Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1930412_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 24-08-2018
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPASO
Sagsnr.: 1805312
Dok. nr.: 664680
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 27. juni 2018 stillet følgende spørgs-
mål nr. 1140 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed endeligt besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 1140:
”Påtæ ker regeri ge at udse de e y og opdateret ”Vejled i g til a sættelses y -
digheder om muligheder for at anvende social- og sundhedsassistentens kvalifikatio-
er” so følge af, at de uvære de vejled i g blev udse dt i
1994 og der tilsynela-
dende i dag er meget store forskelle på SOSU-assistenternes kompetence- og ansæt-
telsesmuligheder kommunerne i mellem og i mellem de fem regioner?”
Svar:
Ministeriet har til brug for min besvarelse indhentet bidrag fra Styrelsen fra Patient-
sikkerhed, der oplyser følgende:
”Med lov r.
af . ju i 99 o gru dlægge de so ial-
og sundhedsuddannelser
inden for bistands-, pleje- og omsorgsområdet m.v., der trådte i kraft den 1. januar
1991, blev der indført 2 nye og bredt dækkende uddannelser. Det drejede sig om den
1-årige uddannelse til social- og sundhedshjælper og en 1 1/2-årige overbygningsud-
dannelse til social- og sundhedsassistent. Uddannelserne erstattede de tidligere ud-
dannelser til hjemmehjælper, hjemmehjælpsleder, sygehjælper, plejer, beskæftigel-
sesvejleder og plejehjemsassistent.
De første social- og sundhedsassistenter blev færdiguddannede i 1993. Det var en ny
sundhedsfaglig gruppe og i starten havde både andre sundhedsfaglige grupper og ar-
bejdsgivere vanskeligt ved at finde ud af, hvilke opgaver social- og sundhedsassisten-
ter skulle varetage, samt hvilke stillinger de kunne besætte. Det blev derfor nødven-
digt
at udar ejde ”Vejled i g til a sættelses y digheder o
uligheder for at a -
vende social-
og su dhedsassiste te s kvalifikatio er”. Vejled i ge var e t so e
hjælp til de uddannede og for de myndigheder og ledere i social- og sundhedssekto-
ren, der skulle ansætte dem. Social- og sundhedsassistenter er siden blevet en fuldt in-
tegreret del af sundhedsvæsenet, og uddannelsen til social- og sundhedsassistent er
løbende blevet revideret i forhold til aftagerenes (regioners og kommuners) krav til
faggruppens kompetencer, senest den 1. januar 2018.
Med trepartsaftalen af 17. juni 2007 blev den daværende VK-regering, KL, Danske Re-
gioner, LO og AC enige om, at der var behov for at fremme en mere fleksibel opgave-
varetagelse og en mere hensigtsmæssig arbejdstilrettelæggelse på sundheds- og æld-
reområderne. En udløber af regeringens kvalitetsreformstrategi og trepartsaftalens
initiativ blev indførelse af en autorisationsordning for social- og sundhedsassistenter.
I juli 2018 var der i alt 64.507 autoriserede social- og sundhedsassistenter i Danmark.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1140: Spm. om regeringen påtænker at udsende en ny og opdateret Vejledning til ansættelsesmyndigheder om muligheder for at anvende social- og sundhedsassistentens kvalifikationer som følge af, at den nuværende vejledning blev udsendt i 1994, til sundhedsministeren
Med autorisationen fik social- og sundhedsassistenterne pligter på lige fod med andre
autoriserede sundhedspersoner til at udvise omhu og samvittighedsfuldhed i deres
faglige virke. De krav, der stilles til autoriserede sundhedspersoner om fx tavsheds-
pligt, journalføring, at frasige sig opgaver, man ikke ser sig i stand til at løse mv., gæl-
der også for social- og sundhedsassistenterne. Social- og sundhedsassistenterne er i
denne forbindelse underlagt samme tilsyn og tilsynssanktioner som de øvrige sund-
hedspersoner.
Styrelsen for Patientsikkerhed er ikke nærmere bekendt med social- og sundhedsassi-
stenternes ansættelsesforhold i kommuner og i regioner ud over, at styrelsen i forbin-
delse med sin tilsynsvirksomhed har bemærket, at arbejdet tilrettelægges forskelligt
på de enkelte institutioner m.h.t. hvilke faggrupper, der varetager hvilke opgaver.
Dette udgør generelt ikke noget patientsikkerhedsmæssigt problem, så længe den an-
svarlige kommune eller region sørger for, at rammerne for arbejdstilrettelæggelsen
tager højde for, at patienterne behandles af sundhedspersoner med den relevante
sundhedsfaglige kompetence, og der fra institutionernes side er det fornødne samar-
bejdet med det øvrige sundhedsvæsen, fx patientens egen læge.
Da social- og sundhedsassistenter nu er en autoriseret og fuldt integreret faggruppe,
der varetager en kendt rolle i sundhedsvæsenet, er det Styrelsen for Patientsikkerheds
vurdering, at den omhandlede vejledning ikke bør opdateres, men derimod ophæves.
Hvad der er beskrevet i vejledningen om de forskellige forhold, fx ledelsens udstedelse
af retningslinjer for arbejdet, delegation mv. fremgår af andre regelsæt, der gælder
generelt for de ansvarlige myndigheder og de
autoriserede su dhedsperso er”.
På baggrund af Styrelsen for Patientsikkerheds vurdering af vejledningens aktualitet i
dag, vil jeg bede mit ministerium vurdere, om vejledningen fortsat tjener et selvstæn-
digt formål. På den baggrund vil jeg træffe beslutning om, hvorvidt vejledningen må-
ske snarere skal ophæves end opdateres.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Ann-Sofi Petersen
Side 2