Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1935938_0001.png
7. september 2018
J.nr. 2018 - 3571
Til Folketinget
Sundheds- og Ældreudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1062 af 30. maj 2018 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Karsten Lauritzen
/ Kristina Astrup Blomquist
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1062: Spm. om, hvilken provenueffekt det ville have, hvis Danmark ændrer afgiftsmodellen, så den minder om den finske, til skatteministeren
1935938_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af ministerens svar på SUU alm. del spørgsmål 851 redegøre
for, hvilken provenueffekt det ville have, hvis Danmark ændrer afgiftsmodellen, så den
minder om den finske?
Svar
Jeg skal indledningsvist beklage det sene svar som skyldes, at svaret har krævet metodeud-
vikling.
Afgiftsstrukturen på tobaksvarer i Danmark er primært bygget op omkring stykafgifter,
mens afgiftsstrukturen i Finland er bygget op omkring stykafgifter og minimumsafgifter
kombineret med værdiafgifter. De finske afgifter på tobak er generelt højere end de dan-
ske afgifter, jf. svar på SUU alm. del spørgsmål 851 af d. 19. maj 2018.
I svaret på SUU alm. del spørgsmål 851 er angivet de gældende satser på tobaksafgifter i
Finland og Danmark pr. 1. januar 2018. Der er imidlertid planlagt stigninger i de finske
tobaksafgifter frem til og med 1. juli 2019. Der er ikke lovgivet om yderligere afgiftsstig-
ninger fra 2020 og frem. Ved opgørelse af provenuet fra 2019 og frem ved en omlægning
af det danske afgiftssystem til det finske afgiftssystem tages der således udgangspunkt i
afgiftssatserne per 1. juli 2019,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Afgiftsstruktur på tobak i Danmark og Finland (ekskl. moms) pr. 1. juli 2019
Stykafgift (øre)
Cigaretter (pr. stk.)
Danmark
Finland
Cigarer, cerutter og cigarillos (pr. stk.)
Danmark
Finland
Groftskåret røgtobak (pr. gram)
Danmark
Finland
Fintskåret røgtobak (pr. gram)
Danmark
Finland
78,85
33,12
-
52,00
-
123,91
73,85
45,77
-
48,00
-
-
52,70
18,60
10,00
34,00
135,30
1)
200,93
118,25
49,49
1,00
52,00
-
203,16
Værdiafgift (pct.)
Minimumsafgift (øre)
Anm.: De finske afgifter er gældende fra andet halvår 2019 og frem. De danske afgifter er gældende fra primo 2019. 1) Den
danske minimumsafgift for cigarer, cerutter og cigarillos er inklusiv moms og er gældende fra primo 2020.
Kilde: Skatteministeriet, Finlands Finansministerium og EU-Kommissionen.
Omlægningen af afgifterne på tobak, så de minder om den finske model for tobaksafgif-
ter, skønnes at medføre et umiddelbart varigt merprovenu på ca. 5.630 mio. kr. og et va-
rigt mindreprovenu på ca. 200 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 2.
Forskellen
Side 2 af 4
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1062: Spm. om, hvilken provenueffekt det ville have, hvis Danmark ændrer afgiftsmodellen, så den minder om den finske, til skatteministeren
1935938_0003.png
mellem det umiddelbare provenu og provenuet efter tilbageløb og adfærd skal blandt an-
det ses i lyset af, at afgiftsforhøjelsen skønnes at indebære en betydelig stigning i grænse-
handelen med tobak, jf. nedenfor.
Tabel 2. Skønnet merprovenu ved omlægning af afgifterne på tobak til det finske system
Mio. kr. (2019-niveau)
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb
og adfærd
2019
6.740
6.490
-240
2020
6.530
6.290
-230
2021
6.330
6.090
-220
2022
6.130
5.900
-220
2023
5.940
5.720
-210
2024
5.760
5.540
-200
2025
5.580
5.370
-200
Varigt
5.630
5.420
-200
Anm.: Der forudsættes ikke vækst i afgiftsgrundlaget frem til 2025. Det er beregningsteknisk forudsat, at afgiftssatserne
indekseres efter 2025. Der er anvendt de finske afgiftssatser pr. 1. juli 2019. Arbejdsudbudseffekten forudsættes at udgøre
-7 pct. af det umiddelbare merprovenu efter tilbageløb. For cigarer, cerutter og cigarillos er der antaget samme selvfinansie-
ringsgrad som ved en tilsvarende afgiftsforhøjelse på cigaretter. Provenuerne er afrundet til nærmeste 10 mio. kr.
Kilde: Skatteministeriet.
Omlægningen af afgifterne på tobak forventes at øge den gennemsnitlige detailpris på en
pakke cigaretter med 20 stk. fra ca. 40 kr. til ca. 66 kr.
Den gennemsnitlige detailpris på fintskåret og groftskåret røgtobak er opgjort til ca. 27 kr.
pr. 20 gram før omlægningen
1
og henholdsvis ca. 46 kr. og 51 kr. pr. 20 gram efter om-
lægningen. Den gennemsnitlige detailpris for 20 stk. cigarer, cerutter og cigarillos forven-
tes i gennemsnit at stige fra ca. 78 kr. til ca. 119 kr. De opgjorte gennemsnitlige priser
dækker over en stor variation i priserne på tværs af de enkelte kategorier. Det gælder sær-
ligt for cigarer og cigarillos.
Forudsætninger for provenuberegningen
Stigningen i tobakspriserne som følge af afgiftsforhøjelserne forventes at medføre en re-
duktion i forbruget af tobak. Prisstigningerne forventes herudover at medføre en betyde-
lig forøgelse af danskernes grænsehandel i udlandet, mens udlændinges grænsehandel i
Danmark forventes at ophøre. Det bemærkes, at det er forbundet med betydelig usikker-
hed at skønne over ændringer i grænsehandelen, særligt ved store afgiftsforhøjelser. Der
kan eksempelvis opstå en såkaldt ketchupeffekt, således at grænsehandlen bliver større
end skønnet. Prisstigningerne på tobak kan herudover medføre et voksende illegalt mar-
ked for tobak i Danmark.
Det forventes yderligere, at ændringen i afgiftsbelastningen for røgtobak set i forhold til
almindelige cigaretter indebærer, at der sker et skifte i forbruget af almindelige cigaretter
over mod forbrug af røgtobak. Afgiftsomlægningen skønnes at medføre, at detailprisen
på 20 stk. cigaretter stiger knap 6 kr. mere end prisen på 20 stk. hjemmerullede cigaretter.
1
Skatteministeriet har ikke kendskab til den aktuelle gennemsnitlige detailpris og salg af groftskåret og fintskåret tobak. På
baggrund af aktuelle priseksempler antages en gennemsnitlig detailpris for groftskåret og fintskåret tobak på 27 kr.
Side 3 af 4
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1062: Spm. om, hvilken provenueffekt det ville have, hvis Danmark ændrer afgiftsmodellen, så den minder om den finske, til skatteministeren
1935938_0004.png
Forbrugerne får således et yderligere afgiftsmæssigt incitament til at hjemmerulle cigaret-
ter frem for at købe fabriksfremstillede cigaretter. For hver krone cigaretter bliver dyrere
end røgtobak antages et skifte over mod forbrug af røgtobak på ca. 50 mio. stk.
En omlægning af tobaksafgiftssystemet fra primært at være baseret på stykafgifter til i hø-
jere grad at være baseret på værdiafgifter kan påvirke nettopriserne (priser ekskl. moms og
afgifter). En undersøgelse af priser, moms og afgifter på cigaretter i EU-lande for 2014
viser, at der er en tendens til, at nettoprisen på cigaretter, herunder avancerne, er lavere i
lande, der har relativt høje værdiafgifter,
jf. Status over grænsehandel 2014 (Skatteministeriet).
Det er forbundet med betydelig usikkerhed at skønne over udviklingen i nettoprisen som
følge af afgiftsændringen, og der er derfor antaget uændrede nettopriser.
Ved indførelse af en højere værdiafgift bliver dyre cigaretmærker relativt dyrere end de
billigere cigaretmærker. Det giver en øget tilskyndelse til at ændre forbruget til billigere ci-
garetter frem for dyre cigaretter. En sådan ændring i forbrugssammensætningen påvirker
provenuvirkningen ved indførelse af en værdiafgift. Det er imidlertid vanskeligt at skønne
over potentielle ændringer i forbrugssammensætningen mellem dyre og billige cigaretter,
da det forudsætter kendskab til ændringen i forbruget af forskellige priskategorier ved
givne ændringer i prisforskelle mellem priskategorierne (krydspriselasticiteter). Der er så-
ledes ikke taget højde for en sådan effekt ved provenuberegningen.
Det er er generelt forbundet med betydelig usikkerhed at skønne over effekterne af af-
giftsændringer på cigaretter og røgtobak, særligt når der er tale om store afgiftsforhøjelser,
og der sker grundlæggende ændringer i afgiftsstrukturen, herunder indførelse af mini-
mumsafgifter og værdiafgifter.
Regeringen har ingen planer om at ændre grundlæggende på strukturen eller niveauet for
afgifterne på tobak.
Side 4 af 4