Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1935939_0001.png
Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 851
Offentligt
15. maj 2018
J.nr. 2018 - 2715
Til Folketinget
Sundheds- og Ældreudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 851 af 19. april 2018 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Karsten Lauritzen
/ Kristina Astrup Blomquist
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1062: Spm. om, hvilken provenueffekt det ville have, hvis Danmark ændrer afgiftsmodellen, så den minder om den finske, til skatteministeren
1935939_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvordan tobak afgiftsbelægges i Finland, og hvordan ud-
formningen af den finske afgiftsbelægningen adskiller sig fra den måde, Danmark afgifts-
belægger tobak på? Derudover bedes ministeren vurdere, hvordan disse forskellige ud-
formninger påvirker hhv. forbrugerne og tobaksindustrien i Finland og Danmark.
Svar
Detailprisen på tobaksvarer udgøres af en nettopris (produktionsomkostninger, avancer
mv.), moms samt afgifter. Afgifterne på tobaksvarer kan bestå af stykafgifter og værdiaf-
gifter. Danmark og Finland har forskellige afgiftssatser på forskellige tobaksvarer, og i
nogle tilfælde er der fastsat minimumsafgifter,
jf. tabel 1.
For cigaretter udgør stykafgiften i Danmark 118,25 øre pr. cigaret, mens stykafgiften i
Finland udgør ca. 40 øre pr. cigaret. Finland har hertil fastsat en minimumsafgift på ca.
175,25 øre pr. cigaret. Værdiafgiften på cigaretter udgør i Danmark 1 pct. af detailprisen,
mod 52 pct. af detailprisen i Finland. Momssatsen i Danmark er 25 pct., mens den i Fin-
land er 24 pct.
Tabel 1. Afgiftsstruktur på tobak i Danmark og Finland (ekskl. moms)
2018-niveau
Cigaretter (pr. stk.)
Danmark
Finland
Cigarer, cerutter og cigarillos (pr. stk.)
Danmark
Finland
Groftskåret røgtobak (pr. gram)
Danmark
Finland
Fintskåret røgtobak (pr. gram)
Danmark
Finland
78,85
26,98
-
52
-
106,60
73,85
34,60
-
48
-
-
51,80
7,44
10
34
132,60
178,60
118,25
40,00
1
52
-
175,25
Stykafgift (øre)
Værdiafgift (pct.)
Minimumsafgift (øre)
Anm.: De viste afgifter for Finland er gældende for perioden 1.1.2018 - 30.6.2018.
Kilde: Skatteministeriet, Finlands Finansministerium og EU-Kommissionen.
Herudover er der i Finland indlagt en fast, halvårlig stigning i styk- og minimumsafgif-
terne på tobak svarende til ca. 3,2 øre pr. cigaret for stykafgiften og ca. 9,3 øre pr. cigaret
for minimumsafgiften (løbende priser). De danske afgifter på cigaretter og røgtobak in-
dekseres ikke, mens afgiften på cigarer, cerutter og cigarillos indekseres frem til 2020.
Afgiftsstrukturen på tobaksvarer i Danmark er således primært bygget op omkring stykaf-
gifter, mens stykafgifter i Finland er kombineret med en værdiafgifter. Strukturen for af-
gifter på cigaretter i Finland og Danmark er illustreret i figur 1.
Side 2 af 4
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1062: Spm. om, hvilken provenueffekt det ville have, hvis Danmark ændrer afgiftsmodellen, så den minder om den finske, til skatteministeren
1935939_0003.png
Figur 1. Afgifter og detailpriser på 20 stk. cigaretter ift. nettoprisen i Danmark og Finland
Afgiften (ekskl. moms) på cigaretter ift.
nettoprisen
Kr.
60
50
40
30
20
10
0
0
2 4 6 8 10 12 14
Nettopris pr. 20 stk. cigaretter
Danmark
Finland
Kr.
60
50
40
30
20
10
0
Detailprisen (inkl. moms) på cigaretter ift.
nettoprisen
Kr.
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
0
2 4 6 8 10 12 14
Nettopris pr. 20 stk. cigaretter
Danmark
Finland
Kr.
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Kilde: Skatteministeriet og EU-Kommissionen.
Ved en nettopris på ca. 7 kr. vil detailprisen (inkl. moms og afgifter) på en pakke cigaret-
ter med 20 stk. være ca. 40 kr. i Danmark, mens den i Finland vil være godt 50 kr.
Afgiftsstrukturens påvirkning af forbrugerne og tobaksindustrien
Niveauet for tobaksafgifterne påvirker forbruget af tobak. Det finske niveau for tobaksaf-
gifter er højere end det danske, og alt andet lige tilskynder det finske afgiftssystem derfor
til et lavere forbrug af tobak end det danske. Afgiftsniveauets påvirkning af forbruget af
tobak afhænger imidlertid også af mulighederne for at grænsehandle tobak, og hvor øko-
nomisk attraktivt det i givet fald vil være at grænsehandle tobak.
I Danmark pålægges cigaretter stort set den samme afgift uanset prisen. I Finland pålæg-
ges cigaretter ligeledes den samme afgift, indtil nettoprisen overstiger ca. 7 kr., hvorefter
afgiften stiger i takt med, at nettoprisen stiger.
Stykelementet i afgiften må forventes at være bedre målrettet mod at reducere den nega-
tive eksternalitet (den del af sundhedsomkostningerne ved rygning, der ikke bæres direkte
eller indirekte af den enkelte ryger) end en værdiafgift. Skadevirkningen af en cigaret må
således antages at være uafhængig af prisen.
Afgiften kan udover de ovenfor nævnte virkninger også have betydning for prisdannelsen
på tobak, dvs. nettoprisen. En værdiafgift indebærer, at afgiften stiger, hvis avancerne for-
øges. En stykafgift medfører ikke en sådan afgiftsstigning. En værdiafgift indebærer såle-
des incitament til, at der fastsættes lavere nettopriser, herunder lavere avancer til tobaks-
producenter, hvilket er en fordel for forbrugerne.
Side 3 af 4
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1062: Spm. om, hvilken provenueffekt det ville have, hvis Danmark ændrer afgiftsmodellen, så den minder om den finske, til skatteministeren
1935939_0004.png
En undersøgelse af priser, moms og afgifter på cigaretter i EU-lande i 2014 viser, at der er
en tendens til, at prisen på cigaretter (ekskl. moms og afgifter), herunder avancerne, er la-
vere i lande, der har relativt høje værdiafgifter,
jf. Status over grænsehandel 2014 (Skatteministe-
riet, 2015).
Side 4 af 4