KEN r
af
/
/
Gælde de
Udskritsdato: . de e
er
Mi isteriu :
Øko o i- og I de rigs i isteriet
Jour al u
er:
-
-
Se ere æ dri ger il afgørelse
I ge
Ankestyrelsens principafgørelse 59-16 om klageregler - genvurdering -
remonstration - materielt samme afgørelse - klage - formkrav
Resumé:
Retssikkerhedslovens almindelige regler om klage gælder også for Udbetaling Danmarks afgørelser.
Efter retssikkerhedslovens kapitel 10 kan Udbetaling Danmarks afgørelser indbringes for Ankesty-
relsen. Det er en væsentlig retssikkerhedsgaranti, at en borger har adgang til at klage. Denne adgang må
ikke blive illusorisk.
Udbetaling Danmark har pligt til at genvurdere en afgørelse, når de modtager en klage over afgørel-
sen inden for klagefristen.
Afgørelsen fastholdes
Udbetaling Danmark skal sende klagen til Ankestyrelsen, når Udbetaling Danmark fastholder afgø-
relsens resultat. Det skal som udgangspunkt ske senest 4 uger efter, at klagen er modtaget.
Selv om Udbetaling Danmark ændrer eller uddyber begrundelsen for afgørelsen i genvurderingen,
skal Udbetaling Danmark sende sagen til Ankestyrelsen, når resultatet af afgørelsen er det samme.
Udbetaling Danmark skal også sende sagen til Ankestyrelsen, når genvurderingen sker mundtligt.
Det vil sige, at sagen sendes til Ankestyrelsen, hvis Udbetaling Danmark ikke giver borgeren medhold.
Det gælder også, når Udbetaling Danmark ringer til borgeren for at uddybe begrundelsen for afgørelsen,
men afgørelsens resultat fastholdes. Hvis Udbetaling Danmark telefonisk kontakter borgeren for at uddy-
be begrundelsen for deres afgørelse, men i øvrigt fastholder afgørelsens resultat, må dette betragtes som
en genvurdering, hvorefter klagen skal sendes til Ankestyrelsen.
Udbetaling Danmark kan ikke kræve en ny klage. Udbetaling Danmark kan heller ikke kræve, at
borgeren igen skal tilkendegive, at klagen fastholdes før sagen sendes til Ankestyrelsen. En sådan proce-
dure er i strid med reglerne i retssikkerhedsloven.
Fuldt ud eller delvist medhold i klagen
1