Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1852611_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPRSC
Koordineret med:
Sagsnr.: 1707862
Dok. nr.: 528901
Dato: 05-02-2018
NOTAT
Baseret på oplysninger fra de danske repræsentationer i Irland, Finland, Island, Norge og UK og indhentet via Udenrigsministeriet i 2017/18.
Land
Hvornår er lovgivningen for ”tobak under disken”
blevet indført?
Forbud mod synlig udstilling og tydelig markedsføring
af tobaksprodukter i butikker trådte i kraft d. 1 juli
2009. Irland var det første land i EU til at indføre
denne lovgivning. Lovgivningen betyder, at
tobaksprodukter skal være placeret i et lukket skab,
hvortil kun butikspersonale har adgang. Det er heller
ikke tilladt at sælge tobaksprodukter fra automater.
Alle forhandlere af tobaksprodukter skal være
registrerede. Der gælder dog særlige regler for
specialbutikker for tobak, taxfree shops i lufthavnen
og engrossalg. Irland har sideløbende med
ovenstående tiltag indført andre reguleringer og
lovbestemmelser på området, så som forbud mod salg
af tobak til mindreårige.
Se yderligere info via dette link:
http://health.gov.ie/healthy-ireland/tobacco/tobacco-
control-legislation/
Hvilken politisk begrundelse var der for at indføre
”tobak under disken”?
Det er Irlands ambition at være forgangsland på
tobaksområdet. Irland har sat sig for at blive et
tobaksfrit land inden 2025, hvor målsætningen er at
under 5% af befolkningen er afhængige af tobak. Det
estimeres at 19% af irerne ryger dagligt, mens
yderligere 4% ryger lejlighedsvis. En handlingsplan,
”Tobacco Free Ireland” er blevet udarbejdet på
baggrund heraf.
Irland ser tiltaget om ”tobak under disken” som et
væsentligt initiativ ift. at opnå målsætningen om et
tobaksfrit Irland. Særligt lægger man vægt på at
initiativet kan bidrage til en ”de-normalisering” af
rygning og beskytte børn mod eksponering af
tobaksprodukter. Irland er det land i EU, der har den
laveste alder blandt børn, der påbegynder rygning,
og næsten 80 % af rygerne starter rygning som børn.
Hvilken betydning vurderes det, at initiativet har
haft/vil få på rygeprævalensen – både generelt og
blandt børn og unge?
Den kumulative virkning af Irlands
tobakskontrollovgivning til dato har været et fald i
antallet af rygere. Sundhedsministeriet [i Irland] hæfter
sig ved, at reguleringer på området, såsom forbud mod
rygning på offentlige steder og arbejdspladser, forbud
mod markedsføring af tobaksprodukter,
aldersbegrænsning samt forbud mod pakker med
mindre end 20 cigaretter har haft en positiv effekt.
Undersøgelser foretaget i forbindelse med
udarbejdelsen af en rapport ca. halvandet år efter
lovtiltaget (november 2010) pegede overordnet på at
”tobak under disken” især beskytter børn og unge mod
eksponering og markedsføring af tobaksprodukter, og at
væsentlige færre børn og unge kunne huske udstilling af
tobaksprodukter efter tiltagets indførelse (fald fra 81%
til 21%). Rapporten kunne konkludere, at andelen af
unge der var af den opfattelse, at mere end 20% af irske
børn og unge røg, var faldet fra 62% til 46%. 14% af
voksne rygere tilkendegav, at lovtiltaget ville gøre det
lettere at stoppe rygning, og initiativet oplevede
samtidig en stigende støtte fra 58% af befolkningen til
66%. Den vigtigste konklusion fra undersøgelsen var, at
ved at fjerne tobaksudstilling i butikkerne skete en
denormalisering af tobaksforbrug, og derved var langt
færre børn og unge fristet til at optage rygning. Andelen
af børn og unge under 18 år, der fandt at de kunne
Irland
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om redegørelse for lovgivningen i Island, Irland, Norge og UK hvad angår tobak under disken, så cigaretter mv. ikke længere er synlige i butikkerne, til sundhedsministeren
1852611_0002.png
Finland
Lovgivningen for ”tobak under disken” trådte i kraft i
Finland den 1. januar 2012.
Den politiske begrundelse var, at målet med den
finske tobakslovgivning skulle være, at anvendelse af
tobaksprodukter ophørte. Man anså, at ”display
ban” ville bidrage til dette mål samt forhindre de
unge fra at starte med at ryge, når
tobaksprodukterne ikke var så synlige.
Side 2
snyde sig til at købe tobaksprodukter faldt således også
fra 32% til 25%.
En anden undersøgelse, også fra november 2010,
konkluderer at forhandlere af tobak ikke oplevede et
umiddelbart økonomisk tab på den korte bane [som
følge af lavere salg, jf. henvisning]. Forhandlere havde
derfor mulighed for på længere sigt, at indordne sig
efter et eventuelt fald i salg af tobak.
Der kan læses mere om de to undersøgelser via dette
link:
http://www.ntco.ie/article.asp?article=472
Tal fra 2015 estimerer, at den irske regerings samlede
indførte tiltag har ledt til en reduktion i antallet af
rygere på 7,5 % siden 2007. Herudover har 8% af børn
og unge under 18 år tilkendegivet, at de er nuværende
rygere, hvilket er en reduktion med 4% siden 2010.
Yderligere statistik herom kan findes via følgende link:
http://health.gov.ie/healthy-ireland/tobacco/smoking-
prevalence-rates/
Rygning i Finland, i sær blandt de unge i Finland, er
formindsket for hvert år, og det er svært at vurdere
påvirkningen af en enkelt foranstaltning. Det er dog
sandsynligt, at ændringerne i tobakslovgivningen
påvirker rygeprævalensen og specielt sammen med
forskellige andre foranstaltninger.
Nedenunder er et link til en WHO-rapport om fem
lande, der har indført ”display ban”, inkl. Finland.
http://www.who.int/fctc/publications/best_practices_a
rt13_whofctc.pdf?ua=1
Statistikken viser at rygning blandt elever i 10. klasse
(folkeskolens øverste) faldt fra 23 % i 1999 til 16 % i
2002, efter at loven blev indført. Siden er den faldet støt
og i 2015 røg kun 2 % af elever i 10. klasse.
https://www.landlaeknir.is/servlet/file/store93/item329
13/Skyrsla%20Samfelagslegur%20kostnadur%20v%20re
ykinga%20a%20Islandi.pdf
Tiltaket inngår i en helhetlig pakke med tiltak for å
redusere tobakksbruken. Det er vanskelig å isolere
Island
Den nye tobakslov blev indført i Island i 2001.
Formålet med loven var at formindske
sundhedsskade og dødsfald pga. tobak ved at
reducere tobaksforbrug og beskytte folk fra skadelig
påvirkning af tobaksrøg.
http://www.althingi.is/lagas/nuna/2002006.html
Norge
1. januar 2010
Formålet med tiltaket var å begrense
reklameeffekten av oppstilling av slike varer.
Side 2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om redegørelse for lovgivningen i Island, Irland, Norge og UK hvad angår tobak under disken, så cigaretter mv. ikke længere er synlige i butikkerne, til sundhedsministeren
1852611_0003.png
England*
Den 6. april 2015 blev det påbudt alle store
supermarkeder og butikker i England at skjule
tobaksprodukter, så de ikke længere er synlige for
kunder. Påbuddet blev udbredt til mindre forhandlere,
dvs. butikker, pubber og natklubber i april 2015.
Forskning viste at tobakksindustrien har investert
store summer i å utvikle pakkedesign som
kommuniserer bidskap til eksisterende og
potensielle kunder, og at emballasjen som
reklamemedium har stor betydning når man som i
Norge har et totalforbud mot tradisjonell reklame.
Det ble fremhevet at barn og unge ikke skulle
eksponeres for tobakksvarer på lik linje med melk og
brød, og at det er ønskelig å denormalisere tobakk.
Forbudet mot synlig oppstilling skulle også bidra til å
hindre tilbakefall for tidligere tobakksbrukere. Det
ble uttalt at tobakksvarenes iøyenfallende plassering
ved kassen og salg av tobakksvarer sammen med
andre vanlige dagligvarer, bidrar til en foretstilling
hos barn og unge om at tobakksbruk er mer utbredt
og mindre farlig enn hva som er tilfelle.
Den politiske begrundelse for at skjule
tobaksprodukter fra offentlighedens udsyn i butikker
var, ifølge det oplyste, at der er beviser på, at udsyn
til tobaksprodukter kan opfordre unge mennesker til
at begynde at ryge. Forbuddet mod udsyn til
tobaksprodukter har henblik på at beskytte børn og
unge fra promovering af tobaksprodukter og således
skåne dem for fristelsen til at begynde at ryge.
Endvidere formodes påbuddet at hjælpe voksne, der
forsøget at stoppe med at ryge.
Side 3
enkelteffekten av tiltaket, men det er grunn til å tro at
det har bidratt til å denormalisere tobakksvarer. Norge
er det OECD-landet som har hatt størst nedgang i
røyking de siste 10 årene. Se omtale i punkt 2.3 i
lovproposisjonen om tiltakets forventede effekt. Som du
kanskje kjenner til ble Helse- og omsorgsdepartementet
saksøkt av Philip Morris i 2010 med påstand om at
tilaket var i strid med EØS-avtalen. Domstolen
konkluderte med at tiltaket var egnet og nødvendig for
å beskytte folkehelsen, og staten vant saken.
Desuden oplyser Helse- og Omsorgsdepartementet, at
der kan findes yderligere baggrund på dette link:
https://www.regjeringen.no/contentassets/3af699630e
b140aa95bc17510d22fa48/no/pdfs/otp2008200900180
00dddpdfs.pdf
Ifølge det britiske sundhedsministerium er
rygeprævalensen i England omkring 15 pct., hvilket er
historisk lavt. Det britiske sundhedsministerium oplyser,
at der er foretaget en række lovmæssige indgreb på
områder i løbet af de sidste 10 år, og det oplyses
således, at det er vanskeligt at identificere præcist
hvilke tiltag, der har haft virkning. Fem år efter
indførelsen af ny lovgivning foretages der evaluering af
dens indvirkning, og evalueringen af påbuddet mod at
fremvise tobaksprodukter i butikker vil således blive
offentliggjort i maj 2020, fem år efter den anden del af
påbuddet, der vedrører mindre forhandlere, trådte i
kraft.
*Gælder udelukkende for England, idet sundhed er et decentraliseret område, som lokalregeringerne i Nordirland, Skotland og Wales har eget ansvar for.
Side 3