Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1937562_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 12-09-2018
Enhed: SUNDOK
Sagsbeh.: DEPSIS
Sagsnr.: 1806785
Dok. nr.: 686077
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 21. august 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 1287 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 1287:
”I
forlængelse af Lægeforeningens kritik af lovforslaget om nærhedsfinansiering, jf.
artikle ”Ny lo skubber patie ter ud
af hospitaler: De svage risikerer
at bli e tabt” bragt på
.A ise .dk de 4. august
8, bedes i istere
kommentere på:
hvordan ministeren vil sikre, at de praktiserende læger bliver i stand til at
løse de mange nye opgaver, som de pålægges med nærhedsprincippet?
lægeforeningens påstand om, at kommunerne ikke vil være i stand til at
løfte opgaven inden for nær fremtid?
lægeforeningens kritik af, at de svageste patienter risikerer at få en ringere
sundhedsbehandling i fremtiden som følge af nærhedsprincippet?
hvilke tiltag regeringen har taget ud over de tiltag, der lå i Lægedækningsaftalen fra
2017, for at sikre praktiserende læger nok til at tage vare på de mange nye sundheds-
og behandlingsopgaver som følger af nærhedsprincippet, og oplyse om ministeren
mener, at kommunerne i dag er kvalificeret nok til at tage sig af en række af de nye
specialiserede sygehusopgaver?”
Svar:
Den nye styringsmodel, der blev aftalt med Danske Regioner i juni 2018, har til formål
at sætte en ny overordnet retning for sundhedsvæsenet.
Den ny styringsmodel indebærer en afskaffelse af 2%-produktivitetskravet og den
statslige aktivitetspulje og en lancering af Nærhedsfinansiering.
Aktivitetsstyringen med 2%-produktivitetskravet og aktivitetspuljen har over en år-
række sat mål for øget aktivitet inde på sygehusene og været med til at nedbringe
høje ventelister. Men aktivitetsstyringen med fokus på at øge aktiviteten inde på sy-
gehusene kan imidlertid stå i vejen for et styrket nært sundhedsvæsen, hvor tilbud-
dene og behandlingen sker i borgerens nærmiljø. Derfor har regeringen valgt at
fjerne 2%-produktivitetskravet og aktivitetspuljen.
Den ny nærhedsfinansiering afløser aktivitetsstyringen og skal bidrage til et øget le-
delsesmæssigt fokus det nære og på sammenhæng på tværs af sektorer. Hvor der
med den tidligere styringsmodel med aktivitetspulje og produktivitetskrav var fokus
på at øge aktiviteten
inde på sygehusene,
har denne model fokus på øget sammen-
hæng mellem sektorer, så der i højere grad tages hånd om ikke mindst svage patien-
ter, der får hjælp fra flere sektorer i sundhedsvæsnet.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1287: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at de praktiserende læger bliver i stand til at løse de mange nye opgaver, som de pålægges med nærhedsprincippet, til sundhedsministeren
Regeringen ønsker, at almen praksis spiller en nøglerolle i det danske sundhedsvæsen
i dag såvel som i fremtiden. Og der er behov for at styrke og modernisere almen
praksis, hvis de praktiserende læger eksempelvis skal kunne varetage flere opgaver
fremover.
Derfor lancerede regeringen et udspil om fremtidens almen praksis,
”E læge tæt på
dig”,
i juni 2018, som indebærer:
119 millioner kroner til at løfte og styrke almen praksis
600 millioner kroner investeret i moderne fysiske rammer for almen praksis
8 mål for almen praksis
16 initiativer, der skal sikre flere læger, fortsat høj kvalitet og en mere dyna-
misk almen praksis
30 nye videreuddannelsesforløb i almen praksis i både 2019 og 2020
Initiativerne og målene har til formål at sikre flere læger i fremtiden, så den enkelte
læge får mere tid til kerneopgaven. Derudover skal initiativerne bl.a. medvirke til at
sikre bedre kvalitet
uanset læge. Med andre ord, må det ikke være et postnummer,
der er afgørende for, om man får et tilbud af høj kvalitet eller ej. Og hvis der i fremti-
den skal flyttes nye opgaver ud til eksempelvis almen praksis, er det helt afgørende,
at de er klar til at varetage dem.
Udviklingen af det nære sundhedsvæsen er en løbende proces, der både kræver, at
kvaliteten i det primære sundhedsvæsen forbedres, og at styringen understøtter
denne vision. Med den statslige aktivitetspulje var der ikke incitament til denne ud-
flytning.
Dermed også sagt, at der med et nyt fokus i sundhedsvæsenet på nærhed ikke skal
være patienter, som oplever dårligere behandling. Hensynet er, at patienter skal op-
leve bedre forløb og fx i højere grad blive hjulpet med en telemedicinsk løsning med
en telefon-konsultation eller hos egen læge frem for at skulle køre til kontrol på det
specialiserede sygehus.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Silas Skovsbo
Side 2