Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
Samråd i Sundheds- og Ældreudvalget
Svar på samrådsspørgsmål CI og CJ
Sundheds- og Ældreudvalget
Sundheds- og Ældreudvalget
Ca. 5 minutter
Mandag den 25. juni 2018, kl. 9.45-11.15 i FT
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1128: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25/6-18 om status for kortlægning og arbejdet med at styrke rekrutteringen af sosu-personale i kommunerne, til undervisningsministeren
1918863_0002.png
Disposition
1.
2.
3.
4.
Indledning (efter ældreministeren)
Kortlægningen
EUD-udspil og SOSU-praktikpladsforhandlinger
Afrunding
1. Indledning (efter ældreministerens samrådstale)
Mange tak og tak for indkaldelse til samrådet sammen med ældreministeren.
Det er et vigtigt emne, vi skal drøfte i dag. Nemlig hvordan vi sørger for, at der
er mange hænder til at tage vare på ældre og plejekrævende borgere.
Vi ved alle sammen, at vi bliver ældre på et tidspunkt og får behov for hjælp.
Vi ved også godt, hvem der er de vigtigste
ordføreren fra Dansk Folkeparti
siger: uden de ansatte, så går det ikke. Det er fuldstændigt korrekt. Det er de
ansatte, deres kompetencer og engagement, som er afgørende for, hvordan æld-
replejen ser ud.
Jeg havde til morgen mulighed for at tale med to kvinder, som arbejder inden
for sektoren: en social- og sundhedshjælper og en social- og sundhedsassistent.
De havde mange forskellige perspektiver på hele denne problematik, og det er
interessant at snakke med nogle af dem, som står ude i den spidse ende, for det
er dem, der ved, hvor skoen trykker.
Derfor kan der dog stadig være behov for en overordnet analyse af, hvor vi står
henne. For det vi også står på, det er jo nogle uddannelsesændringer, som kun
er halvandet år gammel. Det skal vi lige huske. Vi har lavet noget ændringer,
som kun er halvandet år gammel. Det betyder, at vi simpelthen ikke kan vide
nok i forhold til, hvordan de ændringer vil give aftræk i virkeligheden.
Hvordan bliver de grebet? Hvad betyder det, hvis der lige pludselig kommer
lidt flere unge ind i forhold til ældre? Hvordan bliver de mødt, når de kommer
ud?
Alle de her ting. Det skal vi blive klogere på. For jeg forestiller mig, at vi er i
gang at lave nogle ændringer på kort sigt, der kan afhjælpe nogle akutte udfor-
dringer, men vi skal også lave noget her, der er bæredygtigt.
Derfor er jeg glad for, at vi er enige om på tværs af partier at lave en kortlæg-
ning af området. Skal man lave noget, der er langsigtet og bæredygtigt, skal
man også have den tilstrækkelige viden.
2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1128: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25/6-18 om status for kortlægning og arbejdet med at styrke rekrutteringen af sosu-personale i kommunerne, til undervisningsministeren
Når jeg taler med de her to kvinder her til morgen, så går det op for, at det ar-
bejde, de står ude i, har ændret sig meget siden, at jeg arbejdede som ufaglært
inden for sektoren i 90’erne. Der er sket rigtig meget,
heldigvis. Derfor er der
også nogle muligheder i at formidle det, og det er jo noget af det, som jeg kan
hjælpe til med.
Der er jeg glad for, at vi har en god dialog med Dansk Folkeparti om, hvordan
vi kan række helt ind i grundskolen sådan, at de unge får et opdateret billede af,
hvad er det egentligt for et meningsfyldt arbejde, der venter i den anden ende
og nogle gode muligheder, der venter i den anden ende, hvis man tager en ud-
dannelse inden for omsorgsområdet.
Det tror jeg, at der er rigtig mange unge, der ikke ved i dag. Hvordan ser det
egentligt ud? Deres forældre ved det måske heller ikke. Det er der ikke noget
ondt i. Det er svært at følge med i alle brancher, og hvordan de udvikler sig.
Jeg anerkender fuldt ud, at det er en problemstilling, som kræver vores fokus
og det er mit ansvar som minister for SOSU-uddannelserne, at vi tager udfor-
dringerne alvorligt og finder nogle løsninger.
Nu har vi ikke beskæftigelsesministeren med i dag, men det er klart, hvis vi
kigger på hele området, så er der mange forskellige parametre, der gør sig gæl-
dende.
2. Kortlægningen
Vi skal sørge for, at der bliver uddannet nok SOSU medarbejdere, og der er
flere ting, vi i uddannelserne kan forbedre.
Kortlægningen skal blandt andet gøre os klogere på, hvad vi alle sammen kan
gøre for at få flere til at søge SOSU. Vi kan se mange ting i data, men vi kan
ikke se alt. Derfor bliver vi også nødt til at gå ud og spørge bredt hos interes-
senter for at blive klogere, så vi sætter rigtigt og effektivt ind.
Parterne på det offentlige arbejdsmarked har aftalt en forhøjelse af lønnen til
SOSU-området med overenskomstaftalen for 2018. Det bør
alt andet lige
gøre det mere attraktivt at søge faget, men der er formentlig også mange andre
årsager. Det vil vi gerne blive klogere på.
Der har været en stigning i antallet af indgåede uddannelsesaftaler for SOSU-
assistenteleverne fra 2016 til 2017 på mere end 10 pct., og for januar 2018 kan
vi se en lille stigning i tilgangen på SOSU-uddannelserne på 4 pct. sammen-
lignet med samme måned 2017. Det er positivt, den udvikling skal fastholdes
og øges.
3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1128: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25/6-18 om status for kortlægning og arbejdet med at styrke rekrutteringen af sosu-personale i kommunerne, til undervisningsministeren
1918863_0004.png
Hvis vi skal have flere i ældreplejen, er det ikke kun en forudsætning, at flere
søger ind på SOSU-uddannelserne. Vi har også behov for, at de gennemfører.
Vi ser desværre et stort frafald på SOSU uddannelsen sammenlignet med re-
sten af erhvervsuddannelserne.
Frafald på SOSU-uddannelserne er jo dobbelt ærgerligt, fordi der er tale om
elever, der selv har valgt at søge SOSU-faget
men som ikke fuldfører uddan-
nelsen.
Også her vil vi gerne blive klogere på, hvorfor de falder fra.
Det gælder ikke mindst på SOSU-assistent-uddannelsen, der blev omlagt 1. ja-
nuar 2017 efter ønske fra arbejdsmarkedets parter. Har eleverne svært ved at
opfylde uddannelsens krav? Oplever de et praksis-chok, når de kommer i prak-
tik? Uddannelsen er ny, så erfaringerne er stadig få.
3. EUD-udspil og SOSU-praktikpladsforhandlinger
Kortlægningen står ikke alene. Vi har også fokus på SOSU-området i andre
sammenhænge.
Som statsministeren nævnte i forbindelse med Folketingets afslutningsdebat,
lancerer regeringen et erhvervsuddannelsesudspil efter sommerferien.
Udspillet vil indeholde en række initiativer, der skal styrke søgningen til og
gennemførsel på erhvervsuddannelserne. Det vedrører naturligvis også SOSU-
uddannelserne.
Herudover er vi i fuld gang med drøftelserne om en ny aftale om offentlige
praktikpladser på SOSU-uddannelserne med KL, Danske Regioner og FOA.
Spørgsmålene om både tilgang og gennemførelse af SOSU-uddannelserne
hænger uløseligt sammen med praktikplads-situationen.
Praktikplads-aftaler kan påvirke søgningen. Hvis der er usikkerhed om, hvor-
vidt man kan få en praktikplads, kan det afholde nogen fra at søge. For uden en
praktikplads, kan man ikke gennemføre sin SOSU-uddannelse.
I første kvartal af 2018 kan vi se en mindre stigning i antallet af praktikpladser
på SOSU-assistentuddannelsen, mens der er sket en stigning på over 50 pct. på
SOSU-hjælperuddannelsen i forhold til samme periode i 2017.
4
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1128: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25/6-18 om status for kortlægning og arbejdet med at styrke rekrutteringen af sosu-personale i kommunerne, til undervisningsministeren
Vi sigter i første omgang mod at indgå en ét-årig aftale om praktikpladser på
SOSU-uddannelserne inden sommerferien.
En ét-årig aftale skal give kommuner, regioner, skoler og kommende elever
sikkerhed for antallet af praktikpladser, som er til rådighed i 2019, når det nye
skoleår begynder efter sommerferien. Vi har ikke brug for usikkerhed om prak-
tikpladser langt ind i efteråret
det vil ikke gøre uddannelserne mere attrakti-
ve.
Vi er ikke i mål endnu, men jeg forventer, at vi i løbet af denne uge får en en-
delig aftale på plads for 2019.
Herefter er ambitionen, at vi bruger efteråret på nogle grundige drøftelser, så vi
kan lave en flerårig praktikplads-aftale med større fokus på at håndtere de
rekrutteringsudfordringer, som kommunerne står med.
Arbejdsmarkedets parter spiller en central rolle ift. praktikpladser
også på
SOSU. Vi flytter os samlet set mest, når vi alle er enige. Derfor forestiller vi
os, at drøftelserne om en flerårig praktikpladsaftale løber parallelt med kort-
lægningen over efteråret, så vi ikke risikerer at forsinke aftaler om tiltag på det-
te område.
4. Afrunding
Som I kan høre, er vi i regeringen fuldt opmærksom på rekrutteringsudfordrin-
gerne på SOSU-området
og jeg ser kortlægningen som en oplagt mulighed
for at komme et spadestik dybere i vores viden om SOSU-uddannelserne, ele-
verne og praktikstederne.
Jeg er som sagt yderst opmærksom på, at det er min opgave som under-
visningsminister at sørge for, at vi får tiltrukket og fastholdt flere elever på
SOSU-uddannelserne.
Vi er i dialog med relevante parter på flere fronter for at finde løsninger, som
kan understøtte en hensigtsmæssig udvikling på SOSU-uddannelserne, så der
sikres nok arbejdskraft i fremtiden.
Så vil jeg slutte af med at sige, at det, vi står med her, det er jo også nogle de-
mografiske udfordringer. Vi kan se, at der kommer flere ældre i de kommende
år og ungdomsårgangene, de bliver en smule mindre. Det er det, vi kigger ind i.
Det er det, der er udfordringen. Derfor er det jo, for os alle sammen, en udfor-
dring, der realistisk set er større end den, vi har haft. Vi kan ikke nøjes med at
gøre det så godt, som vi har gjort det. Vi skal faktisk gøre det bedre og samti-
5
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1128: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25/6-18 om status for kortlægning og arbejdet med at styrke rekrutteringen af sosu-personale i kommunerne, til undervisningsministeren
dig, så vil vi også gerne anerkende, at unge mennesker er selvstændige indivi-
der, der har ret til at vælge den uddannelse, de brænder for.
Derfor kan vi ikke bare udkommandere dem til SOSU-området. Det vil selv-
følgelig være lettere, men det kan vi altså ikke.
Vi skal sørge for, at der er nogle rammer omkring dem, som de finder attrakti-
ve. At flere bliver opmærksomme på det, flere bliver tiltrukket af det, flere får
lyst til at færdiggøre en uddannelse og komme ud i det arbejdsliv, som jeg me-
ner, er meningsfuldt og givende.
Tak for ordet.
6