anvende detektorer, som
reagerer på røg, fordi det kan give mange fejlalarmer.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1318: Spm. om kommentar til artiklen Efter dødsbrand: Krav om røgalarmer på plejehjem, bragt i FOA’s fagblad den 10. august 2018, til transport-, bygnings- og boligministeren
1937759_0002.png
For plejeboliger og tilsvarende bygninger er der i de gældende regler derudover
krav om, at der installeres sprinkleranlæg, hvis plejeboligafsnittet er større end
600 m², eller hvis der er et samlet etageareal på over 1.000 m².
Der er også krav i bygningsreglementet om, at personale i plejeboliger og tilsva-
rende bygninger skal være uddannet til at håndtere en brand, herunder instru-
eret i de udarbejdede ordensregler, hvordan evakuering skal foregå, og i brugen
af brandslukningsmateriel mv.
Det er muligt at bruge andre løsninger end dem, som fremgår af bygningsreg-
lementet, såfremt det dokumenteres, at det krævede brandsikkerhedsniveau
opnås.
Byggeloven indeholder ikke hjemmel til at stille krav med tilbagevirkende kraft
til allerede lovligt opført byggeri. Det er derfor ikke i dag muligt i bygningsreg-
lementet at stille krav om opsættelse af røgalarmer i eksisterende plejeboliger.
Hvis der blev stillet krav om, at eksisterende bygninger skulle leve op til de til
enhver tid gældende brandkrav, ville det medføre betydelige meromkostninger
for de enkelte bygningsejere.
Derfor bliver en bygning, der har fået byggetilladelse i henhold til de regler, der
var gældende på ansøgningstidspunktet, ikke ulovlig, fordi reglerne efterføl-
gende ændres.
Ved væsentlige ombygninger og anvendelsesændringer af et eksisterende byg-
geri, er der krav om ansøgning om byggetilladelse. Her vil det være det gælden-
de bygningsreglement, der skal lægges til grund for byggesagsbehandlingen, og
der vil derfor i disse tilfælde være krav om installering af automatiske brand-
alarmanlæg mv.
Det er ifølge byggeloven den enkelte bygningsejer, der er ansvarlig for, at byg-
ningen er lovlig, herunder for at personsikkerheden i bygningen lever op til
reglerne på området. Dette gælder uanset, om der er tale om privatejede pleje-
boliger, eller om det er plejeboliger, som ejes af en kommune.”
Som det fremgår ovenfor, finder de nugældende regler om brandalarmer kun
anvendelse på nybyggeri og væsentlige ombygninger. Udover det omkost-
ningsmæssige hensyn, som Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen nævner, skal man
efter det almindelige retssikkerhedsmæssige princip, være meget varsom med
at indføre regler med tilbagevirkende kraft, da det forringer borgeres retssik-
kerhed og kræver, at borgerne altid er informeret om nye regler og har økono-
mi til at indrette sig herefter.
Selvom et byggeri ikke bliver ulovligt i takt med, at der efterfølgende stilles
skærpede krav til fx brandsikkerheden i nybyggeri, så er det vigtigt som byg-
Side 2/3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1318: Spm. om kommentar til artiklen Efter dødsbrand: Krav om røgalarmer på plejehjem, bragt i FOA’s fagblad den 10. august 2018, til transport-, bygnings- og boligministeren
1937759_0003.png
ningsejer løbende at tage stilling til brandsikkerheden i sin bygning og fx over-
veje, om gamle brandtekniske installationer bør udskiftes.
Hvad angår branden på plejehjemmet i Djursland, har Trafik-, Bygge- og Bolig-
styrelsen bedt Dansk Brand- og sikringsteknisk Instut om at lave en brandtek-
nisk undersøgelse af branden. Rapporten indikerer ikke, at der skulle være be-
hov for yderligere brandkrav end dem, som gælder i dag, for at sikre et forsvar-
ligt personsikkerhedsniveau.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen