Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1928233_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 20-08-2018
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPMAS
Sagsnr.: 1805878
Dok. nr.: 670394
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 30. juli 2018 stillet følgende spørgs-
mål nr. 1228 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 1228:
”Fiktivt
eksempel 1:
En mandlig 29-årig borger har i flere uger udvist tiltagende psykotisk adfærd. Han bli-
ver opfordret til at søge læge, men afviser, at han er syg/psykotisk. Pårørende må til
sidst kontakte 1813
Psykiatrisk Akutteam
og bede dem komme og foretage en
vurdering af deres pårørende. Psykiatrisk Akutteam rekvirerer også politiet, da man-
den ved tidligere indlæggelser har udvist voldelig adfærd. Borgeren bliver vurderet
tydeligt psykotisk og bliver taget med af lægeambulancen og kørt til psykiatrisk akut-
afdeling på det nærliggende hospital
denne gang uden voldeligt udfald mod læger
eller politi.
Spørgsmål:
Vil ministeren vurdere, om det fiktive eksempel 1 ovenfor udgør en tvangsindlæg-
gelse? I benægtende fald bedes ministeren oplyse, hvilke forhold der skal være op-
fyldt, for at det kan kaldes en tvangsindlæggelse.
Fiktivt eksempel 1 fortsat
version 1
Borgeren er nu indlagt til vurdering på den akutte afdeling. Han har ikke taget sin me-
dicin siden sidste indlæggelse. Han bliver vurderet tydeligt psykotisk og medicinkræ-
vende og bliver under indlæggelsen meget uenig med én af sundhedsmedarbejderne
og gør voldeligt udfald mod ham. Patienten bliver lagt i bælte og fodrem i 3 døgn, før
der er ro på ham igen. Nogle dage senere bliver patienten overført til lukket afdeling,
hvor han, inden han træder ind på afdelingen (i vindfanget mellem den yderste dør
og døren ind til afdelingen
– også kaldet ”sluse ” , bliver oplyst, at ha u bliver i d-
lagt på en lukket afdeling, og han bliver spurgt, om han vil indvillige i dette. Patienten
siger ja og går med ind på afdelingen.
Spørgsmål: Vil ministeren vurdere, om indlæggelsen i dette
tilfælde u ”ko verteres”
til e frivillig i dlæggelse, blot ved, at patie te bliver stillet dette spørgs ål i ”slu-
se ”, eller o det forbliver e tva gsi dlæggelse , hvis vedko
e de fra starte
blev tvangsindlagt? Vil ministeren endvidere oplyse, om en frivillig indlæggelse kan
”ko verteres” til e tva gsi dlæggelse ved overflyt i g fra akutafdeli ge til de luk-
kede afdeling? I benægtende fald bedes ministeren oplyse, hvorfor patienten kan
blive indlagt på en lukket afdeling.
Fiktivt eksempel 1 fortsat
version 2
Borgeren er nu indlagt til vurdering på den akutte afdeling. Han har ikke taget sin me-
dicin siden sidste indlæggelse, hvilket er ét år siden. Han bliver vurderet tydeligt psy-
kotisk og medicinkrævende, men opfører sig pænt. Patienten vil fortsat ikke modtage
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1228: Spm. om det fiktive eksempler udgør en tvangsindlæggelse m.v., til sundhedsministeren
1928233_0002.png
medicin, da han ikke selv mener, at han er syg og har behov for medicin. Nogle dage
senere bliver patienten overført til den lukkede afdeling, hvor han, inden han træder
ind på afdelingen (i vindfanget mellem den yderste dør og døren ind til afdelingen
også kaldet ’sluse ’ , bliver oplyst, at ha u bliver i dlagt på e lukket afdeli g, og
han bliver spurgt, om han vil indvillige i dette? Patienten siger ja og går med ind på
afdelingen.
Spørgsmål: Vil ministeren oplyse, om indlæggelsen
i dette tilfælde ka ”ko verteres”
til e frivillig i dlæggelse, blot ved, at patie te bliver stillet dette spørgs ål i ’slu-
se ’, eller o det forbliver tva gsi dlæggelse, hvis vedko
e de fra starte blev
tvangsindlagt? I benægtende fald bedes ministeren oplyse, hvorfor patienten kan
blive indlagt på en lukket afdeling. Vil ministeren endvidere oplyse, om en frivillig ind-
læggelse kan konverteres til en tvangsindlæggelse ved overflytning fra akutafdelingen
til den lukkede afdeling? Endeligt bedes ministeren oplyse, hvordan det er er muligt,
at opfylde betingelserne i lov om anvendelse af tvang i psykiatriens § 13 d, hvis en
tva gsi dlæggelse altid vil ku e ”ko verteres” til e frivillig i dlæggelse, da ko se-
kvensen af dette vil være, at en paranoid skizofren aldrig kan opfylde betingelserne i
§ 13 d.
Svar:
Til brug for besvarelsen har Sundheds- og Ældreministeriet indhentet bidrag fra Sund-
hedsstyrelsen:
”Fiktivt
eksempel 1
Indledningsvist skal det bemærkes, at Sundhedsstyrelsens besvarelse omhandler reg-
lerne i psykiatriloven.
Det fremgår ikke eksplicit af det fiktive eksempel, om patienten har afgivet informe-
ret samtykke til indlæggelsen. Det er derfor ikke muligt at vurdere, om der i det kon-
krete eksempel er tale om en tvangsindlæggelse efter psykiatrilovens regler eller ej. I
det følgende beskrives de forhold, der skal være opfyldt, førend en tvangsindlæggelse
kan eller skal finde sted.
Indlæggelse på psykiatrisk afdeling, frivillig eller tvangsmæssig, kan alene ske efter
lægeundersøgelse af patienten. Undersøgelsen skal være aktuel og skal foretages
specifikt med henblik på indlæggelse. På baggrund af undersøgelsen vurderer lægen,
om indlæggelse er nødvendig. Finder lægen, at indlæggelse er nødvendig skal lægen
forsøge at opnå patientens frivillige medvirken til indlæggelsen. Giver patienten ikke
sit samtykke hertil, afgør lægen, om tvangsindlæggelse er påkrævet, jf. psykiatrilo-
vens § 6, stk. 2. Tvangsindlæggelse skal ske, når betingelserne for frihedsberøvelse i
psykiatrilovens § 5 er opfyldt, jf. psykiatrilovens § 6, stk. 3. Lægen skal herefter ud-
forme en lægeerklæring på baggrund af den aktuelle undersøgelse af patienten, jf.
psykiatrilovens § 6, stk. 3 og § 7, stk. 2.
Det er afgørende for, om der er tale om en tvangsindlæggelse, hvorvidt patienten
samtykker til indlæggelse eller ej. Hvis patienten samtykker til indlæggelse kan der pr.
definition ikke være tale om tvangsindlæggelse, jf. psykiatrilovens § 1, stk. 3, hvoref-
ter begrebet tvang defineres ved anvendelse af foranstaltninger, for hvilke der ikke
foreligger et informeret samtykke (defineret efter sundhedslovens kap. 5).
Side 2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1228: Spm. om det fiktive eksempler udgør en tvangsindlæggelse m.v., til sundhedsministeren
1928233_0003.png
Fiktivt eksempel 1 fortsat
version 1
Såfremt en tvangsindlagt (frihedsberøvet) patient giver sit informerede samtykke til
overflytning mellem to psykiatriske afdelinger, vil der være tale om videreførelse af
den oprindelige tvangsindlæggelse på den nye afdeling. Hvis en tvangsindlagt eller
tvangstilbageholdt patient derimod ikke giver sit informerede samtykke til overflyt-
ningen, vil der være tale om en tvangstilbageholdelse, jf. vejledning om udfyldelse af
tvangsprotokoller (registrering af anvendelse af tvang i psykiatrien) samt registrering
af anvendelse af ud-skrivningsaftaler/koordinationsplaner, pkt. 2.1.
Efter psykiatrilovens § 10, stk. 2, behandles overførelse af en patient, der er indlagt
på psykiatrisk afdeling, til lukket afdeling efter reglerne om tvangs-tilbageholdelse,
såfremt patienten ikke giver sit informerede samtykke til overførslen. Dette gælder,
uanset om den afdeling, patienten overføres fra, er en åben eller lukket afdeling, og
uanset om overførslen sker til en lukket afdeling på det samme sygehus eller lukket
afdeling på et andet sygehus. Har overlægen vurderet, at en patient bør overføres til
lukket afdeling, og giver patienten ikke sit informerede samtykke hertil, skal kriteri-
erne for frihedsberøvelse i psykiatrilovens § 5 således være opfyldt, jf. psykiatrilovens
§ 10, stk. 1.
Fiktivt eksempel 1 fortsat
version 2
Sundhedsstyrelsen henviser til besvarelsen af version 1 for så vidt angår første del af
spørgsmålet vedrørende frivillig indlæggelse og tvangsindlæggelse idet version 1 og 2
af det fiktive eksempel kan besvares samlet.
Vedrørende lov om anvendelse af tvang § 13 d:
Beslutning om iværksættelse af tvungen opfølgning efter udskrivning, jf. psykiatrilo-
vens § 13 d, afhænger af række kriteriers samtidige opfyldelse. De fem materielle kri-
terier for iværksættelse af ordningen er fastsat med det formål at indkredse og af-
grænse personkredsen, der kan omfattes af ordningen. Tvungen opfølgning efter ud-
skrivning har til formål at hjælpe en særlig gruppe af patienter, hvorfor ordningen har
en række særlige kriterier for anvendelse.
Som ovenfor beskrevet vil en overflytning af en tvangsindlagt patient mellem to psy-
kiatriske afdelinger betyde en videreførelse af den oprindelige tvangsindlæggelse, så-
fremt patienten giver sit informerede samtykke til overflytningen. Gives der ikke in-
formeret samtykke hertil vil overflytningen skulle noteres som en tvangstilbagehol-
delse frihedsberøvelse . Tva gsi dlæggelse ”ko verteres” således ikke til e frivillig
i dlæggelse og vil stadig ”tælle ed” i forhold til e evt. fre tidig iværksættelse af
tvunge
opfølg i g efter udskriv i g.”
Jeg henholder mig til bidraget fra Sundhedsstyrelsen.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Maja Sørensen
Side 3