Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1939557_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 18-09-2018
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPENS
Sagsnr.: 1806585
Dok. nr.: 690672
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 21. august 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 1296 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 1296:
”Vil
ministeren oplyse, hvordan ministeren tænker, at vi kan fjerne den forskelsbe-
handling og diskriminering, som patienter med reproduktionssygdomme oplever i det
offentlig sundhedssystem, når man bl.a. tænker på, at der er restriktioner for antallet
af behandlinger de må modtage på fertilitetsklinikkerne - restriktioner der hverken er
medicinsk eller biologisk begrundede, men alene er et udtryk for ressourcealloke-
ring?”
Svar:
Det følger af § 1a i lov om assisteret reproduktion, at regionsrådene på deres syge-
huse kun må yde behandling med assisteret reproduktion til enlige kvinder, der ikke
har børn og par, der ikke har fælles børn. En enlig kvinde eller et par, der har fået et
barn som led i behandling med assisteret reproduktion og som efter endt behandling
fortsat har nedfrosne æg, kan dog inden for 5 år tilbydes oplægning af de nedfrosne
øg med henblik på at få flere børn.
Bestemmelsen afspejler serviceniveauet for det offentlige tilbud af assisteret repro-
duktion, som også før, at § 1a blev indført ved lov nr. 535 af 8. juni 2006, blev fulgt af
stort set alle offentlige sygehuse. Bestemmelsen sikrer dermed en ensartet adgang i
hele landet til behandling med assisteret reproduktion i det offentlige sygehusvæsen.
Jeg kan i den forbindelse tilføje, at ikke blot den daværende regering, men også Soci-
aldemokratiet, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Det Radikale
Venstre ved behandlingen af lovforslaget støttede fastlæggelsen af serviceniveauet
med § 1 a i lov om assisteret reproduktion.
Det er regionernes ansvar at sikre, at ressourcerne fordeles bedst muligt og har der-
for kompetence til, inden for lovgivningens rammer, at fastsætte et serviceniveau for
de behandlinger der tilbydes.
I dag indgår det i regionernes serviceniveau, at der på offentlige fertilitetsklinikker
som udgangspunkt tilbydes tre behandlingsforsøg med insemination og tre behand-
lingsforsøg med IVF-behandling.
Det er min opfattelse, at det fastlagte serviceniveau tager højde for den nødvendige
prioritering af ressourcer i sygehusvæsenet, og at der i forvejen bruges en del res-
sourcer på området.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1296: Spm. om, hvordan ministeren tænker, at vi kan fjerne den forskelsbehandling og diskriminering, som patienter med reproduktionssygdomme oplever i det offentlig sundhedssystem, når man bl.a. tænker på, at der er restriktioner for antallet af behandlinger de må modtage på fertilitetsklinikkerne, til sundhedsministeren
Det regionale serviceniveau vurderer jeg derfor er udtryk en rimelig balance mellem
prioriteringen af et offentligt tilbud om assisteret reproduktion og prioriteringen af
den traditionelle sygdomsbehandling i sygehusvæsenet.
Jeg agter på den baggrund ikke at tage initiativ til en ændring af serviceniveauet fast-
sat i § 1 a i lov om assisteret reproduktion.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Emilie Norré Sørensen
Side 2