Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1916386_0001.png
TALE
Samrådstale om indsatsen for borgere med
progredierende sygdomme
Samrådsspørgsmål BL
Vil ministrene i et kommende åbent samråd svare på, hvordan regeringen i samar-
bejde med kommunerne kan sikre, at borgere med progredierende sygdomme som
eks. demens og Parkinson m.v. får den nødvendige og tilstrækkelige støtte og
hjælp i hverdagen
og samtidig sikre, at den kommunale og regionale sundheds-
indsats ikke undergraves af, at jobcentre ikke vil tildele borgeren pension og der-
med sikre ro på i forhold til at få en stabil og god hverdag på trods af deres progre-
dierende sygdom?
Indledning
Nu har vi hørt fra ældreministeren, hvordan rege-
ringen i samarbejde med kommunerne vil sikre, at
borgere med progredierende sygdomme - som fx
demens, Parkinson og Alzheimers - får den nød-
vendige støtte og hjælp i hverdagen.
SF ønsker samtidig svar på, hvordan regeringen vil
sikre, at indsatsen ikke undergraves af, at jobcentre
ikke vil tildele førtidspension og dermed sikre, at
disse borgere kan få ro på i forhold til at få en sta-
bil og god hverdag på trods af deres sygdom.
Jeg vil gerne med det samme slå fast, at den ind-
sats, som ældreministeren har redegjort for, ikke
må blive modarbejdet af beskæftigelsesindsatsen.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1082: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/6-18 om støtte og hjælp til borgere med progredierende sygdomme, som. f.eks. demens og Parkinson, til beskæftigelsesministeren
Det er helt afgørende, at syge borgere får en tvær-
faglig og koordineret indsats, hvor der tages de ret-
te hensyn til den sundhedsfaglige indsats. Og det
har forligskredsen for reformen af førtidspension
og fleksjobs fulde opmærksomhed. Når vi til efter-
året skal drøfte reformen af førtidspension og
fleksjob, vil vi derfor også se på dette område.
Men jeg vil gerne understrege to ting.
For det første
skal der kun iværksættes beskæfti-
gelsesrettede tiltag, når der er et arbejdsmarkeds-
perspektiv. Ingen mennesker skal gennemgå res-
sourceforløb, hvis det ikke bidrager til at udvikle
deres arbejdsevne.
For det andet
har vi netop præciseret reglerne for
tilkendelse af førtidspension. Ingen kommuner bør
fremover være i tvivl om reglerne.
Når SF skriver i samrådsspørgsmålet:
”at jobcen-
tre ikke
vil
tildele borgeren pension,”
bliver jeg
nødt til at præcisere, at jobcentrene
skal
tildele
borgeren førtidspension, hvis der ikke er udsigt til,
at borgeren nogensinde kan blive en del af ar-
bejdsmarkedet.
Reglerne er netop præciseret
Jeg er fuldt opmærksom på, at der har været kede-
lige eksempler fremme i medierne, hvor menne-
2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1082: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/6-18 om støtte og hjælp til borgere med progredierende sygdomme, som. f.eks. demens og Parkinson, til beskæftigelsesministeren
sker med demens og Parkinson har været sendt i
meningsløse ressourceforløb.
Som jeg sagde lige før, har forligskredsen bag re-
formen af førtidspension og fleksjob derfor præci-
seret reglerne for ressourceforløb og tilkendelse af
førtidspension, så vi får stoppet disse ressourcefor-
løb.
Flere kommuner har været i tvivl om, hvilke krav
der skal opfyldes, for at borgere kan tilkendes en
førtidspension. Det fremgik af en evaluering, der
kom tidligere på året, og som danner baggrund for
præciseringerne.
Lovforslaget, som blev vedtaget i sidste måned,
skal skabe klarhed om to centrale ting:
For det første
at dokumentationskravet for tilken-
delse af førtidspension i nogle tilfælde kan være
opfyldt, uden at borgeren har deltaget i et ressour-
ceforløb.
Og for det andet
at det er en forudsætning for at
iværksætte ressourceforløb, at der kan peges på
indsatser, hvor der er en realistisk forventning om,
at borgeren kan drage nytte af indsatsen og kan
udvikle sin arbejdsevne.
3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1082: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/6-18 om støtte og hjælp til borgere med progredierende sygdomme, som. f.eks. demens og Parkinson, til beskæftigelsesministeren
Det betyder, at et ressourceforløb skal være rele-
vant for den enkelte borger
ellers skal det ikke
sættes i værk. Og det betyder, at hvis der ikke er
nogen muligheder for udvikling, så skal borgeren
have en førtidspension, uden at borgeren først skal
gennem alle mulige indsatser.
Jeg forventer, at lovforslaget medfører en reel
praksisændring, så kommunerne ikke visiterer
borgere til ressourceforløb, hvis deres arbejdsevne
ikke kan udvikles.
Jeg hæfter mig også ved, at Ankestyrelsen har til-
kendegivet, at de vil ophæve to centrale principaf-
gørelser som følge af lovforslaget.
Diagnose afgør ikke førtidspension
Reglerne for tilkendelse af førtidspension er ens
for alle
diagnose eller ej. Førtidspension tilken-
des på baggrund af en konkret individuel helheds-
vurdering af borgerens arbejdsevne og mulighe-
derne for at udvikle den.
Det afgørende er ikke, om der er stillet en bestemt
diagnose. Det afgørende er, hvordan borgerens ar-
bejdsevne er påvirket af sygdommen.
Hvis en person med fx demens er så svækket af
sygdommen, at arbejdsevnen er stærkt nedsat, og
det ikke længere er muligt at bevare tilknytningen
4
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1082: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/6-18 om støtte og hjælp til borgere med progredierende sygdomme, som. f.eks. demens og Parkinson, til beskæftigelsesministeren
til arbejdsmarkedet, så skal personen selvfølgelig
tilkendes førtidspension.
Men nogle personer vil opleve, at de får stillet en
diagnose på et så tidligt tidspunkt, at der fx kan
sættes ind med behandling, der kan forhale udvik-
lingen, og hvor der stadig vil være et arbejdsmar-
kedsperspektiv.
I sådanne situationer kan en aktiv indsats sagtens
være en god hjælp og støtte, hvis der tages hensyn
til den enkeltes behov og ressourcer.
Det kan fx være virksomhedspraktik med de rette
skånehensyn, der kan bane vejen for et fleksjob.
Fleksjobbet kan være på ti timer om ugen. Det kan
også sagtens være på færre eller flere timer
alt
efter hvordan personen har det og tackler sin syg-
dom.
Jeg vil bestemt ikke afvise, at et fleksjob kan give
mere mening for den enkelte og mere livskvalitet
end en tilværelse helt uden for arbejdsmarkedet.
Reformen af førtidspension og fleksjob bygger på,
at vi på ingen måde må opgive mennesker, hvis
der er en realistisk mulighed for, at de kan blive en
del af arbejdsmarkedet. Det er en rigtig god til-
gang, som både jeg og resten af forligskredsen
støtter til fulde.
5
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1082: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/6-18 om støtte og hjælp til borgere med progredierende sygdomme, som. f.eks. demens og Parkinson, til beskæftigelsesministeren
En diagnose som fx demens skal ikke pr. automa-
tik sende folk på førtidspension
og helt ud af ar-
bejdsmarkedet.
Men vi er også enige om, at ingen mennesker skal
gennemgå ressourceforløb, hvis det ikke bidrager
til at udvikle deres arbejdsevne. Derfor præcisere-
de vi reglerne.
Tværfaglig indsats til syge borgere
Som jeg sagde indledningsvist, er det afgørende, at
syge borgere får en tværfaglig og koordineret ind-
sats, der kan hjælpe dem tættere på arbejdsmarke-
det. Det gælder selv sagt kun de borgere, hvor der
er et udviklingsperspektiv i forhold til arbejdsmar-
kedet.
Tingene skal spille sammen og ikke modarbejde
hinanden, så borgeren kan føle sig tryg gennem
hele forløbet. Det er jeg helt enig med SF i.
En tværfaglig indsats er gennemgående og helt
central i de store reformer på beskæftigelsesområ-
det, som er gennemført de seneste fem år, og som
et bredt flertal i Folketinget står bag.
Alle kommuner har fx nu et tværfagligt rehabilite-
ringsteam, der behandler sager, hvor der er brug
6
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1082: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/6-18 om støtte og hjælp til borgere med progredierende sygdomme, som. f.eks. demens og Parkinson, til beskæftigelsesministeren
for andet og mere end blot en beskæftigelsesrettet
indsats.
I rehabiliteringsteamet sidder der altid repræsen-
tanter fra både beskæftigelses-, social- og sund-
hedsområdet.
Hvis teamet indstiller en borger til ressourceforløb,
skal teamet også indstille, hvilke indsatser inden
for de enkelte områder, det vil være relevant at
iværksætte.
Borgeren skal som udgangspunkt altid selv deltage
i mødet i rehabiliteringsteamet, og borgeren har
mulighed for at have en bisidder med til mødet.
Borgeren har også mulighed for at bede sin prakti-
serende læge om at deltage.
Endelig har borgere i ressourceforløb ret til en ko-
ordinerende sagsbehandler, der blandt andet skal
sikre, at indsatsen i ressourceforløbet koordineres
på tværs, og at der fx bliver taget de nødvendige
hensyn til eventuelle behandlingsforløb i sund-
hedsvæsenet.
Derudover er der også oprettet kliniske funktioner,
som sikrer, at kommunerne kan få kvalificeret
sundhedsfaglig rådgivning og vejledning i de mere
komplekse sager på beskæftigelsesområdet.
7
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1082: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/6-18 om støtte og hjælp til borgere med progredierende sygdomme, som. f.eks. demens og Parkinson, til beskæftigelsesministeren
Den tværfaglige indsats giver således bedre mu-
ligheder for, at borgere, der slås med en svær syg-
dom, kan få den nødvendige støtte og hjælp til at
få et arbejdsliv.
Afrunding
Afslutningsvis vil jeg tilføje, at ressourceforløb er
et væsentligt fokusområde i den samlede evalue-
ring af reformen af førtidspension og fleksjob, som
blev offentliggjort i marts.
Jeg mødtes tidligere i dag med 19 centrale organi-
sationer på området, hvor vi drøftede evalueringen
og de udfordringer, vi kan se, der er med ressour-
ceforløb.
Jeg vil nu fortsætte drøftelserne med forligskred-
sen bag reformen af førtidspension og fleksjob.
Målet er meget klart: Ressourceforløb skal have
perspektiv for den enkelte borger.
Tak for ordet.
8