Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1930417_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 24-08-2018
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPASO
Sagsnr.: 1805312
Dok. nr.: 664658
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 27. juni 2018 stillet følgende spørgs-
mål nr. 1136 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed endeligt besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 1136:
”Vil ministeren overveje at lave en aftale med KL, Danske Regioner og FOA,
så regionerne igen får et større medansvar for SOSU-uddannelsen, der kan
sikre at eleverne får praktikforløb på både sygehuse og i ældre-, omsorgs- og
socialsektoren i kommunerne?”
Svar:
Ministeriet har til brug for min besvarelse indhentet bidrag fra undervisningsministe-
ren, idet SOSU-uddannelserne ligger inden for undervisningsministerens område:
”Erhvervsuddannelserne, herunder de to social- og sundhedsuddannelser, er kende-
tegnet ved, at arbejdsmarkedets parter i regi af de faglige udvalg fastlægger de kon-
krete mål for erhvervsuddannelserne og rammerne for undervisningens indhold, så de
afspejler det arbejdsmarked, eleverne uddannes til.
I Fagligt udvalg for den pædagogiske assistentuddannelse og social- og sundhedsud-
dannelsen (PASS) sidder repræsentanter fra KL, Danske Regioner, FOA og 3F.
Indholdet, herunder fordelingen af praktikforløb, i de nuværende social- og sundheds-
uddannelser er således i vid udstrækning baseret på arbejdsmarkedets parters vurde-
ring af kompetencebehovet på arbejdsmarkedet.
Praktikuddannelsen på uddannelsen til social- og sundhedsassistent er i dag fordelt på
tre hovedområder:
1. Sygepleje, sundhedsfremme og rehabilitering i det nære sundhedsvæsen
2. Psykiatrisk sygepleje og rehabilitering i det sammenhængende sundhedsvæ-
sen
3. Somatisk sygepleje og rehabilitering i det sammenhængende sundhedsvæsen
Eventuelle justeringer af forløbene i de tre hovedområder i praktikken skal således
også baseres på arbejdsmarkedets parters vurdering af kompetencebehov. Det videre
arbejde med regeringens kortlægning må vise, om der er grundlag for at gå i dialog
med parterne herom.”
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Ann-Sofi Petersen
1