Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1937159_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 11-09-2018
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPAJU
Sagsnr.: 1806589
Dok. nr.: 682978
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 21. august 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 1301 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Spørgsmål nr. 1301:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvordan og hvor ofte screeningsprogrammerne for
eksempelvis bryst-, livmoderhals- og tyk- og endetarmskræft bliver evalueret med
henblik på at vurdere effekt i forhold til risikoen for overdiagnostik og at skabe utryg-
hed og sygeliggørelse hos borgerne? For det tilfælde at evalueringer på dette områ-
der ikke er sat i system, vil ministeren så tage initiativ til, at det sker?”
Svar:
Jeg vil gerne indlede med at slå fast, at jeg mener, at de nationale screeningspro-
grammer på kræftområdet er meget vigtige, og at vi med screeningsprogrammerne
har et godt og effektivt redskab til at kunne opfange tegn på kræft på et tidligt stadie.
Derfor synes jeg også, det er vigtigt, at vi har en høj deltagelse i screeningsprogram-
merne.
Mit ministerium har til brug for besvarelsen anmodet om et bidrag fra Sundhedssty-
relsen, som oplyser følgende:
”Der er for hvert af de tre atio ale kræfts ree i gsprogra
er
oprettet kliniske
kvalitetsdatabaser i regi af Regionernes Kliniske Kvalitetsudviklingsprogram (RKKP).
De tre kliniske kvalitetsdatabaser for screening på kræftområdet er:
•Da sk Tar kræfts reening
Database (DTS)
•Da sk Kvalitetsdata ase for Liv oderhalskræfts ree i g DKLS
•Da sk Kvalitetsdata ase for Ma
ografis ree i g DKMS
De tre kliniske kvalitetsdatabaser indeholder hver især op til 10 indikatorer, som af-
rapporteres en gang om året i databasernes årsrapporter. Eftersom de tre kræftfor-
mer, der screenes for, er forskellige i deres sygdomsforløb, varierer indikatorerne fra
program til program.
Indikatorerne opgør primært effekten af det pågældende screeningsprogram i form af
antal fund af screeningsdetekteret kræft, heraf andelen af fund i tidlig fase, ligesom
der også afrapporteres på fund af forstadier til kræft.
Indikatorerne opgør også visse skadesvirkninger. Det er fx muligt at udlede andelen af
falsk positive svar (falsk alarm) ud fra indikatorerne, ligesom DKMS også opgør om-
fanget af interval cancer. Begge forhold, som kan medvirke til at skabe utryghed. Der
afrapporteres ikke på overdiagnostik i de nævnte kliniske kvalitetsdatabaser.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1301: Spm. om, hvordan og hvor ofte screeningsprogrammerne for eksempelvis bryst-, livmoderhals- og tyk- og endetarmskræft bliver evalueret med henblik på at vurdere effekt i forhold til risikoen for overdiagnostik og at skabe utryghed og sygeliggørelse hos borgerne, til sundhedsministeren
Der er for hver indikator opstillet standarder, der angiver henholdsvis et ønskværdigt
og et acceptabelt niveau. Standarderne, som er udledt af nationale erfaringer såvel
som international litteratur, udgør et mål, som man kan evaluere screeningsprogram-
mets resultater op imod.
Årsrapporterne fra de kliniske kvalitetsdatabaser på screeningsområdet gør det mu-
ligt løbende at følge med i og monitorere screeningsprogrammernes resultater med
henblik på eventuelle justeringer af programmerne.
Indikatorerne i de ovenfor omtalte kliniske kvalitetsdatabaser udgør de mest centrale
mål, når programmernes gavnlige og skadelige virkninger skal opgøres. Indikatorerne
er dog ikke udtømmende for screeningsindsatsen.
Sundhedsstyrelsen udgav derfor juni 2018 rapporten:
”Opstart
af det nationale scree-
ningsprogram for tyk- og endetarmskræft, 2014-2016”. Heri stilles der skarpt på resul-
taterne af tarm-kræftscreeningsprogrammets første tre år. Rapporten indeholder
flere procesindikatorer end de, der afrapporteres i DTS årsrapporter, såsom, hvorvidt
fristen for tilbudt undersøgelsesdato ved positivt prøvesvar overholdes, ligesom ande-
len af uegnede afføringsprøver også opgøres. Begge forhold, som kan bidrage til at
skabe usikkerhed hos de borgere, som enten skal vente mere end 14 dage på en opføl-
gende undersøgelse eller de borgere, som skal tage sin afføringsprøve om igen. Rap-
porten er enkeltstående, idet den netop har fokus på opstarten af det nationale scree-
nings-program for tyk- og endetarmskræft.
Sundhedsstyrelsen forventer dog fremover at udgive en årlig statusrapport på scree-
ningsområdet, hvori der afrapporteres samlet på resultaterne af de tre kræftscree-
ningsprogrammer.
Det skal også nævnes, at Sundhedsstyrelsen på mere gennemgribende vis evaluerer
og justerer indholdet af de nationale kræftscreeningsprogrammer, når de faglige an-
befalinger, som ligger til grund for programmerne, revideres. Dette er senest sket i
forbindelse med udgivelsen af Screening for livmoderhalskræft
anbefalinger i maj
2018, som bl.a. kortlagde evidensgrundlaget for HPV-screening med henblik på at af-
gøre, om HPV-screening skal indgå som primær screeningstest i Danmark. Det er lige-
ledes planlagt at revidere de faglige anbefalinger for tarmkræftscreeningsprogram-
met ved udgangen af 2. screeningsrunde, dvs. i 2021. Der eksisterer ikke faglige anbe-
falinger for brystkræftscreeningsprogrammet.
Endelig skal det nævnes, at Sundhedsstyrelsen har nedsat et Rådgivende udvalg for de
nationale screeningsprogrammer. Det rådgivende udvalg samles to gange om året og
rådgiver Sundhedsstyrelsen både om, hvorvidt eksisterende screeningsprogrammer
skal afvikles eller justeres og om nye screeningsprogrammer skal indføres.
Det kan opsummerende siges, at der i øjeblikket eksisterer systematisk og regelmæs-
sigt indhentede tal for effekten af de tre kræftscreeningsprogrammer, som afrappor-
teres årligt i de kliniske kvalitetsdatabaser. Det er tal, som giver et godt udgangs-
punkt at evaluere programmernes effekt ud fra.
Der er for flere af de forhold ved screeningsprogrammerne, der eventuelt kan skabe
utryghed og sygeliggørelse hos borgerne, oprettet indikatorer i de kliniske kvalitetsda-
tabaser, som der måles og rapporteres på systematisk og regelmæssigt. Disse indika-
torer varierer dog fra program til program.
Side 2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1301: Spm. om, hvordan og hvor ofte screeningsprogrammerne for eksempelvis bryst-, livmoderhals- og tyk- og endetarmskræft bliver evalueret med henblik på at vurdere effekt i forhold til risikoen for overdiagnostik og at skabe utryghed og sygeliggørelse hos borgerne, til sundhedsministeren
Det skal endelig nævnes, at vedrørende evalueringen af risiko for overdiagnostik ud-
gør der en særlig problemstilling gældende, da der ikke er international enighed om,
hvordan overdiagnostik kan opgøres og evalueres.”
Jeg kan henholde mig til oplysningerne fra Sundhedsstyrelsen, og har på baggrund af
oplysningerne
herunder at Sundhedsstyrelsen fremover forventer at udgive en årlig
statusrapport på screeningsområdet, hvori der afrapporteres samlet på resultaterne
af de tre kræftscreeningsprogrammer
ikke planer om at iværksætte yderligere tiltag
eller evalueringer af området.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Annemette Juul
Side 3