Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1934697_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 05-09-2018
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPCRV
Sagsnr.: 1806846
Dok. nr.: 681231
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 8. august 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 1254 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 1254:
”Ministeren bedes oplyse, om det fortsat er sådan, at medikamentel behandling skal
afprøves først, før der f.eks. kan bevilges en kugledyne som fastslået af Ankestyrelsen
i dec. 2015, på trods af Sundhedsstyrelsens Nationale kliniske retningslinjer under-
streger, at det er hensigtsmæssigt at begynde behandling med ikke-farmakologiske
interventioner hos børn?”
Svar:
Det er fortsat er sådan, at det af Sundhedsstyrelsens nationale kliniske retningslinje
fra 23. maj 2014 for udredning og behandling af ADHD hos børn og unge blandt andet
fremgår, at det er hensigtsmæssigt at begynde behandling med ikke-farmakologiske
interventioner hos børn med mindre grad af funktionsnedsættelse. Børn og unge
med sværere funktionsnedsættelse kan desuden have gavn af tillæg af farmakologisk
behandling. Kombinationen af indsatser bør basere sig på barnets eller den unges
symptomer, grad af funktionsnedsættelse og almene trivsel.
Sovemedicin er dermed stadig
ikke
førstevalg i behandlingen af børn og unge med
søvnproblemer.
En kugle- eller kædedyne kan i nogle tilfælde have god effekt på særligt søvnbesvær
hos børn og unge. Disse dyner er fyldt med små plastikkugler, der lægger sig tæt og
tungt omkring den sovende og hos nogle giver øget kropsbevidsthed og tryghed og
herved rum for søvnen. Kæde- og kugledyner kan derfor til nogle børn og unge an-
vendes i stedet for eller som supplement til sovemedicin.
Kugle- og kædedyner kan være såvel behandlingsredskaber, hvortil regionerne har le-
verings- og betalingsansvaret, som hjælpemidler, hvortil kommunerne har leverings-
og betalingsansvaret.
Hvorvidt der i en konkret situation vil være tale om, at en kugle- eller kædedyne skal
anses som et behandlingsredskab eller som et hjælpemiddel, afhænger af den sam-
menhæng, som dynen indgår i, og de behov, som den skal afhjælpe.
Behandlingsredskaber er redskaber, apparater m.v., som patienten forsynes med
som en naturlig del af behandling på sygehus eller i speciallægepraksis, der efter af-
tale med sygehusvæsenet varetager opgaver for dette, eller som led i eller som en
fortsættelse af den iværksatte behandling med det formål enten at tilvejebringe
yderligere forbedring af det resultat, som er opnået ved sygehusbehandling, eller for
at forhindre forringelse af dette resultat. Det fremgår også af det såkaldte afgræns-
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1253: Spm. om der er sket en ændring i praksis i forhold til mere brug af kugledyner i behandlingen af søvnløshed i stedet for medikamentel behandling f.eks. i form af metalomin, til sundhedsministeren
ningscirkulære, jf. cirkulære nr. 9651 af 19. december 2012 om afgrænsning af be-
handlingsredskaber, hvortil udgiften afholdes af sygehusvæsenet.
Hvis en kugle- eller kædedyne anvendes for at opnå yderligere forbedring af behand-
lingsresultatet eller for at forhindre forringelse af behandlingsresultatet, er dynen at
anse som et behandlingsredskab, hvortil regionen har leverings- og betalingsansva-
ret.
I forlængelse heraf skal Sundheds- og Ældreministeriet bemærke, at behandlingsred-
skaber kan udleveres til både midlertidigt og permanent brug. At en patient eventuelt
har behov for et givent redskab i en længere periode – eller resten af livet – medfører
derfor ikke, at der per definition er tale om et hjælpemiddel, hvortil hjælpen alene
kan ydes af kommunen efter servicelovens regler.
Det fremgår af Ankestyrelsens principafgørelse 94-15 fra december 2015, at en kugle-
eller kædedyne ikke kan bevilges som et hjælpemiddel alene for at undgå medicinsk
behandling af et barn, og at relevant medicinsk behandling uden væsentlig helbreds-
risiko må være afprøvet, før en kugle- eller kædedyne kan bevilges af en kommune
efter servicelovens regler om bevilling af hjælpemidler ved varig funktionsnedsæt-
telse.
Ankestyrelsen hører under økonomi- og indenrigsministerens ressort. Det følger af
retssikkerhedslovens § 68, stk. 1, som hører under børne- og socialministeren, at An-
kestyrelsen er uafhængig af instruktioner vedrørende afgørelsen af den enkelte sag.
Ankestyrelsens afgørelser kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf.
retssikkerhedslovens § 50, stk. 4, der hører under økonomi- og indenrigsministeren.
Sundheds- og Ældreministeriet har derfor ikke mulighed for at udtale sig om Ankesty-
relsens principafgørelse. Det skal dog bemærkes, at principafgørelse 94-15 vedrører
bevilling af kugle- og kædedyner som hjælpemiddel – ikke som et behandlingsred-
skab.
Hvis det giver anledning til tvivl, om et konkret redskab skal kategoriseres som et be-
handlingsredskab eller et hjælpemiddel, og der derved opstår tvivl om, hvilken myn-
dighed der er ansvarlig for betaling af et nødvendigt behandlingsredskab eller hjælpe-
middel, som skal betales af regionen eller kommunen, er det vigtigt, at tvivlen ikke
kommer borgeren til skade. Den myndighed, der har tættest kontakt til borgere, skal i
givet fald umiddelbart levere det nødvendige behandlingsredskab eller hjælpemiddel
til borgeren, hvorefter betalingsspørgsmålet må afklares efterfølgende mellem de in-
volverede myndigheder. Det fremgår også af afgrænsningscirkulæret.
Det betyder, at uanset, om en praktiserende læge henviser barnet eller den unge til
yderligere udredning og behandling på sygehus eller til at kontakte sin kommune for
hjælp til en varig funktionsnedsættelse, vil patienten ved behov have ret til at få udle-
veret det nødvendige behandlingsredskab eller hjælpemiddel fra den pågældende
myndighed, som efterfølgende må søge betalingsansvaret afklaret med rette myndig-
hed.
Det kan være hensigtsmæssigt, hvis den praktiserende læge fra starten henviser bar-
net eller den unge med særligt søvnbesvær til en relevant speciallæge på sygehus i de
tilfælde, hvor den praktiserende læge vurderer, at patienten har behov for en kugle-
eller kædedyne som behandlingsredskab.
Side 2
2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1253: Spm. om der er sket en ændring i praksis i forhold til mere brug af kugledyner i behandlingen af søvnløshed i stedet for medikamentel behandling f.eks. i form af metalomin, til sundhedsministeren
Det er en børne- og ungdomspsykiatrisk speciallægeopgave at vurdere, om et barn el-
ler en ung under 18 år har behov for medikamentel behandling af en psykisk lidelse,
herunder særligt søvnbesvær. Har en speciallæge vurderet, at der er behov for be-
handling af barnets eller den unges søvnbesvær med lægemidler – eventuelt som
supplement til en kugledyne eller lignende – fremgår det af Sundhedsstyrelsens vej-
ledning, at før behandling med lægemidlet melatonin mod søvnforstyrrelser skal der
være foretaget søvnregistrering i minimum 14 dage. Også søvnhygiejniske principper
skal være grundigt afprøvet. Det vil sige, at gode rutiner og regelmæssighed omkring
barnets indsovning skal være på plads.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Camilla Rosengaard Villumsen
Side 3
3