Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1939111_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 17-09-2018
Enhed: JURA
Sagsbeh.: DEPPKH
Sagsnr.: 1806650
Dok. nr.: 687547
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 22. august 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 1305 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Stine Brix (EL).
Spørgsmål nr. 1305:
”Ministeren
bedes oplyse, hvilke økonomiske omkostninger indførelsen af gebyret på
tolkebistand har i forhold til regionernes administrative udgifter til følgende: identifi-
cering af gruppen af personer der er omfattet af gebyret, generel dokumentation
samt opkrævning af gebyret?”
Svar:
Fremmedsprogstolkning i sundhedsvæsenet udgør en betydelig udgift for det offent-
lige hvert eneste år, og de seneste tal fra Danske Regioner viser, at udgifterne til tol-
kebistand i 2017 udgjorde ca. 170 mio. kr.
Det er ikke rimeligt, at det offentlige skal bruge så stort et beløb på at betale for tol-
kebistand til udlændinge, der har haft bopæl i Danmark i flere år. Derfor har et bredt
flertal i Folketinget indført krav om, at personer, der har været bosat i Danmark i
mere end 3 år, skal betale et gebyr for tolkebistand, som er nødvendig for de pågæl-
dendes behandling hos lægen og på sygehuset.
For regeringen har det afgørende argument for lovændringen været at øge incita-
mentet til at lære dansk for udlændinge, der er bosat i Danmark. Hvis man som ud-
lænding behersker det danske sprog, vil integrationen i det danske samfund blive
nemmere, og det vil være til gavn for den enkelte og for samfundet som helhed.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget L 213 om egenbetaling for tolke-
bistand, forventes det, at lovændringen vil indebære et samlet provenu for det of-
fentlige på ca. 1,2 mio. kr. i 2018 og ca. 2,4 mio. kr. årligt i 2019 og frem. Det forven-
tes derudover, at lovforslaget i begrænset omfang vil have administrative konsekven-
ser for det offentlige, idet regionsrådene fremover som udgangspunkt vil skulle op-
kræve gebyr for tolkebistand ydet til patienter, som har været bosat i landet i mere
end 3 år.
Beregningen af de økonomiske konsekvenser for det offentlige er foretaget på bag-
grund af de anslåede økonomiske konsekvenser ved afskaffelsen af gebyrordningen i
2011. Beregningen er således forbundet med en relativt stor usikkerhed.
Jeg forventer desuden, at regionerne vil administrere ordningen enkelt, ubureaukra-
tisk og inden for lovens rammer.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1305: Spm. om, hvilke økonomiske omkostninger indførelsen af gebyret på tolkebistand har i forhold til regionernes administrative udgifter til følgende: identificering af gruppen af personer der er omfattet af gebyret, generel dokumentation samt opkrævning af gebyret, til sundhedsministeren
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Patrick Kofod Holm
Side 2