Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1935662_0001.png
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
Sundheds- og Ældreudvalget, Christiansborg, den 14. august 2018 kl. 15.00-16.00.
Samrådsspørgsmål BS, BT og BU (stillet af Kirsten Normann Andersen (SF))
SUU alm. del - Samrådsspørgsmål BS
Ministeren bedes forholde sig til og give sin forklaring på, at man flere steder i ældreplejen
har områder, der er så dårligt bemandet, at man reelt ikke kan gennemføre en faglig kon-
flikt, fordi stedet kun har bemanding svarende til nødberedskab eller mindre. Stederne vil
dermed have svært ved at sikre et nødberedskab i forbindelse med de varslede faglige
konflikter, fordi man i den daglige drift er afhængig af vikarer, løst ansatte m.m. og derfor
alt andet lige
å være u der e a det. Der he vises til ”Lo kout-
og strejkevarsler afblæ-
ses:
Sosu'er u dtages fra ko flikt” ragt i
Avisen.dk
den 12. april 2018.
SUU alm. del - Samrådsspørgsmål BT
Ministeren bedes redegøre for, hvor omfattende problemet med underbemandinger på
landets plejecentre, således at stedet er afhængig af vikarer og løst ansatte m.m. i den
daglige drift og personalet som følge heraf ikke kan indgå i en faglig konflikt. Der henvises
til ”Lo kout-
og strejkevarsler afblæses: Sosu'er
u dtages fra ko flikt” ragt i
Avisen.dk
den
12. april 2018.
SUU alm. del - Samrådsspørgsmål BU
Ministeren bedes redegøre for, hvordan regeringen i de kommende økonomiforhandlinger
med KL vil håndtere problemet med den angivelige underbemanding på landets pleje-
hjem?
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1283: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 14/8-18 om underbemanding på landets plejehjem, til ældreministeren
Tak til spørgeren for invitationen til samrådet her i dag.
Samrådsspørgsmålene handler om bemanding i ældreplejen. De
er oprindeligt stillet i april på et tidspunkt, hvor der var varslet
strejker på ældreområdet, men endnu ikke indgået nogen
aftaler.
Jeg er glad for, at de offentlige overenskomstaftaler
efterfølgende er faldet på plads. Ingen havde været tjent med
en konflikt. Derudover vil jeg ikke i dag kommentere nærmere
på de forhandlinger, der foregik i Forligsinstitutionen.
Det er i stedet vigtigt for mig at slå fast, at plejetrængende
ældre altid skal have den bedst mulige behandling, pleje og
omsorg. Det måtte en eventuel konflikt ikke have ændret på.
***
Der er stillet tre samrådsspørgsmål, spørgsmål BS, BT og BU,
som jeg vil besvare samlet.
I spørgsmål BS bliver jeg bedt om at forholde mig til
bemandingen i ældreplejen og muligheden for at gennemføre
en konflikt.
Side 2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1283: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 14/8-18 om underbemanding på landets plejehjem, til ældreministeren
Lad mig starte med at slå fast, at vi har en
rekrutteringsudfordring i ældreplejen. Forskellige analyser peger
på, at det nu og i de kommende år vil være vanskeligt at
rekruttere tilstrækkeligt med social- og sundhedspersonale i
kommunerne. Regeringen anderkender denne udfordring, og vi
tager den meget alvorligt.
Derfor blev vi i foråret enige med alle partier i Folketinget om, at
regeringen skulle iværksætte en kortlægning af kommuner og
regioners problemer med at rekruttere kvalificeret arbejdskraft,
herunder en vurdering af, hvordan social- og
sundhedsuddannelserne kan rekruttere flere elever. Denne
kortlægning er nu i fuld gang med at blive gennemført, og jeg
ser frem til, at vi allerede i slutningen af denne måned skal
drøfte rekrutteringsudfordringerne.
***
Var forårets overenskomstforhandlinger endt i en konflikt på
området, er det klart, at vi havde stået i en ekstraordinær
situation, hvor arbejdet skulle have været tilrettelagt på en
anden måde end til daglig.
Side 3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1283: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 14/8-18 om underbemanding på landets plejehjem, til ældreministeren
Det ville i sådan en situation have været helt afgørende, at der
var det relevante nødberedskab i de dele af ældreplejen, som
ville være omfattet af en strejke.
Jeg ved, at nogle plejehjem gav udtryk for, at de havde
udfordringer med at stille det rette beredskab i tilfælde af en
konflikt.
De ældre borgeres sikkerhed og helbred kommer i første række,
og derfor valgte KL også sammen med FOA og DSR at undtage
en række enheder og institutioner på sundheds- og
ældreområdet fra en eventuel konflikt. De konkrete tal kommer
jeg tilbage til.
Jeg vil starte med at bemærke, at det jo er en kommunal opgave
at tilrettelægge opgaverne og fastlægge vagtplanerne, så der er
de rette ressourcer til stede i ældreplejen.
Kommunerne har i dag en lovgivningsmæssig forpligtelse efter
serviceloven til at sikre, at borgerne får den omsorg og pleje,
som de har brug for.
Side 4
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1283: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 14/8-18 om underbemanding på landets plejehjem, til ældreministeren
Plejen og omsorgen skal tage udgangspunkt i en konkret,
individuel vurdering af den enkelte borgers behov og
forudsætninger, og plejen og omsorgen skal kunne varetages
døgnet rundt.
Det er den enkelte kommunes opgave at sikre en god og
hensigtsmæssig tilrettelæggelse af ældreplejen, der tager
hensyn til borgernes ønsker og de lokale behov.
***
For mig som ældreminister er det afgørende, at kommunerne
har de bedst mulige rammer for at sikre en god og værdig
ældrepleje.
Regeringspartierne har sammen med Dansk Folkeparti
prioriteret ældreområdet højt med de seneste finanslove,
ligesom der for første gang nogensinde med satspuljen for 2018
er indgået en selvstændig aftale på ældreområdet.
Side 5
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1283: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 14/8-18 om underbemanding på landets plejehjem, til ældreministeren
Vi har med finansloven for 2018 bl.a. afsat 500 mio. kr. årligt til
en bedre bemanding i ældreplejen på plejehjem og i
hjemmeplejen.
Kommunernes redegørelser for bemandingspuljen viser, at
kommunerne forventer at bruge ca. 40 procent af midlerne på
opjustering af arbejdstiden for eksisterende medarbejdere og
ca. 60 procent på nye medarbejdere i ældreplejen.
Det svarer til tæt på 300 mio. kr. på nye medarbejdere og tæt på
200 mio. kr. til opjustering af arbejdstiden for eksisterende
medarbejdere.
Med finanslovsaftalen for 2018 blev der også afsat 70 mio. kr.
fra 2018-2021 til at styrke kommunernes arbejde med at
reducere sygefraværet.
Et reduceret sygefravær går hånd i hånd med et godt
arbejdsmiljø, og understøtter dermed bemandingen i
ældreplejen.
Side 6
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1283: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 14/8-18 om underbemanding på landets plejehjem, til ældreministeren
Også med tidligere års finanslove og indførelsen af
værdighedsmilliarden og klippekortet til plejehjemsbeboere har
kommunerne fået mulighed for at ansætte flere medarbejdere i
ældreplejen.
Ser vi på kommunernes regnskabstal, så er kommunernes
serviceudgifter til ældreområdet steget med 1,8 mia. kr. siden
regeringen kom til i 2015, når der medregnes de løft, der følger
af de seneste finanslovsaftaler. Det er jeg meget tilfreds med.
Og jeg har også noteret mig, at overenskomstaftalen mellem KL
og Forhandlingsfællesskabet inkluderede en rekrutteringspulje
på 522 mio. kr., målrettet social- og sundhedspersonale.
Det er midler, som blandt andet skal bruges til højere løn og
tillæg for arbejde på skæve tidspunkter og dermed gøre det
nemmere for kommunerne at rekruttere social- og
sundhedspersonale. Samtidig sender puljen et klart signal om, at
social- og sundhedspersonale er helt centrale for den
kommunale velfærd.
Side 7
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1283: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 14/8-18 om underbemanding på landets plejehjem, til ældreministeren
Jeg vil nu gå til spørgsmål BT, hvor der spørges til, hvor udbredt
det er, at medarbejdere på plejehjem ikke kan indgå i konflikt på
grund af vanskeligheder ved at stille et nødberedskab.
Et nødberedskab skal opretholde væsentlige funktioner i
tilfælde af en arbejdsmarkedskonflikt. Det skal etableres, hvis
der er tale o
ar ejde, ’der er livsvigtigt, uopsætteligt
og
påkrævet for at undgå helbreds- og/eller varigt
førlighedstrue de følger’.
Nødberedskabet skal altså udføre
livsvigtigt og nødvendigt arbejde for at undgå helbredstruende
følger for borgere.
***
Lad mig igen sige, at der selvfølgelig på plejehjem skal være den
rette bemanding, så borgerne på alle tider af døgnet kan få den
pleje og omsorg, som de har behov for.
Sundheds- og Ældreministeriet har til besvarelse af
samrådsspørgsmålet indhentet bidrag fra KL i forhold til antal
enheder, der med henvisning til vanskeligheder med at stille et
nødberedskab, blev undtaget fra konfliktvarslet.
Side 8
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1283: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 14/8-18 om underbemanding på landets plejehjem, til ældreministeren
KL har oplyst, at der ikke under forårets konflikt var varslet
lockout af social- og sundhedspersonale og sygeplejersker på
sundheds- og ældreområdet. Dog med undtagelse af
sundhedsplejersker,
der var o fattet af KL’s lo koutvarsel til
DSR.
FOA havde varslet strejke i 46 kommuner, og DSR havde varslet
strejke i 23 kommuner. Der blev ifølge en optælling foretaget af
KL i april 2018 indgået undtagelsesaftaler på sundheds- og
ældreområdet for i alt 33 institutioner og enheder i 14
kommuner.
Aftalerne fordelte sig på følgende måde:
- Imellem KL og FOA blev der indgået undtagelsesaftaler for
i alt 16 enheder og institutioner i 10 kommuner.
- Imellem KL og DSR blev der indgået undtagelsesaftaler for
i alt 17 institutioner i fem kommuner. 15 af
undtagelsesaftalerne var
på aggru d af DSR’s
strejkevarsel, mens to af aftalerne var
u dtagelser for KL’s
lockoutvarsel.
Side 9
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1283: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 14/8-18 om underbemanding på landets plejehjem, til ældreministeren
Baggrunden for, at det i enkelte kommuner har været
nødvendigt at undtage institutioner og enheder er blandt andet,
at de har et antal vakante stillinger eller medarbejdere, som er
på orlov eller sygemeldt. At der er vakante stillinger resulterer i,
at kommunerne til daglig gør brug af vikarer for at holde driften
kørende.
Hovedårsagen til de mange vakante stillinger på ældre- og
sundhedsområdet er ifølge KL de rekrutteringsudfordringer, som
kommunerne i dag er udfordret af.
Som jeg nævnte indledningsvist anderkender regeringen
rekrutteringsudfordringen blandt social- og sundhedspersonale
og sygeplejersker på sundheds- og ældreområdet, og vi tager
den meget alvorligt. Derfor gennemfører vi nu en kortlægning af
kommuners og regioners problemer med at rekruttere
kvalificeret arbejdskraft.
***
Jeg vil nu gå videre til samrådsspørgsmål BU, hvor jeg bliver bedt
om at redegøre for, hvordan regeringen i de kommende
økonomiforhandlinger med KL vil håndtere spørgsmålet om
bemanding på landets plejehjem.
Side 10
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1283: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 14/8-18 om underbemanding på landets plejehjem, til ældreministeren
Siden april, hvor samrådsspørgsmålene blev stillet, har vi jo
landet en økonomiaftale med KL.
Med aftalen om kommunernes økonomi for 2019 er der
prioriteret 2,3 mia. kr. til borgernær kernevelfærd.
Økonomiaftalen tilfører blandt andet 100 mio. kr. i 2018 til at
styrke de sundhedsfaglige kompetencer i kommunerne.
Kompetenceløftet er målrettet sygeplejersker, social- og
sundhedsassistenter og
–hjælpere,
og skal blandet andet
understøtte kommunernes muligheder for rekruttering.
Jeg er glad for, at vi endnu engang har indgået en aftale med KL,
som sætter ældreområdet højt.
For vi har virkelig brug for, at flere unge får lyst til tage en social-
og sundhedsuddannelse og får øjnene op for det
livsbekræftende arbejdsliv, som disse uddannelser åbner op for.
***
Side 11
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1283: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 14/8-18 om underbemanding på landets plejehjem, til ældreministeren
Afslutningsvis vil jeg understrege, at det for regeringen er helt
afgørende, at ældre borgere får en værdig pleje og omsorg, der
giver dem mulighed for at fortsætte med at leve deres liv med
mest mulig selvbestemmelse og livskvalitet.
Det betyder også, at der skal være den rette bemanding i
ældreplejen, så borgerne kan få den omsorg og pleje, som de
har behov for.
Tak for ordet.
Side 12