Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1930406_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 24-08-2018
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPENR
Sagsnr.: 1806194
Dok. nr.: 667645
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 6. august 2018 stillet følgende spørgs-
mål nr. 1234 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Stine Brix (EL).
Spørgsmål nr. 1234:
”Ministeren bedes oplyse, om der er lovgivningsmæssig hjemmel til at opstille ringere
vilkår for tilgængeligheden til praktiserende læger, tandlæger, fysioterapeuter m.fl.,
når der er tale om flytning inden for samme planlægningsområde, end når der er tale
om flytning mellem 2 planlægningsområder?”
Svar:
Sundhedsloven opstiller alene specifikke krav til praksisplanlægning for almen læge-
praksis. Det fremgår således af sundhedslovens § 206 a, at sundhedskoordinationsud-
valget (dvs. regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen i fællesskab, jf. sund-
hedslovens § 204) i hver valgperiode skal udarbejde en praksisplan vedrørende almen
praksis, der udgør en del af regionens sundhedsplan.
Praksisplanen skal revideres i valgperioden, hvis der sker væsentlige ændringer i dens
forudsætninger. Praksisplanen skal inden den endelige vedtagelse forelægges for
Sundhedsstyrelsen, som yder rådgivning vedrørende praksisplanens udformning.
Praktiserende læger, der ønsker at flytte praksis, skal, jf. sundhedslovens § 57b, stk. 2,
indhente regionsrådets godkendelse. Regionen skal som udgangspunkt godkende flyt-
ningen, hvis den ikke ændrer forudsætningerne for praksisplanen eller er i strid med
denne, jf. § 206 a.
Sundhedslovens § 204 - og bekendtgørelse nr. 256 af 19. marts 2014 om praksisplan-
udvalg for almen praksis, som er udstedt i medfør heraf - indeholder dog ikke særskilte
bestemmelser, som regulerer adgangsforhold. Ligeledes er der ikke i lovgivningen op-
stillet tilsvarende krav til praksisplaner for de øvrige praksisområder.
For de praktiserende tandlæger er vilkårene for tandlægehjælp med offentligt tilskud
ikke fastsat ved overenskomst, men reguleret ved lov fra og med 1. juni 2018. Det skal
ses i lyset af, at tandlægeoverenskomsten er opsagt med virkning fra samme dato.
Samtidig har regeringen og alle Folketingets partier i februar 2018 har indgået
Politisk
aftale om nye rammer for voksentandplejen.
De nærmere bestemmelser vedr. indretning m.v. af tandlægepraksis er derfor fastsat i
bekendtgørelse nr. 581 af 25. maj 2018 om tilskud til behandling hos praktiserende
tandlæge. Det fremgår her af bekendtgørelsens § 10, at en tandlæges praksisdeklara-
tion bl.a. skal indeholde information om tilgængelighed og adgangsforhold, herunder
om klinikken kan modtage bevægelseshæmmede patienter.
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1235: Spm. om en aftaletekst i en overenskomst berettiger til at opstille ringere krav for tilgængelighed til praktiserende læger, tandlæger, fysioterapeuter m.fl. ved flytning inden for samme planlægningsområde, end når der er tale om flytning mellem 2 planlægningsområder, til sundhedsministeren
Der er således ikke fastsat særskilte bestemmelser i sundhedslovgivningen, som speci-
fikt regulerer tilgængelighed og adgangsforhold ved flytning af praksis mellem forskel-
lige geografiske områder. Derfor er det heller ikke et lovkrav, at bestemmelserne i
praksisoverenskomsterne skal sikre ens vilkår for tilgængelighed ved flytning, når flyt-
ningen sker hhv. inden for en region og mellem to regioner.
Jeg bemærker dog, at bygningsreglementets bestemmelser om bl.a. niveaufri adgang
og handicaptoiletter generelt skal overholdes, og at der også henvises til disse bestem-
melser i flere praksisoverenskomster og i bemærkningerne til ovenstående ændring af
sundhedsloven pr. 1. juni 2018 vedr. tandlægeområdet.
Bygningsreglementet henhører under Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Emil N. Rasmussen
Side 2
2