Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPFRE
Koordineret med:
Sagsnr.: 1706408
Dok. nr.: 458598
Dato: 23-10-2017
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Folketinget, den 24. oktober 2017]
Samrådsspørgsmål G om klage-tilsyns- og erstatningssager på
samme læge.
Samrådsspørgsmål G efter ønske fra Flemming Møller Mortensen
(S):
Kan ministeren bekræfte, at ingen central myndighed har et samlet
overblik over myndighedernes indledende, verserende eller afsluttede
erstatningssager, disciplinærsager eller andre klagesager mod
sundhedspersoner, herunder et samlet overblik over, om der er
mange sager mod en eller flere sundhedspersoner?
I bekræftende fald bedes ministeren redegøre for, hvilke initiativer
ministeren agter at tage for at sikre, at et sådant samlet overblik
bliver skabt? Eksempelvis i form af et centralt register over
erstatnings-, disciplinær samt andre klagesager på sundhedsområdet
– så man i fremtiden undgår situationer som den i Viborg, hvor en
mammografilæge, på trods af stribevis af klagesager om overset
brystkræft og disciplinærsager, i årevis har kunnet fortsætte sit virke
og ovenikøbet kunnet være udpeget som faglig bedømmer på
mammografiområdet i sin region?
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/10-17 om manglende overblik over erstatningssager, disciplinærsager eller andre klagesager mod sundhedspersoner, til sundhedsministeren
Tak for spørgsmålet. Og tak for invitationen til dette samråd om
overblikket over klagesager, tilsynssager og erstatningssager.
Der er ingen tvivl om – sådan har jeg i hvert fald læst
samrådsspørgsmålet – at det tager afsæt i den såkaldte Viborg-
sag, som jo er meget meget tragisk og beklagelig, og hvor der er
mistanke om, at en
sygehusansat læge har begået fejl i
forbindelse med mammografiundersøgelser.
Den pågældende læge er i dag suspenderet af Styrelsen for
Patientsikkerhed, og sygehuset er blevet bedt om at følge op på,
hvordan det fremadrettet vil håndtere lignende sager.
Og samrådet skal jo sådan set – som jeg oplever det og gerne i
hvert fald i min besvarelse vil lægge vægt på – bruges til ligesom
at sige: hvordan kan vi så undgå noget lignende sker?
Side 2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/10-17 om manglende overblik over erstatningssager, disciplinærsager eller andre klagesager mod sundhedspersoner, til sundhedsministeren
Så for at besvare, den
første del af samrådsspørgsmålet,
så er
der
ikke
én central myndighed, der er i besiddelse af alle
oplysninger om både klage, tilsyn og erstatningssager. I hvert
fald ikke hvis det Hr. Flemming Møller Mortensen med ”central
myndighed” dermed tænker på Styrelsen for Patientsikkerhed,
Patienterstatningen eller Sundheds- og Ældreministeriet. Det er
der ikke i dag.
Men der er til gengæld regionerne. Og dermed fem steder
udover hospitalsledelserne, hvor disse informationer tilgår.
Og sagen fra Viborg viser desværre, at regionen ikke har løftet
sit ansvar i den konkrete sag. Det er der ingen tvivl om. Og det
mener jeg sådan set også, at regionen har erkendt.
For ansvaret ER helt og entydigt regionernes. Det ER regionerne,
som arbejdsgivere og som driftsansvarlige myndigheder, der har
ansvaret for at sikre, at læger og andre sundhedspersoner, som
ansættes, har de nødvendige faglige kvalifikationer.
Og det kan regionerne bl.a. sikre ved at undersøge Styrelsen for
Patientsikkerheds autorisationsregister og ved at indhente
referencer fra tidligere arbejdsgivere.
Side 3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/10-17 om manglende overblik over erstatningssager, disciplinærsager eller andre klagesager mod sundhedspersoner, til sundhedsministeren
Her har jeg også noteret mig, at Region Midt nu vil stramme op.
Fordi der jo også var tale om, at man ikke engang internt i
regionen havde hentet referencer på tværs.
Som enhver anden arbejdsgiver så skal regionerne også løbende
evaluere og vurdere de ansattes evner og arbejdsopgaver. Og
hvis en ansat sundhedsperson ikke formår at løse opgaverne
tilfredsstillende, så må regionen som arbejdsgiver naturligvis
skride til handling.
Fx hvis den ansatte er involveret i klage- eller tilsynssager hos
Styrelsen for Patientsikkerhed eller har været en del af
behandlingsforløb, hvor patienter har fået udbetalt erstatning
efter afgørelse fra Patienterstatningen.
Regionerne har i dag oplysninger om både tilsynssagerne,
klagesagerne
og
erstaningssagerne.
De
har
også
indrapporteringer fra Dansk Patientsikkerhedsdatabase om de
utilsigtede hændelser på sygehusene.
Og regionerne bør også på baggrund af disse oplysninger
løbende monitorere udviklingen i fejl og skader.
Side 4
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/10-17 om manglende overblik over erstatningssager, disciplinærsager eller andre klagesager mod sundhedspersoner, til sundhedsministeren
1818514_0005.png
Og det har jeg som sundhedsminister en klar forventning om, at
regionerne gør, og at de også aktivt gør brug af de oplysninger,
de råder over. Og griber ind, hvis de ser noget mistænkeligt.
Så de har oplysningerne i dag, men der er jo klart – man skal jo
bruge oplysningerne, når man ansætter eller når man følger op
på ansættelesforhold.
Så for at besvare den
anden del af samrådsspørgsmålet,
så vil
jeg af samme grund ikke tage initiativ til et central register. For
ansvaret er som nævnt regionernes, og jeg mener sådan set
også, at der er regionerne, der skal løfte det her – ikke et
centralt
register
langt
væk
fra,
hvor
man
har
ansættelseskompetencen. Jeg vil så også sige, at jeg harflere
betænkeligheder ved at oprette et sådant register.
For det første
så kan et register give et misvisende billede. Så
man måske risikerer at gribe fat i de forkerte eller overse dem,
der i virkeligheden udgør en risiko for patientsikkerhed. Det
skyldes, at man ikke nødvendigvis kan sammenligne en klagesag,
og en tilsynssag og en erstatningssag.
Side 5
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/10-17 om manglende overblik over erstatningssager, disciplinærsager eller andre klagesager mod sundhedspersoner, til sundhedsministeren
Såvel som der jo også, som jeg sagde før, er adgang til de
utilsigtede hændelser for hospitalsledelserne og i regionerne, og
som jo også er en viden, som regionerne skal gøre brug af i
forhold til deres løbende vurdering.
Ved en klagesag og en tilsynssag er det kvaliteten af lægens
faglighed, der vurderes. Her undersøges det, om lægen har levet
op til normen for almindeligt anerkendt faglig standard og har
overholdt kravet om omhu og samvittighedsfuldhed.
Sådan er det ikke nødvendigvis ved en erstatningssag. En
erstatningssag giver ikke nødvendigvis et billede af den enkelte
sundhedspersons
faglige
kompetencer.
Det
skyldes
det
ansvarsgrundlag, som erstatningssager bliver vurderet ud fra.
En patient kan grundlæggende få erstatning for skader, hvis en
erfaren specialist ville have behandlet patienten anderledes.
En behandling udført af en sundhedsperson, som ikke er
specialist, behøver således ikke nødvendigvis at være faglig
kritisabel. Lægen har ikke nødvendig begået fejl – hans faglighed
er blot ikke som en erfaring specialist på området.
Side 6
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/10-17 om manglende overblik over erstatningssager, disciplinærsager eller andre klagesager mod sundhedspersoner, til sundhedsministeren
Erstatningssager på den ene side og klage- og tilsynssager på
den anden side kan altså ikke direkte sammenlignes.
For det andet
omhandler en erstatningssag ikke nødvendigvis
kun én sundhedspersons behandling. Sagen den kan handle om
et meget langt behandlingsforløb, hvor flere læger og andet
sundhedspersonale har været involveret.
Og derfor kan det heller ikke altid fastslås, hvilken
sundhedspersons behandling, der har været udløsende faktor
for skaden.
For det tredje
så mener jeg, det er helt afgørende, at vi
ikkerisikerer, at det unikke patienterstatningssystem, som vi har
opbygget over de seneste 25 år, vil lide skade.
Derfor er det væsentligt at have sig in mente det spørgsmål,
som en række aktører også har rejst – nemlig det om man som
læge er indstillet på at vejlede patienter om mulighederne for at
søge erstatning og også levere oplysninger til brug for
behandlingen af erstatningssagerne, hvis man samtidig risikerer,
at det vil blive brugt i en tilsynssag imod en.
Side 7
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/10-17 om manglende overblik over erstatningssager, disciplinærsager eller andre klagesager mod sundhedspersoner, til sundhedsministeren
Jeg
kan
konstatere,
at
det
er
en
bekymring,
som
Patienterstatningens direktør rejser, og som advarer imod, at
oplysninger fra erstatningssager automatisk videregives til
Styrelsen for Patientsikkerhed. Fordi direktøren frygter, at det vil
betyde, at færre patienter får erstatning.
Det er enbekymring, som også deles af Lægeforeningen, der
også har advareret imod at samkøre oplysningerne.
Det er det samme hensyn, der gør sig gældende, når
sundhedspersoner – uden at risikere sanktioner og for at lære af
fejl – indberetter utilsigtede hændelser.
Så alt taget i betragtning så mener jeg ikke, at det vil være
fordelagtigt for patienterne, hvis vi oprettet et centralt register.
Det handler derimod i højere grad om, at regionerne anvender
de oplysninger, som de allerede har.
Og det har Region Midtjylland også erkendt. At de ikke har
været gode nok til i den konkrete sag. Og at de derfor også har
ændret praksis på den baggrund.
Side 8
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/10-17 om manglende overblik over erstatningssager, disciplinærsager eller andre klagesager mod sundhedspersoner, til sundhedsministeren
Så kan man så sige: Hvad kan der tilgengæld gøres? Og det er
det, jeg gerne vil prøve at sige lidt om nu, hvor jeg også har sagt,
at jeg ikke synes, at et centralt register er vejen frem.
Jeg vil gerne anerkendes, atder formentlig kan gøres mere for at
hjælpe regionerne med at få et overblik over de oplysninger,
som de råder over.
I dag der er det sådan, at regionerne har pligt til at underrette
Styrelsen for Patientsikkerhed om sager, hvor en region samlet
set har været erstatningspligtig ud over det gennemsnitlige, til
brug for styrelsens tilsyn.
Opgørelsen foretages i dag for hver region fordelt på specialer.
Jeg kan forstå, at Patienterstatningen og Danske Regioner nu vil
tage initiativ til at optimere det system, så det bliver nemmere
for regionerne at se et eventuelt mønster i erstatningssagerne.
Det skal blandt andet ske ved, at der etableres en såkaldt
”trigger”-mekanisme, så regionerne på de enkelte sygehuse
automatisk
bliver
gjort
opmærksomme
usædvanlige
skadesmønstre.
Side 9
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/10-17 om manglende overblik over erstatningssager, disciplinærsager eller andre klagesager mod sundhedspersoner, til sundhedsministeren
Derudover så vil jeg bede ministeriet undersøge, om
regionernes orientering af Styrelsen for Patientsikkerhed om
regionale
skadesmønstre
fremadrettet
kan
ske
afdelingsniveau – og ikke på regionsniveau, som det er tilfældet i
dag. Det kræver ændring af den gældende bekendtgørelserne
på området.
Og det vil sandsynligvis gøre, at det bliver nemmere både for
den
enkelte
afdelingsledelse
og
for
Styrelsen
for
Patientsikkerhed at reagere på et unormalt skadesmønster på
en sygehusafdeling. Fordi man simpelthen får det brudt ned i en
større detaljegrad.
Derudover så vil ministeriet undersøge, om en automatisk
”trigger” kan udbredes også til de private sygehuse og klinikker.
Og om triggeren også kan udvikles til at omfatte klagesager, som
behandles af Styrelsen for Patientsikkerhed. Så regionen og
sygehusafdelingen
automatisk
bliver
orienteret
om
et
usædvanligt klagemønster.
Side 10
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/10-17 om manglende overblik over erstatningssager, disciplinærsager eller andre klagesager mod sundhedspersoner, til sundhedsministeren
Derudover så vil ministeriet nu undersøge, om Styrelsen for
Patientsikkerhed i øget omfang kan orientere både nuværende
og tidligere arbejdsgivere om verserende og afgjorte klagesager
mod ansatte sundhedspersoner.
Og dermed synes jeg i høj grad, at sagen også giver anledning til,
at vi tager nogle initiativer. Jeg synes bare ikke, at det rigtige
initiativ at tage, det er et centralt register. Også på baggrund af
de advarsler, der er kommet fra en række aktører i forhold til, at
det kan have utilsigtede konsekvenser for den måde vores
patienterstatningssystem er bygget op på i dag.
Tak for ordet.
Side 11