Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1840067_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 22-12-2017
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPAJU
Sagsnr.: 1707644
Dok. nr.: 467545
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 23. oktober 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 100 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 100:
”Ministeren
bedes oversende de redegørelser, ministeren modtager i forbindelse
med fejlen omkring forkerte svar på screening for tarmkræft som følge af fejl med
pakkemaskine. Ministeren bedes endvidere redegøre for, hvordan ministeren vil få
regionerne til at sikre kvalitet, sikkerhed og patient tryghed, f.eks. ved brug af under-
leverandører til sundhedsfaglige opgaver. Der henvises til artiklen
”Flere hundrede
borgere kan have fået forkert svar på kræftprøver”, tv .dk den . oktober
7. ”
Svar:
Sundheds- og Ældreministeriet modtog den 20. oktober 2017 en foreløbig redegø-
relse fra Danske Regioner vedrørende fejl i udsendelse af invitationer og prøvesvar i
screeningsprogrammet for tarmkræft. Redegørelsen er vedlagt.
Sundheds- og Ældreministeriet bad på min foranledning Danske Regioner om en ud-
dybende redegørelse. Denne redegørelse er modtaget den 15. december 2017 og er
vedlagt besvarelsen.
Sundheds- og Ældreministeriet har bedt Sundhedsstyrelsen om at gennemgå redegø-
relsen, og styrelsen anfører følgende i sit notat til ministeriet:
Årsagerne til de 7 fejlbehæftede datoer synes klarlagt. Der er tale om en kombination
af mekanisk fejl og menneskelig fejl. Først en maskinel fejl og herefter i de seks til-
fælde en mangel på dobbelt overvågning af processen (4-eyes-control) og i ét tilfælde
forkert tilbagelægning af en kuvert.
De berørte borgere er blevet informeret skriftligt om muligheden for en ny prøve. Det
bemærkes specielt, at der kan være et ukendt antal borgere, som har gennemgået en
unødvendig screenings koloskopi med baggrund i en anden borgers positive scree-
ningsprøve.
Der er foretaget tre ændringer i pakkeproces, maskinel og kontrolforanstaltninger, så-
ledes at risikoen for lignende hændelser bliver reduceret.
Sammenfattende finder Sundhedsstyrelsen redegørelsen for fyldestgørende, og at der
er tillid til både udsendelsen af invitationer og det samlede tarmkræft-screeningspro-
gram.
./.
./.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om oversendelse af de redegørelser, ministeren modtager i forbindelse med fejlen omkring forkerte svar på screening for tarmkræft som følge af fejl med pakkemaskine, til sundhedsministeren
I forhold til besvarelsen af den anden del af spørgsmålet om, hvad jeg vil gøre for at
få regionerne til at sikre kvalitet, sikkerhed og patienttryghed, vil jeg gerne henvise til,
at der er regionerne, der er ansvarlige for at sikre, at sådanne fejl ikke kan ske.
I redegørelsen fra 15. december 2017 fra Danske Regioner er det gennemgået, hvad
regionerne og Danske Regioner har gjort for at sikre kvalitet, sikkerhed og tryghed for
patienterne i forbindelse med den kontrakt, Danske Regioner har indgået med fir-
maet PostNord Strålfors om print, pakning og forsendelse af invitationer samt udsen-
delse af negative svarbreve med almindelig eller digitalpost i forbindelse med regio-
nernes tarmkræftscreeningsprogram.
Selvom redegørelsen viser, at der er foretaget et grundigt arbejde af PostNord Strål-
fors for at sikre, at en lignende fejl ikke kan opstå igen, så forventer jeg, at man i Dan-
ske Regioner vil have et fortsat og kontinuerlig fokus på at sikre kvaliteten på dette
område.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Annemette Juul
Side 2