Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1840194_0001.png
NOTAT
15. november 2017
17/08986-3
cfs-dep
Bidrag til SUU-spørgsmål vedr. tvangslicens
Sundhedsministeriet har anmodet Erhvervsministeriet om bidrag til SUU
alm. del – spm 124 vedr. brug af compulsory licence (tvangslicens) ifm.
lægemidlet Spinraza. Der er anmodet om bidrag vedrørende reglerne for
tvangslicens, baggrunden for reglerne samt hvornår man typisk benytter
sig af tvanslicens. Erhvervsministeren kan oplyse følgende:
Reglerne for brug af tvangslicens
Tvangslicens er en lovhjemlet indskrænkning i patenthaverens eneret,
hvor det ved rettens beslutning gøres muligt for tredjemand at udnytte
indehaverens opfindelse.
Reglerne om tvangslicens for patenter findes i patentlovens §§ 45-50,
samt EU-forordning nr. 816/2006 af 17. maj 2006
Om tvangslicens til
udnyttelse af patenter vedrørende fremstilling af farmaceutiske produkter
med henblik på eksport til lande med folkesundhedsproblemer.
Tvangslicens kun kan meddeles den, som ikke har kunnet opnå licens på
rimelige vilkår ved aftale, og som kan antages at være i stand til at ud-
nytte opfindelsen på rimelig og forsvarlig måde og i overensstemmelse
med licensen, jf. patentlovens § 49.
Baggrunden for tvangslicens
Det fremgår af forarbejderne til patentloven nr. 479 af 20. december 1967
og den bagvedliggende Nordiske Betænkning 1963:6, at tvangslicens hin-
drer, at den eneret, som patent medfører, kommer i strid med betydnings-
fulde samfundsinteresser eller væsentlige hensyn til den industrielle ud-
vikling eller alminhedens interesser.
Hvornår man typisk benytter sig af tvangslicens
Tvangslicens kan benyttes i følgende tilfælde:
1. Tvangslicens pga. manglende udøvelse af patentet, dvs. hvis patentet
ikke har været anvendt (patentlovens § 45).
2. Afhængighedslicens, hvor den patenterede opfindelse ikke kan udnyt-
tes erhvervsmæssigt uden at krænke et andet patent (patentlovens §
46). Rent praktisk er dette normalt ensbetydende med, at den afhæn-
gige opfindelse er en forbedring og/eller videreudvikling af den alle-
rede patenterede opfindelse.
3. Tvangslicens på basis af almene interesser, dvs. vigtige samfunds-
mæssige interesser der gør det påkrævet, fx hensyn til statens sikker-
hed og forsyning med medicinvarer (patentlovens § 47).
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 124: Spm. om ministeren vil tage initiativ til at undersøge, om det er muligt at bruge muligheden for compulsory licence til behandling af mennesker med spinal muskelatrofi (SMA), til sundhedsministeren
2/2
Det er Sø- og Handelsretten, der i første instans afgør, om tvangslicens
skal meddeles. De bestemmer, i hvilket omfang opfindelsen må udnyttes,
samt fastsætter vederlaget og de øvrige vilkår for tvangslicensen, jf. pa-
tentlovens § 50.