Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1909004_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 12-06-2018
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPAGA
Sagsnr.: 1804122
Dok. nr.: 627778
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 17. maj 2018 stillet følgende spørgs-
mål nr. 1000 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Spørgsmål nr. 1000:
”Ministeren
bedes vurdere, om det er inden for lovgivningen, når Philip Morris adskil-
lige steder hævder, at deres nye e-cigaretter,
iQOS er ”pote tielt i dre skadelige”,
også i forhold til Philip Morris ed iQOS ifølge e professor vil ”være i sta d til at
programmere den måde, nikotinen bliver leveret på, til én, der er mere fastholdende
og ere afhæ gighedsskabe de”? Der he vises til professore s udtalelser i ”Tobaks-
gigants cigaret-klo
ka i dsa le store æ gder data” Ritzau de
. aj
8 og
Philip Morris udsag i artikle ”Verde s største tobaksgiga t vil have dig til at stoppe
ed at ryge” MX.dk de
. ove ber
, i ”USA’s su dheds y digheder u dsi-
ger gigants cigaret-klo
” Ritzau de
. ja uar
8 og på Philip Morris’ hje
e-
side.”
Svar:
I Danmark er der et grundlæggende forbud mod tobaksreklame. Forbuddet beskrives
nærmere i de specielle bemærkninger til § 2 i lov om forbud mod tobaksreklame:
”Ifølge
stk. 1 er enhver tilkendegivelse, der som led i udøvelse af virksomhed, har til
formål at fremme omsætningen af tobaksvarer, omfattet af definitionen på reklame.
Det er uden betydning, om tilkendegivelsen er mundtlig, skriftlig, formidlet via presse,
film (herunder produkt placement), Internet m.v. Opremsningen er ikke udtømmende.
Også andre og fremtidige former for massekommunikation med markedet vil være
omfattet af bestemmelsen. Det afgørende vil være, om hensigten er at fremme afsæt-
ningen af tobaksvarer.”
I tillæg til forbuddet mod tobaksreklame fremgår det af lov om tobaksvarer m.v., at
personer, der markedsfører tobaksvarer i Danmark må sikre, at enkeltpakninger og
eventuel ydre emballage ikke giver indtryk af, at en bestemt tobaksvare er mindre
skadelig end andre eller har til formål at reducere virkningen af bestemte skadelige
bestanddele i røgen. I forlængelse heraf må enkeltpakninger og eventuel ydre embal-
lage ikke give indtryk af, at en bestemt tobaksvare har vitaliserende, energidrivende,
helbredende, foryngende, naturlige, økologiske egenskaber eller andre positive for-
mål eller andre positive sundheds- eller livsstilsmæssige virkninger.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Anja Gade Andersen